försöker laga min helikopter och felsökt som en galning, hittade till slut att en FET transistor har dött. tror att vanlig FET transistor kan göra jobbet enligt nedan (se länk). Men var kan jag köpa dem? Det som verkar finnas i Elfa har för höga spänninsområden....eller är jag ute och cyklar?
Det är ju inte så lätt att veta om de passar eller inte, då du inte skriver något om hur många volt du driver den med och hur hög ström det kan tänkas gå maximalt (puls) och kontinuerligt. Spänningsnivån på gaten är viktig också.
för "höga spänningsområden" gör inget så länge det handlar om hur hög spänning den tål. Däremot om gaten endast matas med t.ex. -5 volt så måste det vara en 'logic level'-FET, om det nu kallas så när det är en P-kanal som ska ha negativ spänning.
Är det en P-kanals MOSFET med SOT-23 kapsel du ska ha?
tack för svar. helikoptern matas med 3.7V, så inga stora spänningsnivåer. som du också skrev behöver jag P-kanals MosFET i SOT-23 kapsel. det som förvirrade mig var just spänningskillnaderna men då kan jag köpa en med 12V (som jag länkade till) från elfa?
Ja, den från ELFA bör fungera bra, då den har en mycket låg omslagströskel för gatespänningen... och 12 volt är väl bland det lägsta man kan få tag på. Det är bara bra att det är lite marginal.