Råd om tillverkning av skogsantenn för 155 MHz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rogga10000

Råd om tillverkning av skogsantenn för 155 MHz

Inlägg av Rogga10000 »

Hej,
I ett forum för radioamatörer läste jag om ett projekt att tillverka en skogsantenn för 155 Mhz. Rådet där var att tillverka en antenn av koaxialkabel RG 58 genom att ta en kabel som är max 5 m lång. Längst upp på antennen avlägsnas kabelns skärm 46 cm. Ytterliggare 46 cm ner på kabeln lindas en strömbalun av kabeln genom att linda denna 5 varv på ett 16-20 mm VP rör.

Ritningen såg ut ungefär så här:
===================/////==================----------------------------
Koaxialkabel____________Strömbalun______koax 46 cm___________mittledare 46 cm

Jag tycker ovanstående verkar intressant och tänkte själv tillverka en sådan antenn. Dock tycker jag den blir lite klumpig att ha i ryggsäcken. Vill i stället tillverka ovanstående antenn med en 3 m lång kabel av RG 174 lindat på ett 12 mm VP rör i stället.

Är det någon som vet om det försämrar funktionen på något sätt. Det jag gör är att ta en tunnare kabel vilket kompenseras med kortare längd. Diametern i strömbalunen förminskas från 16-20 mm till 12 mm. I gengäld kompenseras detta med att strömbalunens längd kortas då RG 174 enbart har en diameter på 3 mm.

Är jag ute och cyklar eller kan det fungera?

Tack på förhand
RoPa

Re: Råd om tillverkning av skogsantenn för 155 Mhz

Inlägg av RoPa »

Kabelns totala längd borde inte vara viktig så länge du har en god anpassning mellan radion och 50 ohm i antennen.
De 46 cm ska vara samma oavsett typ av kabel.
Varv och längd och diameter på balunen vet jag inte, du får nog prova dig fram, men det är ju inte så svårt. Börja med fem varv som anges och linda på/av och se vad som händer.
Du kan även skala av lite mer än 46 cm och sedan klippa bit för bit tills du får bäst anpassning till 155 MHz, men det är troligen överkurs...
Rogga10000

Re: Råd om tillverkning av skogsantenn för 155 MHz

Inlägg av Rogga10000 »

Tack för dina synpunkter RoPa.

Jag trodde kabelns längd hade betydelse pga förluster. Det är främst det här med balunen som gör mig osäker. Det är lite svårt att testa också utan en SWR-mätare. Kanske finns någon som har någon till salu eller vet var man kan inhandla en sådan till ett vettigt pris?

/R
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Antennen skall betraktas som en halvvågsdipol som är matad i ändan, av praktiska skäl.
Strömbalunen utgör den ena ändan av antennen och har till uppgift att stoppa HF-strömmar på utsidan av koaxialkabelns skärm då man sänder med antennen.
RG174 har lite högre förluster än RG58 men det känner du säkert till.
Rogga10000

Inlägg av Rogga10000 »

Hej Ingvar,
Undra om det inte var du som hade skrivit om denna antenn redan 2008? :wink:

Min fråga kanske skall fötydligas och utgångsläget är att jag inte är så kunning om baluner. Har dock förstått att förhållandet mellan diameter och längd verkar ha en viss betydelse. För att få antennen lite smidigare vill jag använda ett 12 mm VP rör i stället för ett på 16-20 mm.

I det ursprungliga förslaget var att linda 5 varv RG 58 på ett 20 mm VP-rör. Detta ger ett förhållande mellan längd och diameter på 1,25 (5*5/20) antaget en diameter på 5 mm för RG 58. Om jag i stället använder RG174 som har en diameter på 3 mm och lindar den på ett 12 mm VP rör får jag samma förhållande på 1,25 (5*3/12).

Stämmer denna amatörteori?
xxargs

Inlägg av xxargs »

att man lindar är att skapa en induktans för båda ledarna parallellt.

alternativ till detta är att köpa några ferritringar att trä igenom, linda kabeln runt en toroid feritkärna eller köpa ferriblock som man knäpper på kabeln

Ja precis på samma sätt som 'klumpen' man ser på många dataapparatkablar för att minska på EMI för att klara EMC-kraven - för det är just en balun med samma verkan som du efterlyser och betydligt mindre i storlek i dit fall

ferritens verkan här för att öka induktansen lokalt så att man slipper linda kabeln som du beskriver och det räcker att trä kabeln rätt igenom feritblocket - om det inte räcker - trä ett par varv om centrum är tillräckligt stort.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Hej!
Jo, det stämmer att jag skrev om denna antenn och själva idén kom från en annan amatör, SM0GXZ var hans call om jag minns rätt.
Men det var jag som ritade en bild så att det skulle bli lättare att förstå funktionen. :)
Beträffande strömbalunen så går det säkert att göra som du tänkt. Tag några extra varv, det skadar inte.
ändmatad dipol.PNG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SM0VDT

Inlägg av SM0VDT »

Rogga10000 skrev:Hej,
I ett forum för radioamatörer läste jag om ett projekt att tillverka en skogsantenn för 155 Mhz. Rådet där var att tillverka en antenn av koaxialkabel RG 58 genom att ta en kabel som är max 5 m lång. Längst upp på antennen avlägsnas kabelns skärm 46 cm. Ytterliggare 46 cm ner på kabeln lindas en strömbalun av kabeln genom att linda denna 5 varv på ett 16-20 mm VP rör.

Vad är egentligen syftet med detta? Experimentlust så köper jag det, men för verkningsgrad på antennen nja...
Ska du kasta upp den i ett träd eller? Hela trädet kommer ju skärma av ganska duktigt på VHF och med endast tre meter upp så lär inte skillnaden bli enorm.

En renodlad kvartsvågsantenn på radion och kliv upp på en stubbe eller stenbumling lär nog funka bättre.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag skall kanske tillägga att från början var antennen avsedd för kortvåg.
Inget hindrar dock att man provar den på högre frekvenser.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

När jag var i behov av en 27Mhz antenn lödde jag fast två 1/4vågs ledare i änden på en koax och hängde upp ena änden i ett träd. Jag jobbade inte på anpassningen, men det är ett enkelt sätt att få till en diopl på. Det blev tillräckligt bra för mina behov den gången, men kraven var låga. En ståltråd i antennkontakten skulle nog dugt det med. Med högre frekvens blir det rimmigt att skala en koax och vända isoleringen ut och in på en sträcka av 1/4 våglängd.
Skriv svar