"Bra" universal OP-förstärkare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Gimbal

"Bra" universal OP-förstärkare?

Inlägg av Gimbal »

Har inte använt några OP på riktigt länge, men nu dök behövet upp igen för ett litet projekt. Ska förstärka en svag signal i audio frekvenser. Förr i tiden så använde jag i stort sett lm324 till allt, det var min/allas universalstärkare, vad använder ni nu för tiden?

Jag vet, det beror på osv. men som bas komponent liggandes i drivor, vilken rekomenderas?
JanErik

Re: "Bra" universal OP-förstärkare?

Inlägg av JanErik »

TL07x. LM324 är väl inte tänkt för audio, sägs att den kör i klass B?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

LM324 är ju en favorit till en del, mest i kraft av att det finns 4 st i samma kapsel och priset är lågt.

Men i kvalitet suger den, brusig, dåligt med rail-2-rail på utgången osv.

LMC7101 är ju trevlig och billig men finns oftast i SOT-23 kapsel som inte är kul när man inte har färdigt mönsterkort.
TS914ID är en "direkt" ersättare för LM324 fast som rail-2-rail. Tål dock inte lika hög driftspänning och är definitivt inte lika dirt-cheap.
LMV324 är ju en direkt ersättare för LM325 - förutom arbetsspänningen som är 5,5V max. Men dirt-cheap är den!
OPA1654AID är trevlig också.

Kruxet är att det inte finns många moderna op-amp i DIL-kapsel längre, det är ytmonterat som gäller numera.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Bra fråga, har funderat på det själv. Det är en rejäl djungel att nysta i beroende på vilket användningsområde man har - audio, mätteknik, batteridrift eller ej osv. Oftast har jag använt gamla hederliga varianter jag haft liggandes hemma.

TL071/72/74, still going strong. Största fördelen är väl att den i princip är gratis.
NE5532, samma där. Bra prestanda men man får tänka på offsetströmmen. Använt till lite audiorelaterade projekt.

TS922 är ganska trevlig annars, rail to rail och klarar att driva ett par hörlurar direkt (80mA utström).
NJM4556 funkar också för att driva hörlurar direkt.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tackar för tipsen, ser att elfa haft utförsäljning av tl072 men att de tagit slut. 50 öre styck hade ju smakat mumma. Nåja, fick väl köpa några olika varianter till fullpris då.

Edit: Men vafan. beställningen hängde sig, väntade >20min efter att angivit kontonr osv. på att betalningen skulle fullföljas. Precis där det står att man inte ska avbryta för då kan de dra pengarna utan att beställningen går igenom. Och eftersom jag beställde utan att registrera mig hos elfa så kan jag inte logga in där för att kolla status på ordern heller. Blir så ARG!
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

http://www.taydaelectronics.com brukar ha låga priser.
OPA2604 för en tjuga. TL och NJM kostar väl mellan 1 och 2 kr.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

I ljudkretsar (i dubbel bemärkelse) är 2134 ganska populär.
Synthtillverkaren MFOS kör gärna LF441/2/4 i sina lågeffektprylar.

Det handlar mycket om vad man ska göra och vilka (speciella) krav man har.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad är frakten för taydaelectronics.com ? ;)
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Gimbal skrev:Har inte använt några OP på riktigt länge, men nu dök behövet upp igen för ett litet projekt. Ska förstärka en svag signal i audio frekvenser. Förr i tiden så använde jag i stort sett lm324 till allt, det var min/allas universalstärkare, vad använder ni nu för tiden?

Jag vet, det beror på osv. men som bas komponent liggandes i drivor, vilken rekomenderas?
Hur svag signal? => nödvändig förstärkning? se brus, dist , feedback resistorer etc
inverterande,ickeinverterande koppling?
Sourceimpedans? är den hög kanske en fet inte är lämplig pga common mode distortion, TL07X är horribla här beroende på inverterande/ickeinverterande koppling.
Krav på offset? dc kopplad eller ac kopplad?
Vad skall OPn driva? 600 ohm eller 47 kohm ex?

många frågor - beskriv lite mer kan man lättare ge tips.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

blueint: Frakten från Tayda brukar ligga på ett par dollar (vikt/volymbaserat). Har köpt en del standardkomponenter därifrån. Räkna inte med att grejerna skickas ESD-skyddade :roll:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

rikkitikkitavi skrev: många frågor - beskriv lite mer kan man lättare ge tips.
Jo men jag kör några små tester först så får vi se om jag stöter på patrull. Det som jag är lite orolig för är att insignalen kan variera ordentligt i styrka, kanske behöver jag någon form av styrd förstärkning? Men det blir ett eventuellt senare problem.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

@calmar, Då kan man ju i stort sett donera de till korgen där solen skiner en gång i veckan? ;)
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

blueint: De duger till att labba med, men jag skulle inte montera dem i nåt "färdigt" projekt :)
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

MC4558 verkar vara en sån där op som dyker upp i diverse byggen
även audioprylar.

Exempel: http://sound.westhost.com/project137.htm
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nu har jag inte läst alla andras inlägg men mina kommentarer är förljande:

Ställs inga speciella krav blir det instinktivt först NE5532 då den är riktigt billig idag. Bruset är lågt och operationsförstärkaren är väl beprövad då den finns mängder av den i professionell audioutrustning. Vidare förespråkar Douglas Self även denna i sin bok Small Signal Audio Design.

Har man dock krav på mindre utrymme kan operationsförstärkare med JFET-ingång vara bra för att slippa kopplingskondensatorer. Klassikern är TL072 som tom kostar mindre än NE5532 men genererar bra mycket mer brus. Fast på senare tid har flera tillverkare kommit upp med operationsförstärkare med fokus på audio som även har JFET-ingång. Dessa kostar dock mycket mer än klassikerna och tyvärr är bruset fortfarande högre än NE5532.

Men sammanfattat, köp på dig både NE5532 och TL072, i kritiska kopplingar kan du beställa hem andra varianter om det skulle behövas. Att nyare JFET-varianter har blivit populärare förvånar mig inte då rädslan för elektrolytkondensatorer är väl utbredd mest på rund av okunskap enligt mig.

För en sammanställning se den något gamla tråden Jämförelse mellan op-förstärkare för audio bruk

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 14&t=36309
Skriv svar