Jag har tagit hem gamla datorer från jobbet som skulle slängas. Det är bla. en Fujistu Siemens med moderkortet D1327. Det sitter en P4 på den. Grejen är den att jag har inte fått igång den.
När jag först satte på den pep det 1-3-3-1, viket klagade på DRAM minnet. Så jag växlade med några som jag hade hemma och det klagade inte mer på det.
Men nu säger det 1-2-2, alltså "DMA failure" enligt de uppgifter som jag fått fram. Nån som har erfarenheter kring liknande fel? Är det värt att ägna mer tid åt datorn eller ska den hamna i skrothögen?
PS. CPUn verkar iaf var bra...en P4 med rejäl kylfläns!
Kan så vara, testa med ett annat nätagg så det inte är så enkelt. Kommer felet på en gång? Har du testat att nolla BIOSEN med bygel? Inget dåligt PCI-kort i ?
OK. jag testat att ta ut batteriet...fft samma fel.
jag kan inte ens starta den. jag sätter på den, och efter 2-3 sekunder tjuter den. det sitter nämligen ett ljudkort i men jag tror inte felet beror på det...kan dock testa koppla ur det. jag ska även testa med nytt batteri och resetta BIOSen.
Ofta så går det snabbare att strippa allt som inte behövs i datorn och se om den fungerar då. Därefter sätter man tillbaka en del itaget.
Det kan även vara bra att ha en skiva med koppix. Knoppix är en Linux OS som ligger på en CD-skiva som den bootar och körs från. Med den kan man snabbt testa om en dator är frisk eller inte.