Tips på givare sökes..
Tips på givare sökes..
Jag har ett litet sågverk där man med en vev och en klumpig visare som färdas längs en linjal och diverse andra skalor ställer in såghöjden. Detta kräver sin man då visaren dels färdas flera millimeter ifrån skalan och dels flyttas manuellt hit och dit vid vissa operationer. Det är med andra ord inte helt lätt att få till någon högre precision.
Därför tänkte jag komplettera med en digital visning av eget hopkok, detta tänkte jag fixa med någon form av pulsräknare på veven. I och med att miljön inte är den renaste så går optiska givare bort, någon form av induktiv givare och något tandhjul är väl det som känns närmast.
Någon som vet var man kan få tag på något dyligt till rimligt pris? Två givare behövs för att känna riktningen. Sen vore en upplösning på 40 pulser/varv kalas så givarna bör vara små då tandhjulet inte kan vara alltför stort.
Därför tänkte jag komplettera med en digital visning av eget hopkok, detta tänkte jag fixa med någon form av pulsräknare på veven. I och med att miljön inte är den renaste så går optiska givare bort, någon form av induktiv givare och något tandhjul är väl det som känns närmast.
Någon som vet var man kan få tag på något dyligt till rimligt pris? Två givare behövs för att känna riktningen. Sen vore en upplösning på 40 pulser/varv kalas så givarna bör vara små då tandhjulet inte kan vara alltför stort.
Den givaren är inte så dum, billig och det är bra att det räcker med 5volt (tänkte ha displayen batteridriven). Enda nackdelen är att det krävs någon form av kugghjuls/rem överföring av rörelsen från axeln till givaren. Det är lite pyssligt och det får inte glappa. Men det lutar åt en sådan än så länge.
Nope, det är inte Solosågen, det är Timmersågen (se www.kickons.se för info)
Japp, kommer använda en AVR för räkning och visning samt för snabbval av standardtjocklekar på brädor som sågas + mätning från befintligt läge osv.
Läsgafflar är trevliga, men jag tror inte de trivs ibland fuktig sågspån.
Stegmotorer väntar jag nog med ett tag förstås, det ger inte så stor fördel men kan ställa till en del elände om de aktiveras vid fel tidpunkt.
Nope, det är inte Solosågen, det är Timmersågen (se www.kickons.se för info)
Japp, kommer använda en AVR för räkning och visning samt för snabbval av standardtjocklekar på brädor som sågas + mätning från befintligt läge osv.
Läsgafflar är trevliga, men jag tror inte de trivs ibland fuktig sågspån.
Stegmotorer väntar jag nog med ett tag förstås, det ger inte så stor fördel men kan ställa till en del elände om de aktiveras vid fel tidpunkt.
Hur lång slaglängd behövs?
Kanske en digitalmätskala med digital utgång 0-400 mm räcker
http://www.o-t-d.se/verktyg.htm
Kanske en digitalmätskala med digital utgång 0-400 mm räcker
http://www.o-t-d.se/verktyg.htm
Du kan använda optiska läsgafflar och kapsla in det hela och ha tätade kullager i ändarna.
Då behöver du inte oroa dig för spånen.
Bara för att jag är nyfiken:
Vad är det för diameter på axeln där pulsgivaren ska sitta?
Hur mycket plats finns det på längden för pulsgivaren?
Hur stor diameter kan pulsgivaren ha?
Då behöver du inte oroa dig för spånen.
Bara för att jag är nyfiken:
Vad är det för diameter på axeln där pulsgivaren ska sitta?
Hur mycket plats finns det på längden för pulsgivaren?
Hur stor diameter kan pulsgivaren ha?