ULN-ersättare.
ULN-ersättare.
Använder normalt sett ULN2003 och liknande för att driva reläer mm.
Dock, i veckan råkade jag ut för ett relä med kortsluten spole, vilket innebar att ULNen brann upp, frågan är, vilka vettiga alternativ finns det som är kortslutningssäkra, vet att det finns "High-Side" drivers, men de blir lite stora jämfört med en ULN.
Reläerna är små kretskortsmonterade 24V.
Dock, i veckan råkade jag ut för ett relä med kortsluten spole, vilket innebar att ULNen brann upp, frågan är, vilka vettiga alternativ finns det som är kortslutningssäkra, vet att det finns "High-Side" drivers, men de blir lite stora jämfört med en ULN.
Reläerna är små kretskortsmonterade 24V.
-
Re: ULN-ersättare.
Du kan sätta ett seriemotstånd till ingångarna sådant att du begränsar strömmen med Hfe som är kännt och stöm in på bas givet din signal spänning.
Alltså, om Hfe=100 och du vill ha ut max 100mA, stoppa in 1mA på bas.
Alltså, om Hfe=100 och du vill ha ut max 100mA, stoppa in 1mA på bas.
Nja, nu har ju ULNarna redan typ 3 k eller så.
Vad jag är ute efter är en kortslutningssäker ULN
Vad jag är ute efter är en kortslutningssäker ULN
Mät strömmen med sätta en liten resistor mellan Uln2003. GND och riktiga GND. Kör in på en adc pinne, alternativ någon analog funktion
Varför krångla till det. Dessutom är det en omöjlighet att göra.
Hade inte Polyfuses vart så stora, hade jag satt sådana, men jag får liksom inte plats med 14 st 1206-or
Hade inte Polyfuses vart så stora, hade jag satt sådana, men jag får liksom inte plats med 14 st 1206-or
Det är ett alternativ, dock vill jag ha en "säkrare" lösning, om man säger så.
En kortslutningskyddad variant av ULNen i ungefär samma kapsel (4mm SO16) hade varit perfekt
En kortslutningskyddad variant av ULNen i ungefär samma kapsel (4mm SO16) hade varit perfekt
Det är naturligtvis omömjligt att passa befintligt, så visst måste jag cadda om, dock som sagt platsbrist.
Grejen med Maxims "Relay drivers" är att ingen har 8 individuella
ingåenar på samma sätt som ULN-serien. Istället är det antingen
3 adresslinjer och en CE eller ett vanligt SPI interface. Så det blir
även ändringar i firmware (kanske till det bättre, men i alla fall...
).
ingåenar på samma sätt som ULN-serien. Istället är det antingen
3 adresslinjer och en CE eller ett vanligt SPI interface. Så det blir
även ändringar i firmware (kanske till det bättre, men i alla fall...

Jo jag såg den, skall kika lite mer på den, iom att den är latchad så spar jag in komponenter.