Håller på att konstruera ett "nytt" labbagg då mitt gamla hemmabyggda sakar ström reglering och så är det bara en utgång.
Bild på det gamla, det ser ut som det är dubbla utgångar med den högra kanalen är inte färdig.
Detta bygge är baserat på en LM338K några kondningar, dioder och motstånd och displayerna var färdig enheter från CONRAD.se
Har fungerat bra sedan jag byggde det för ca 4 år sen, med jag har länge saknat möjligheten att kunna justera max strömmen. Har länge sneglat på ett nytt agg hos tex kjell.com men av olika anledningar så har det inte blivit något köp.
Men när denna tråd dök upp så bestämde jag mig för att bygga ett eget.
Anledningen är för att det var en enkel konstruktion och den bygger på en välkänd och beprövad IC, sen så är självklart byggandet halva nöjet

Detta bygge baserar sig på LM723 och en 2n3055 som ger 0.2-30v och 0.12-1.8A
Står lite i val och kval om jag skall byta ut R4 mot ett 0.56Ω motstånd vilket så ger mig 0.01-1.1A strömområde.
Det hänger lite på viken trafo jag väljer att sätta i lådan.
Jag har lekt en massa i Eagle då jag tänkte vara "seriös" och skicka det på tillverkning hos iteadstudios när jag känner mig redo.
Jag är inte någon hejare på Eagle och jag är inte så berest inom elektronikens värld men jag hoppas på att jag inte har gjort någon större miss i designen, men ser ni något som kan/borde ändras så säg gärna till.
Schemat är inte estetiskt allas, vet inte hur man gör för att byta plats på pinnarna på IC'n men schemat funkar. Och CAD filen. Uppkopplat!
Jag vet att jag har hoppat över någon kondning och diod när bilden tog. Och lådan som själva bygget skall bo i! Typ //blueint