Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Melkers nya labbagg LM723+TIP142? (linjärt)

Inlägg av Melkutt »

Jaha ja, skall försöka mig på att "driva" en projekt tråd då.

Håller på att konstruera ett "nytt" labbagg då mitt gamla hemmabyggda sakar ström reglering och så är det bara en utgång.

Bild på det gamla, det ser ut som det är dubbla utgångar med den högra kanalen är inte färdig.
Detta bygge är baserat på en LM338K några kondningar, dioder och motstånd och displayerna var färdig enheter från CONRAD.se
Har fungerat bra sedan jag byggde det för ca 4 år sen, med jag har länge saknat möjligheten att kunna justera max strömmen.
bild (8).JPG
Har länge sneglat på ett nytt agg hos tex kjell.com men av olika anledningar så har det inte blivit något köp.
Men när denna tråd dök upp så bestämde jag mig för att bygga ett eget.
Anledningen är för att det var en enkel konstruktion och den bygger på en välkänd och beprövad IC, sen så är självklart byggandet halva nöjet :)

Detta bygge baserar sig på LM723 och en 2n3055 som ger 0.2-30v och 0.12-1.8A
Står lite i val och kval om jag skall byta ut R4 mot ett 0.56Ω motstånd vilket så ger mig 0.01-1.1A strömområde.
Det hänger lite på viken trafo jag väljer att sätta i lådan.
Jag har lekt en massa i Eagle då jag tänkte vara "seriös" och skicka det på tillverkning hos iteadstudios när jag känner mig redo.
Jag är inte någon hejare på Eagle och jag är inte så berest inom elektronikens värld men jag hoppas på att jag inte har gjort någon större miss i designen, men ser ni något som kan/borde ändras så säg gärna till.
Schemat är inte estetiskt allas, vet inte hur man gör för att byta plats på pinnarna på IC'n men schemat funkar.
schema.jpg
Och CAD filen.
cad.jpg
Uppkopplat!
Jag vet att jag har hoppat över någon kondning och diod när bilden tog.
bild (11).JPG
Och lådan som själva bygget skall bo i!
bild (10).JPG
bild (9).JPG
Typ //blueint
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Melkutt 12 augusti 2013, 14:26:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Melkers nya labbagg LM723+2n3055

Inlägg av Electricguy »

Det här ska bli intressant att följa! :D
Gotländsk hemslöjd at it's finest! :D

Hmm, ska nog ta och ro över till ön om ett par veckor eller nåt och hälsa på lite kompisar.. Om det blir strömavbrott då så vet jag vem jag ska skylla på! :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ser trevligt och kompakt ut med PCB och allt. :tumupp:
Schemat påminner en hel del om en gammal tråd vilket inte alls är någon nackdel: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=52712
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Andy: Läste du TS inlägg? :lol:

Edit: Kommer motståndet få plats vid kondensatorn? Det ser lite thigth ut. :)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

1,8 A och 30V är to much för en 2N3055. Googla på "secondary breakdown".

Men annars är det nog vettigt. Skulle du få stabilitetsproblem med layouten brukar det lösa sig med lite kondingar här och där :) (på bekostnad av transientsvaret hos nätagget), så oroa dig inte för layouten.

Jag har byggt på verobord ...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Reagerade också på 2N3055, den är ju över 40år gammal. En klassiker som inte ska användas i nya konstruktioner. Det finns bättre.

LM723 är väl inte helt ny den heller...
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Electricguy
Ja du vet vem du skall skylla på om det är svart! :)

Andy
Tack du!

ElectricNooB
Skall skriva ut CADen när jag börjar känna mig färdig och testa så att allt får plats, men jag flyttade motståndet lite för säkerhets skull!

rikkitikkitavi
Aha, jag har bara testkört detta på bänken och maxat trissan i ~15sek.
Googlade på "secondary breakdown", skummade bara igenom lite fort men jag skall sätta mig ikväll och läsa på lite närmare!

anders_bzn
Är helt med på att det är gammal teknik, tvekade först till bygget.
Men dessa grejjer har funkat i just 40år och gör sitt jobb, så jag kan tycka att det kan duga till mig också.
Och som sagt så föll valet på detta koncept just pga det är "enkelt" och "lätt byggt"
Har du tips på en ersättare för trissan?
Har funderat på TIP142 som det är i "original ritningen" men anledningen till att det blev just 2n3055 var för att jag har några liggandes :)
ghu

Inlägg av ghu »

Melker

Det är lite vågat att koppla 2N3055 direkt till 723:an.
Vid kortslutning kan 723:an överhettas då utströmmen är 1.8 A.
Antag att för 2N3055 gäller att minsta hfe=35 vid 1.8A
Då ska 723:an leverera Imax=1.8/35=50mA.
Effektförlusten i 723:an blir då P=Uin*Imax=35*0.05=1.75W!!!!!

Angående 2N3055 så var den gamla version som RCA tillverkade gjord i hometaxial teknik vilket gjorde den väldigt robust men långsam. Nyare versioner av andra tillverkare är gjorda i epitaxialteknik vilket gör den snabbare men samtidigt inte lika robust. Jag har inte sett någon 2N3055 i hometaxialteknik på många år. Är det någon som vet om de går att få tag på numera?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

ElectricNooB skrev:Andy: Läste du TS inlägg? :lol:

Edit: Kommer motståndet få plats vid kondensatorn? Det ser lite thigth ut. :)
Ja :D , nu fungerade länken i TS text med Google Chrome, jag satt vid en annan dator vid tillfället med en äldre räv som webbläsare så....
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Okej, nu skall jag försöka svara här :)

ghu
Hmm, bra poäng där!
Det enda jag hade i bakhuvudet var att Vout kunde leverera 150mA :doh:
Har läst i databladet och försökt hitta hur stor effektförlust som är godkänd men utan resultat.
Satt och lekte lite igår på labplattan med div NPN småsignals trissor som jag tänkte driva en effekttrissa med, men jag måste ha tänkt nå fel på nattkrörken för hur jag än kopplade så fick jag inte ströregleringen att lira.
Den "orkade" bara leverara några mA och så fort jag begränsade strömmen så dök spänningen ner till under 1v.
Har inte ritat upp hur jag kopplade men jag tror att det kallas Emitter följare??
Skall sätta mig ner nästa gång jag har en stund till övers och tänka, rita å koppla.
Men om jag går ner till 1100mA som maxström så får jag en maxstöm på ~32mA på utgången och om jag räknar på 35hFE så borde det bli en effektutveckling på ~1.1W.
Tål 723an den effekten?

Förresten, snyggt schema du har ritat :tumupp: :D

Sen så har jag funderat på andra lösningar iom LM723 och 2N3055 är "gamla" och anses odugliga :wink:
Har kollat på bygge med L200, verkar vara en smidig krets att arbeta med men den skall enligt "rykten på forumet" vara på utgång den med.
Några andra förslag?

Eller så kanske man skall köra på ett "Vintage bygge" :lol:
ghu

Inlägg av ghu »

Enligt datablad så är enligt Absolute Maximum Ratings max effekt 0.66W vid omgivningstemp 25 grader för LM723C i PDIP-kapsel.

Om du sätter extra transistor mellan 723:an och 2N3055 så kommer effekten att flyttas från 723:an till den vilket medför att den nya transistorn måste tåla 1.75W. De flesta transistorer kräver extra kylfläns för att klara 1.75 W
Detta är skälet att jag använde en darlingtontransistor i mitt schema. TIP142 är också vald för att den har brytpunkten för "secondary breakdown" vid Uce=35V vilket är ungefärliga inspänningen till regulatorn.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Hur har jag lyckats missa vad den tål i databladet? :-)
Nu har jag tyvärr Inge wi-fi och ingen 3G mottagning (wi-fit rök under åskvädret) så jag har svårt att ladda dokument.

Men jag har läst på om darlington transistorn och dess för/nackdelar.
Gick upp ett litet ljus för mig varför du valde en darlington!

Har fortsatt CADningen ikväll, har lagt till en spänningsdelare på utgående spänning för att kunna mäta spänningen med en uC.
Har strött ut några keramiska kondningar, fetat upp några ledare och snyggat till ledningsbanor, bytt ut 3055an mot en TIP142 mm.

Kan tyvärr inte lägga ut något bildbevis då datorn som sagt är utan internet (sitter vid mobilen nu).

Har köpt på mig ett lass TIP142 också från eBay, skall bli spännande.
Men man får hoppas att det inte är andrahands sortering eller kopior.
Dom dyker väll upp om 2-3v, så då kan labbandet fortsätta!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man inte slänga in en trissa till? En darlingtonvariant alltså?? Ev parallellkoppla trissorna??

Kan inte fixa scheman men vi hade R&Ts nätaggregat på jobbet (RIFA), byggda av Anette efter ritningar från Radio&Television.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Melkers nya labbagg LM723+TIP142?

Inlägg av Melkutt »

Har faktist varit inne på att peta in en till trissa, skadar juh inte att fördela tempraturen om inte annat.
Om jag inte har missuppfattat databladet för mycket så är minsta förstärkning 1000ggr vid 5A och 4V.
Frågan är om för förstärkningen är linjär, alltså att vid 2.5A och 8V så är det samma förstärkning och vid 10A och 2V är det samma?
Så om man vill ha 2.8A vid 30V så krävs 5,6mA om man räknar på hFE på 500.
Kan detta stämma?

I alla fall så borde det funka fint med 2st parallel kopplade TIP142 trissor?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

rikkitikkitavi skrev:1,8 A och 30V är to much för en 2N3055. Googla på "secondary breakdown".
Hur vet man när man hamnar i den regionen?

Är det möjligt att placera en temperatursensor med kort tidskonstant för att förhindra "runaway" ?
Skriv svar