DIY Boombox

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

DIY Boombox

Inlägg av gOry »

Tänkte ev. bygga en boombox av prylar jag har hemma! Det är ju såna tider nu!

Tanken är batteridrift, har 2st Lipo 3S 4Ah, men kanske får skaffa några större för längre speltid.
En Raspberry Pi kommer ev blandas in så man kan strömma musik till den trådlöst istället för att ha något kopplat, även bra om man vill visa film utomhus nån gång kanske :D

Val av högtalare
Har lite smått och gått att välja på när de kommer till högtalare, men inget optimalt då det är bilstereoprylar.
De står mellan:
  1. 1. JBL 6x9" Coax , GTO639e 100W RMS , 91dB , 4ohm , 50Hz – 21kHz
    2. Phoenix Gold 6,5" , RSd6.5CS , 5W/120W , 88dB , 4ohm , 45-20Khz.
    3. Dvs standard-bilhögtalare, de mesta från bmw.
För Phoenix Gold finns de lite mer T/S parametrar i databladet, men jag antar att de inte går att få några optimala lådvolymer för mestadels utomhusbruk?
Vad tros på lämplig lådstorlek för 6x9:orna, öppna eller slutna? Eller är de att testa sig fram?

Val av slutsteg
Här är jag helt lost, jag har dvs bilslutsteg men jag vill ha något effektivare och inte som väger så mycket!
Som klarar av att driva högtalarna ovan, och som funkar bra till spänningen 11,1V eller högre om jag väljer köpa ett batteripack med fler celler!

Batteri och drift
Tanken är att köra på Lipo eller LiFePo4!
  • Söker system som kan hålla koll på cellspänning stänga av när spänningen blivit för låg. Måste ju finns något färdiga kort.
    Söker stepdown som kan driva Raspberry Pi, laddning för telefon osv..
Laddning kommer ske hemma eller från bil med Turnigy Accucel-8150.
Men de ska gå att koppla över till "cigg-plug" om man så vill!

Låda
Låda blir en egendesign av byggplyfa och kanske lite mdf, med så mycket smarta funktioner som möjligt!

To get started, hade de varit trevligt att få tag på ett lämplig förstärkare så de är prio-1, så tips vore trevligt!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: DIY Boombox

Inlägg av PHermansson »

Tror inte du får särskilt lång batteritid med bilstereogrejer och ett sånt litet batteri. Själv satsade jag på datorhögtalare och en mobil med Android för min Boombox. Tror inte det finns nått billigare enklare sätt att få stöd för Spotify, pekskärm mm än en billig Androidlur.
Finns kanske en del intressant i min tråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=boombox
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Du vill ha högre spänning, och köra någon Klass-D modul, skulle jag säga. Sen ger jag väll inte så mycket för coax-högtalare, men jag håller väll med om att de mångsidiga (men man får sällan reda på några parametrar för dem så lådan blir ju höftning bara)

Mitt gamla projekt:
http://www.adamwesterberg.se/foto_teknik/900_boom
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ska inte på något som helst sätt bli ett skrytbygge som ska slå hål på folks trumhinnor, utan bara för att kunna spela lite musik i lagom chill!
Tanken är att man tar de man har hemma. Skulle inte högtalarna fungera så bra så är de inget som hindrar att man byter, behöver inte limma "baffeln" till en början!
Den ska bli hyfsat liten och lätt så man orkar ta med sig den, ska få plats i bilen, tourringen är de väl inga problem men i sedanen är de lite sämre utrymme.

Vad kör ni för steg? Det är prio ett så man får i gång nått spelande, så länge kan man använda sladd till telefonen innan alla andra features kommer på plats!
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Använder ett 2x100W Tripath TK2050 Klass-D steg från Ebay (sure electronics) som matas med en 24-27VDC. Har spelat på i massa timmar med sitt 24V/4.5Ah batteripack.

Men idag skulle jag nog rekommendera en TDA7498 för dessa byggen. Säkrare och stabilare chip.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=TDA ... &_from=R40
Tekko

Inlägg av Tekko »

Personligen tycker jag inte om de där sure modulerna, att de har en fläkt tyder ju på att de har gjort en miss i layouten/val av komponentvärden som gör att saken blir för varm.

Sen så är jag emot klass d som tar återkopplingen före utgångsfiltret då detta påverkar frekvenssvaret beroende på lastimpedans, något som i min värld är oacceptabelt. Dessa klass d får vid lastimpedanser ovan den de designades för en elak peak i frekvenssvaret runt utgångsfiltrets resonansfrekvens vilket på en klass d designad för 4 ohm kan kännas skarp och irriterande i karaktären vid 8ohm eller högre, och kopplas lasten bort så kan saken faktiskt även gå in i ett "self destruction" läge där denna resonanspeak ringer upp tills kondensatorn i utgångsfiltret kortsluter och även eventuellt bränna utgångssteget.

Enda klass d jag jobbar med tar således återkopplingen efter utgångsfiltret(mha UcD, en design/topologi upprunnen och utvecklad av Bruno Putzeys, initiellt för philips men har gått över till Hypex efter att philips drog in hans bidrag för fortsatt utveckling hos dom) vilket gör att frekvenssvaret är jämnt och plant från dc till en 50-100kHz där utgångsfiltret börjar lågpassfiltrera oavsett om lastimpedansen är 0.5 ohm, 4 ohm, 16 ohm eller "open circuit.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jo en klass D förstärkare som inte ger 600Watt ut, och har fläkt är ju inte sådär jättebra direkt..
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om den nu blir såpass varm att fläkten ens behövs, kan ju va så att de använder "off the shelf" cpu/gpu/nb kylare som levereras med en fläkt.

Men ändå, en fläkt ger ju inga direkt kvalitetsintryck på en klass d med typ 5x större kylfläns än mitt diy bygge trots typ 10 watt per kanal eller mindre, jämfört med mina uppåt 2x50 watt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På vissa saker har man ju slängt på en fläkt för att de ska se ut att vara kraftiga. En lite större fläns utan fläkt skulle antagligen vara bättre men sälja sämre. Jag tänkte mest på äldre grafikkort och moderkort.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

kan tänka mig att en fläkt är billigare än en fetare alu eller kopparfläns.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bara det att den fläns som används på dessa sure moduler är typ 5x större än vad som eg behövs, ja förutom den 2x250w då, men den modulen är en hög me skit, efter 30 minuter var den brännhet, började ge ifrån sej ett tickande ljud i högtalarna samt att utgångsfiltren luktade bränd trafo.

Sen att den lät bajs gjorde ju inte saken bättre.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Fläkt eller ej fläkt, spelar inte så står roll bara de är en bra produkt! Jag vet som sagt ingenting om class-d förstärkarna och att sätta sig in och nöta forumstrådar om vad som är bra inför detta projekt känns sådär...
Så gärna förslag på vad som skulle funka uppskattas!

Lådan har börjat ta form!

EDIT: Utrymmet till vänster är plats för elektronik, dom två spanten i mitten ska va för högtalarna inte fast skruvade ännu!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gOry 8 juli 2013, 22:31:19, redigerad totalt 3 gånger.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag skulle vilja påstå att alla dessa sure moduler och lepai klass d är skitprodukter.

Jag skulle hellre lägga några kronor extra på något välkänt av hög kvalitet tex moduler från Hypex. Alla dessa billighetsmoduler på ebay är bara skräp.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Ja jag har hört de nu, att dom förmodligen brinner upp så fort jag stoppar i kontakten, men kan du ge mig en länk till nånting?
EDIT: Du kanske till och med har något att av dina projekt att sälja?
Hade varit trevligt med rätt stort spann på matningsspänning!!

Glömde bifoga bilderna på lådan, fick ett samtal i mellan!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det här kan låta lite fel, men Julas Marquant 300Watt för bilbruk är effektiva och låter helt okej.
Byggde en festival stereo med en polare förra året, den gick ungefär 4 dagar på ett 65Ah bilbatteri, med rätt hyffsad volym.
Helt klart värt pengarna...
http://www.jula.se/slutsteg-300w-610097

Den blev inte snygg, men vägde väl sådär 90-100kg färdig.. :vissla:
Spelade otroligt högt och bra faktiskt!
Bild
Skriv svar