Jag använder ett gäng med infraröda dioder för att belysa en person (i dagsläget mig) som skall analyseras med kamera+dator. Och det dröjer tyvärr ett par dagar innan jag får hjälp av en person som skall hjälpa mig att mäta upp ifall jag ligger inom säker nivå för det infraröda ljuset.
Så, innan dess så får jag använda systemet med viss försiktighet, varför jag frågar här ifall någon kan hjälpa mig att se ifall jag liggor någorlunda inom säker nivå.
Jag använder för tillfället 18 st IR-dioder med följande data:
elfa:[75-203-31]
Våglängd: 850nm
strålningsvinkel: 25grader
effekt: 18mw/sr
Jag förstår inte riktigt hur steradian & strålningsvinkeln hänger ihop.
Jag tänkte sedan sätta in värdet i följande graf för att se ifall det är falirgt eller ej.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:IEC60825_MPE_W_s.png
Kan någon hjälpa mig?
tack.
Farlig nivå på IR-ljus?
Re: Farlig nivå på IR-ljus?
Efter empiriska försök kan jag säga att du kan vara lugn.
Möjligen skulle jag inte rikta alla 18 in i ögat några längre stunder.
Möjligen skulle jag inte rikta alla 18 in i ögat några längre stunder.
För enkelhetens skull, kan man räkna såhär?
Späning över dioden: 1.5v, ström genom= 0.02A = 1.5*0.02 = 30mW.
30mw * 18 = 540mW
En platta på avståndet 50cm, med strålningsvinkeln 12.5 grader =
314cm2.
540mW / 314cm2 = 1.7mW/cm2.
Eller har jag gjort allderless för många förenklingar?
Dioderna är riktade att belyse ansiktet, men att jag kan röra ansiktet lite upp och ner och åt sidorna utan att ljuset faller bort. Dessutom är de satta ca 40 cm ifrån centrum, (höger+vänster, 9 dioder vardera) så jag stirrar inte rakt in i dem.
Späning över dioden: 1.5v, ström genom= 0.02A = 1.5*0.02 = 30mW.
30mw * 18 = 540mW
En platta på avståndet 50cm, med strålningsvinkeln 12.5 grader =
314cm2.
540mW / 314cm2 = 1.7mW/cm2.
Eller har jag gjort allderless för många förenklingar?
Dioderna är riktade att belyse ansiktet, men att jag kan röra ansiktet lite upp och ner och åt sidorna utan att ljuset faller bort. Dessutom är de satta ca 40 cm ifrån centrum, (höger+vänster, 9 dioder vardera) så jag stirrar inte rakt in i dem.
-
Ja, förutom att dioden inte har 100% verkningsgrad.
Du har alltså marginal i beräkningen.
Problemet är att ljuset fokuseras på näthinnan av ögat, och det gäller även nära IR. Men eftersom fjärrkontroller etc arbetar med strömpulser på i storleken ampere blir det stora effekter där också. Större än dessa...
Detta måste det finnas info på nätet om. Eller kontakta arbetsmiljöverket.
Du har alltså marginal i beräkningen.
Problemet är att ljuset fokuseras på näthinnan av ögat, och det gäller även nära IR. Men eftersom fjärrkontroller etc arbetar med strömpulser på i storleken ampere blir det stora effekter där också. Större än dessa...
Detta måste det finnas info på nätet om. Eller kontakta arbetsmiljöverket.
I sammanhanget kan kanske arbetsmiljöverkets föreskrifter avseende artificiell optiskt strålning AFS 2009:7 vara lämplig att studera. Jag minns dock inte om den pekar på något konkret gränsvärde.
Sidan 34 (eller 35 enligt pdfläsaren) har en tabell över "Gränsvärde för exponering för icke-koherent optisk strålning" index g.. Vilket väll det är tal om här?
Någon får gärna förklara gränsen lite närmare
Någon får gärna förklara gränsen lite närmare