Känna av mobiltelefonstrålning?
Känna av mobiltelefonstrålning?
Hejsan!
Undrar om det är någon som vet var man kan få tag i chippen som känner av mobiltelefonstrålning? såna som sitter i stickers, pennor etc. som får lite lysdioder o blinka..
tackar
Undrar om det är någon som vet var man kan få tag i chippen som känner av mobiltelefonstrålning? såna som sitter i stickers, pennor etc. som får lite lysdioder o blinka..
tackar
aha okej!
det gör ju det hela ännu roligare.. fast jag får ju erkänna att jag inte riktigt hänger med... vad för diod?
dipol = antenn?
Menar du att >>antenn>>diod>>LED>>GND>> får lysdioden att lysa??
sorry för mina dumma frågor! får skylla på att det var längesen jag höll på med elektronik samt att jag än så länge bara gått Digitalteknik A samt Ellära A på gymnasiet..
tack!
det gör ju det hela ännu roligare.. fast jag får ju erkänna att jag inte riktigt hänger med... vad för diod?
dipol = antenn?
Menar du att >>antenn>>diod>>LED>>GND>> får lysdioden att lysa??
sorry för mina dumma frågor! får skylla på att det var längesen jag höll på med elektronik samt att jag än så länge bara gått Digitalteknik A samt Ellära A på gymnasiet..
tack!
I teorin ja i praktiken får du inte tillräckligt hög spänning.
Prova denna:
www.wenzel.com/pdffiles/cellhelp.pdf
Tips:
I transistorradio från 60-talet brukar man hitta germanium-dioder (OA**).
Dessa fungerar betydligt bättre än t.ex. 1N4148.
Prova denna:
www.wenzel.com/pdffiles/cellhelp.pdf
Tips:
I transistorradio från 60-talet brukar man hitta germanium-dioder (OA**).
Dessa fungerar betydligt bättre än t.ex. 1N4148.
Projekt lagt på is...
Tack för all hjälp!
tyvärr har mitt lilla projekt blivit nerlagt för den närmsta tiden.. menmen.. den har fått mig att slippa klura på hur dom rackarna fungerar iaf =)
tack!
tyvärr har mitt lilla projekt blivit nerlagt för den närmsta tiden.. menmen.. den har fått mig att slippa klura på hur dom rackarna fungerar iaf =)
tack!