Hej
Letar efter ny multimeter och samtidigt efter något enklare (helst mindre) osciloskop.
Hittade denna:
http://www.kjell.com/sortiment/el/verkt ... 81b-p48266
Hur bra kan oscilokopet tänkas vara? Någon som har erfarenhet av just denna eller liknande?
Andra tips uppskattas.
Multimeter + oscilloskop
Re: Multimeter + oscilloskop
Hej.
Vad för signaler eller kretsar hade du främst tänkt mäta på?
Oscilloskopet du länkade till Uni-T UT81B har en begränsad bandbredd på Endast 8 MHz. Detta räcker kanske för audiofrekvenser och lite annat men ska du kika på digitala kopplingar hade jag satsar på betydligt högre bandbredd.
Vad för signaler eller kretsar hade du främst tänkt mäta på?
Oscilloskopet du länkade till Uni-T UT81B har en begränsad bandbredd på Endast 8 MHz. Detta räcker kanske för audiofrekvenser och lite annat men ska du kika på digitala kopplingar hade jag satsar på betydligt högre bandbredd.
Ja det var bland annat just bandbredden jag var lite fundersam på. Vilken typ av digitala kopplingar syftar du på skulle behöva mer bandbredd?
Hade inte något speciellt jag tänkt mäta på utan mer allmänt att jag känt vid olika byggen/reparationer att ett osciloskop vore trevligt att ha.
Hade inte något speciellt jag tänkt mäta på utan mer allmänt att jag känt vid olika byggen/reparationer att ett osciloskop vore trevligt att ha.
Någon som har någon åsikt om detta: Rigol DS5042M? Det verkar vara ett exemplar bara och priset verkar ju riktigt bra (moms är inte inkluderat).
Först och främst när något inte fungerar som tänkt, kortvariga eller snabba störningar, stigtider, förhållande mellan klocka och någon annan signal, ...cloudy skrev:Vilken typ av digitala kopplingar syftar du på skulle behöva mer bandbredd?
Med andra ord så är osciloskopet kanske inte tillräckligt bra, men om multimetern är bra i övrigt så kan det ju vara värt att köpa ändå, inte alltid man har behov av högre bandbredd och så kan man ju bära den med sig om man vill kolla något ute i fält.