Automatisk sidvändning (i jukebox)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
superx

Automatisk sidvändning (i jukebox)

Inlägg av superx »

Det skulle vara kul att bygga en fake-jukebox med en Raspberry Pi tycker jag. Själva musiken och interfacet blir nog inte så svårt, men jag skulle gärna vilja ha en gammal klassisk sidvändning också. Alltså en sådan där man kan bläddra mellan olika sidor med omslag och/eller låtlistor med två knappar, för att se vilka låtar som finns. Som på den här modellen:

Hur fixar man det på enklast möjliga vis?
JonasE

Re: Automatisk sidvändning (i jukebox)

Inlägg av JonasE »

Min Wurlitzer 2100 (-57) löser det genom en kam som styr respektive sida i "böckerna". Kanske inte helt smidigt i ditt läge men helt klart en kul utmaning om man har svagheter för sådant. 8)

Min wallbox ser ut såhär (hoppas länken funkar) https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6370_n.jpg och som du ser är det helt manuell bläddring med "flikarna" som sticker ut längst upp. Du borde kunna koppla ett raspberry till en sådan med relativt lite elektronik emellan (du får två pulståg från wallboxen som berättar vad som är valt), det hade varit ett riktigt coolt projekt. :D

Själv fantiserar jag om att bygga en riktig växlare för vinylskivor... Det hade också varit kul. 8)

Mvh Jonas
superx

Re: Automatisk sidvändning (i jukebox)

Inlägg av superx »

Snygga! Lite för gammal stil för mig dock. Men det är ju en rätt bra nödlösning, att köra manuell bläddring men med automatisk avkänning (om det nu tillför något för gränssnittet)
Skriv svar