Min kina CNC 6040 med höjd Z

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Rondavouz

Min kina CNC 6040 med höjd Z

Inlägg av Rondavouz »

Yes! Då har den kommit!
Tänkte sluta kapa tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=65917 och göra en egen.

Köpte som sagt en CNC 6040 från Kina med en högre Z frigång än normalt. idag kom den till mig, och givetvis har jag börjat uppackning montering direkt.

Det är en 6040, med 150 mm gång på Z axeln, 2,2 kw vfd och en 1.5kw spindel.

Från att ha öppnat lådan och börjat packa upp grejorna tills jag satt ihop allt har jag haft ett stort leende på läpparna. Alla komponenter för omsorgsfullt inpackade, och tejp lär inte vara en bristvara i Kina iaf. Enda invändningen var att manualen var extremt lättläst, det fanns ingen om hur maskinen skulle skruvas ihop, men det var inget större problem. På skivan som medföljde fanns dock en manual för hur mach 3 skulle konfas samt hur frekvensomriktare lådan och styrkortet fungerar. Även markerat med vart man kan koppla in homeswitches till kortet, trevligt! På skivan fanns även mach3, och tyvärr, en licens till denna :(

Lite bilder på mina 2 timmars skruvande, och vad jag fått ihop såhär långt..

Priset blev 15 500 inkl frakt samt en MPG som jag tjatade till mig...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112

Re: Min kina CNC 6040 med höjd Z

Inlägg av danielr112 »

Snyggt! Jag stod i valet och kvalet och köpa en sådan som din eller en org 6040. Blev en org. kostar 12500 så din verkar varit mycke bra pris!!
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det mest fascinerande på dessa bilder är den stora tomma bänkytan som du har till förfogande. ;)

Snygg fräs annars! :tumupp:
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Bänkytan är hyrd av mig i min bostadsrättsförening i ett rum där det står en gammal stenmangel som ej går att ta ut...

Blev lite tårögd när jag såg all bänkyta jag med =)
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Har tyvärr inte kunnat färdigställa allt då jag drabbats av feber och någon sjukdom ( minst svininfluensa, antagligen något värre)
Detta har dock gett mig tid att ligga och fundera på modifikationer.
Jag vill givetvis utrusta min fräs med "hemmbrytare" för X-Y-Z, och det finns ingångar till detta på mitt styrkort, men sen är det slut på ingångar.
Om jag nu vill utöka med t.ex en verktygssensor och lite andra ingångar, hur gör man då?

Byter hela styrkortet ( har ett gecko 540 liggandes, men det har ju även drivstegen inbyggda), till ett med fler ingångar/utgångar

Kompletterar med ett extra io kort? Kan t.exhttp://www.ebay.co.uk/itm/CNC-MACH2-3-I ... 4ac5db908d var något att ha?

Gör något annat, t.ex ?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"Har tyvärr inte kunnat färdigställa allt då jag drabbats av feber och någon sjukdom "

Och det strax efter att du öppnat ett stort paket från kina :humm: ny version av fågelinfluensan?

Snyggt för övrigt.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag skaffade en paralellport till och likadant kort extra vid sidan om helt enkelt :) Fasila priset 120kr tror ja de gick på totalt.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Var hittade du denna förhöjda variant? Z är alltså så höjd att ska man köra tunna/låga saker måste man palla upp de, eller är det möjligt att flytta ned spindeln lägre manuellt på något sätt?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Hej, var hittar jag denna ?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Som han skrev tidigare så är den specialbeställd. Dvs man kontaktar försäljaren och ber om det :)
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Tack för den informationen. Kan inte se någon stans i tråden att den skulle vara specialbeställd var ser du det, var närmast intresserad av vem och vilken, är på g och köpa en men det verkar finnas många säljare och tillverkare. :'(
Anders
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Står nog i hans andra tråd. Många "säljare" är samma säljare men under olika namn och skickar från olika ställen. Jag har beställt en likadan ovan från UK av en china försäljare. Kommer imorgon 8) VÄntar spänt kan ja säga.
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Hej fortfarande däckad av min svininfluensa tillsammans med en utbildning i helgen vilket gör att jag inte hunnit få igång grejorna.
Tagit semester imorgon, så då jäklar =)

Som tidigare nämnts så är den specialbeställd från Kina, via aliexpresss med hjälp av min sambo som kan Kinesiska för att göra det hela lite smidigare.Men antar att nu när de gjort en är det nog inga problem att få dem att göra fler.

http://www.aliexpress.com/store/210206 och Kimi där är det jag haft kontakt med.
Ser att de redan lagt till den http://www.aliexpress.com/store/product ... 70369.html
Min maskin fastnade i tullen, det kostade 1400kr att få loss den.
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Då var maskinen igång!

Då detta är min första fräs och första gången jag ska till att fräsa undrar jag lite över vilket material man ska börja i.
Funkar det med sådandär fluff man sätter blommor i , Oasis tror jag det heter, bara för att se att man fattat hur det hela ska funka?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Oasis eller kompakt cellplast funkar fint skulle jag tro, men oasisen lär damma. Mjukt trä, ikea plastskärbrädor osv är också bra läromaterial.
Skriv svar