Lizerd´s Bevattningsprojekt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Lizerd´s Bevattningsprojekt

Inlägg av lizerdboy »

Jaha då känns det som man kan visa upp vad man har pysslat med lite till och från sedan i februari.

Farsan behövde något system för bevattning till den handelsträdgård som dom har, när det är som värst så får dom vattna så gott som konstant när värmen ligger på.
När dom har vattnat varje bänk och område så får dom börja om från början igen, så de e lite jobbigt :D

Så jag har satt i hopp ett system med en huvudenhet samt olika externa moduler som sitter anslutna med ett RS485 nätverk.
Först var tanken att vi skulle få till en ebb/flod variant av bevattning ,
dock så har det varit riktigt svårt att hitta 3vägs vatten solenoider som funkar med flöde i båda riktningarna samt klarar skit i vattnet.
visst det finns sådana solonoider, men dom är bra mycket dyrare än vad som känns rimmigt för projektet.

Så just nu så sätter vi upp en provisorisk lösning med vattenspridare för dom olika områdena, tills vi har kommit fram till hur vi ska lösa bevattning för alla bord som växterna står på nu.
Men den kan bara användas när det är stängt och det inte finns några kunder som strosar omkring :lol:

Jag gjorde en liten video på system innan jag rev ner det och tog det till farsan.
http://youtu.be/EucXpRTIuHg

huvudmodulen som styr allt

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har skapat två typer av moduler.
En fukt/vatten nivå mätare med solonoid drivning.

Bild
Bild

Samt en universal modul som har en hel funktions möjligheter.

Bild
Bild

Bild
Bild

Hela systemet kan man konfigurera via ett PC program som jag håller på att jobbar på.
Programmet funkar fint redan nu, men jag vill ha mer funktioner samt bättre loggning än vad jag har nu.

Bild

Jag har gjort så att man kan ha flera landskap (Landscapes) som har markerat med blått.
Samt flera olika områden inom landskapet som man skapar genom att rita på själva bilden (Rött).
Varje område så kan man sätta precis hur den ska funka, samt om den ska kolla vad andra områden gör och agera utifrån det.
Bild

Det finns finns möjlighet för många olika timer typer, olika sätt att beräkna när det ska vattnas.
Just nu har jag bara skapat en enkel variant,
nedan så ser man inställningar samt simulator för den profilen.
Bild

Man kan välja vilka moduler som tillhör den valda områden (arean).
Det är också bra att man bara kan välja moduler som har den funktionen man vill använda.
som här så väljer jag vilken sensor som jag ska sampla regn mätaren i från, då visas bara dom moduler som har den funktionaliteten.
Bild

varje område kan ha upp till fyra olika aktivatorer, som tex vattensolonoider.
Bild

Man kan välja från det områdets moduler eller från hela nätverket.

samma gäller med sensorer,
som tex varje område kan ha sin egen temp/fukt/sol ljus/.. mätare, men alla kan använda samma regnmätare.
Områdets timer beräkning görs endast på dom sensorer man valt. Så varje område kan ha sin timer lösning ( bevattnings timer beräkning )

Som det är nu så stödjer systemet 64 enheter (RS485 chipp begränsning), men kan fysiskt utökas ordentligt i antal.
Adress rymden som används är 32 bitar, så där finns det inget större problem.
huvudenheten har en extra port som är till för en radiomodul, med denna så kan man bygga flera externa RS485 nätverk för att kunna utöka nätverket på mer avlägsna platser.

kommunikationen i nätverket funkar på så sätt att huvudkortet skickar förfrågningar till dom moduler som behöver läsas eller styras.
detta sker med datapaket som har CRC felhantering och ACK funktionalitet så att man vet att paketet når modulen/huvudkortet.
fel rapporteras så man kan se om det är något fel i systemet.

Jag använder flash minnet i processorn till att spara profilen, och det ger mig ca 300kB som kan användas som profildata.
varje område (area) består av 320bytes, vilket ger mig plats för lite mer än 100 kontrollerade områden som huvudenheten kan hålla koll på samtidigt.
Men när SD kortet är implementerat så är inte det någon begränsning längre.
Då är det ramminnet som sätter den begränsningen.

PC är bara till för att skapa profilen och övervakning, Så huvudenheten funkar utan att en datorn sitter ansluten.

Nu ska det bli intressant hur det funkar i verkligheten jmf med när systemet sitter uppkopplat på bänken :D
ska tillbaka om någon dag och visa hur det funkar när farsan har kopplat upp allt :)
Senast redigerad av lizerdboy 7 augusti 2013, 10:57:47, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Re: Bevattnings Projekt

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Snyggt! :bravo:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Bevattnings Projekt

Inlägg av Klas-Kenny »

Sjukt snyggt och väl genomfört!

Hoppas verkligen att du tänker gå vidare med det hela längre än som ett "One-off" till bara din fars anläggning, med tanke på hur mycket tid det verkar ligga bakom och hur skalbart du gjort det hela. :)

Edit: Förresten, det är väl ditt projekt, inte bevattningens? ;)
Bevattningsprojekt*

Ja, jag är lite allergisk mot särskrivningar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: BevattningsProjekt

Inlägg av Walle »

I princip det enda jag kommer på att säga är: Herrejävlar! :tumupp: :)
ElectricNooB

Re: Bevattningsprojekt

Inlägg av ElectricNooB »

Wow! Grymt! :shock:
Användarvisningsbild
lizerdboy

Re: Bevattningsprojekt

Inlägg av lizerdboy »

Tack :)
Edit: Förresten, det är väl ditt projekt, inte bevattningens? ;)
Bevattningsprojekt*
Ja, jag är lite allergisk mot särskrivningar.
jag är mästare på särskrivning, så det uppskattas :tumupp:
Användarvisningsbild
ralvejd

Re: Lizerd´s Bevattningsprojekt

Inlägg av ralvejd »

:tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: av :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
:shock:
Håller med Klas-Kenny
Hoppas verkligen att du tänker gå vidare med det hela längre än som ett "One-off"
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Instämmer i skaran :tumupp:
remne

Inlägg av remne »

Grymt! Alltid lika intressant att följa dina projekt :) :tumupp:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Imponerande! :bravo:
Som vanligt när jag läser dina projekttrådar så sitter jag med ett lyckligt flin och skakar på huvudet. :mrgreen:

Mycket snyggt och genomtänkt! :tumupp:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är den tänkta funktionen med 3-vägs vatten solenoider att vattnet går in i en anslutning och lommer ut i 1-av-3 utgångar?

Varför behöver den fungera åt båda hållen? kanske en ritning på vattenflödena skulle underlätta ;)

Hur många lager används på kretskorten? kostnad?

ARM-STM32 som huvudprocessor borde med råge ge tillräckligt med datorkraft. Kul projekt iaf! :tumupp: ;)
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Tack allesammans, vilken härlig respons från alla :tumupp:

Ebb o flod funkar på så sätt att man pumpar upp vatten och sedan pumpar tillbaka vattnet när allt är blött.
Kanske den här bilden ger en bättre uppfattning

Bild
Pumpen trycker upp vatten under en stund, och sedan får det som inte har sugits upp rinna tillbaka.

Fast i vårt fall så pumpar man tillbaka överflödet då bänkarna har mycket mer tomrum så behövs mycket mer vatten än vad växterna kan suga upp.

Ang tre-vägs solonoiden så gjorde jag en liten bild.
Bild

Det är tvålagers pcb i huvudkortet, och jag pröjsade 35$ för 10st
dom små universal modulerna sitter det STM32F0 serien vilket är en Cortex-M0.
PCB korten kostar ca 10$ för 20st

komponent kostnaden har jag inte ens tänkt på, får se om jag orkar räkna i hopp det lite senare :)
zealotry

Inlägg av zealotry »

Du har inte funderat på att använda auto-siphoner istället då för att släppa ut vattnet genom solenoiden?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Varför inte använda två vanliga solenoider? Eller missar jag poängen nu?
Zhorts

Inlägg av Zhorts »

Häftigt projekt!

En trevägs borde ju utan problem kunna ersättas med två stycken tvåvägs? En till pumpen, och en till ett separat "avloppsrör". Så får man ju naturligtvis se till att stänga avloppsröret när man pumpar (och tvärt om, antar jag). Edit: Henrik var snäppet snabbare... :P

En fundering från mig som har byggt bevattningsanläggning för mina fyra blomkrukor under sommaren: Vill du dela med dig om hur din jordfuktighetssensor fungerar? AC eller DC? DC med polvändning för att undvika spännande urlakning av metaller i jorden?
Skriv svar