Stendöd UPO R3816 Kyl

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Doq

Stendöd UPO R3816 Kyl

Inlägg av Doq »

Hej,

Mitt kylskåp la av i dagarna. Det visar inga livstecken alls, kompressorn går inte, belysningen lyser inte och lysdioden som lyser grönt när skåpet är på är släckt.

Skåpet är fem år gammalt så ingen garanti finns. Vid kontakt med UPO servicehotline så trodde killen jag pratade med att det kunde vara "kretskortet" som var trasigt och att det kunde vara värt att laga. Jag hittade ett utbyteskort på http://www.nettoparts.se/shop/termostat ... 9966p.html men 930:- känns lite mycket om man inte vet om det hjälper eller inte.

Så jag skulle behöva lite tips om huruvida det kan vara värt att beställa kortet i länken ovan?
Jag har plockat lös kortet från min kyl och mätt så att det finns nätspänning fram till CN1 (kontakten till höger) men i övrigt har jag inte gjort mer då det är just nätspänning i kortet...

En del lödningar har vitnat och vissa ser lite spruckna ut, kan det vara värt att testa att värma om alla lödningar?

Kondensatorerna ser inte ut att ha svällt.

Något annat man kan kolla?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Re: Stendöd UPO R3816 Kyl

Inlägg av XCore »

Kondensator C1 ser inte ut att må sådär jättebra...
Ser helt klart ut som den jäst ut sin vätska på "toppen"!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

kontrollmät den stora kondensatorn till höger om C8
Doq

Inlägg av Doq »

Tack för svaren.

C1 ser ut som C6 dvs har inget kladd eller så och vad jag kan se så är toppen plan. Ska se om jag kan få till en bättre bild ikväll.

Jag har bara en multimeter så jag antar att jag kan testa om det är kortslutning i kondensatorn höger om C8.
cloudy

Inlägg av cloudy »

Är det inte många och dyra kondingar så är det nästan alltid värt att byta dem, även om de verkar hela. (Om det inte finns andra mer uppenbara fel)

Ser inte R18 lite dålig ut?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Tycker dock kondensatorerna ser lite konstiga ut, skriv vad det står för värden på C1,C6,C8!
ElectricNooB

Inlägg av ElectricNooB »

Men styrs verkligen belysningen inne i kylen av kretskortet eller är det bara jag som har en gammal kyl? Jag får känslan av att en säkring har gått med tanken på "stendödheten". Du råkar inte ha en energimätare så att du kan mäta strömmen som går in i kylskåpet?
svenne1985

Inlägg av svenne1985 »

Komponeneten precis höger om TR1 ser ju 'intressant' ut om förtstorar upp bilden... men kanske är normalt. Annars C1 och C6 ser att ha läckt något alternativt något läckt på dem vilket verkar ej troligt.
cloudy

Inlägg av cloudy »

Svårt att se på i bilden men på den ned böjda (to-220) komponenten ovanför kontakten CN2, har mitten benet gått av? eller är det inte inkopplat? (Verkar vara dit lött om man kollar underifrån)
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Felet ligger i R18 och/eller den grå rektangulära kondingen.
R18 och kondingen ligger i serie med nätspänningen, och
utgör nätdelen tillsammans med DZ1, D3 och C8.
Doq

Inlägg av Doq »

Oj här var det mycket tips!

>>Felet ligger i R18 och/eller den grå rektangulära kondingen.
>>R18 och kondingen ligger i serie med nätspänningen, och
>>utgör nätdelen tillsammans med DZ1, D3 och C8.

Jag mätte resistansen över motståndet R18 direkt på kortet och det visar oändlig resistans. Kan det resultatet påverkas av att det sitter kvar eller borde det peka åt andra hållet i så fall (alltså visa nåt fast det skulle vara oändlig)? Läser mig till att jag inte kan kontrollmäta kondingen med bara en multimeter tyvärr.

>>Svårt att se på i bilden men på den ned böjda (to-220) komponenten ovanför kontakten CN2, har mitten benet gått av? eller är det inte inkopplat? (Verkar vara dit lött om man kollar underifrån)

Det är en lustigt böjd men sitter där.

>>Komponeneten precis höger om TR1 ser ju 'intressant' ut om förtstorar upp bilden... men kanske är normalt. Annars C1 och C6 ser att ha läckt något alternativt något läckt på dem vilket verkar ej troligt.

Det är ett litet hack i plasten på toppen på den, kan jag kontrollera funktionen på nåt sätt?

>>Men styrs verkligen belysningen inne i kylen av kretskortet eller är det bara jag som har en gammal kyl? Jag får känslan av att en säkring har gått med tanken på "stendödheten". Du råkar inte ha en energimätare så att du kan mäta strömmen som går in i kylskåpet?

Har tyvärr ingen mätare. Kretsen får nätspänning in och sedan går det en massa andra sladdar ut från CN2 till andra delar av kylen så det borde väl vara ett rimligt antagande?

>>Tycker dock kondensatorerna ser lite konstiga ut, skriv vad det står för värden på C1,C6,C8!

C1: 100V 1 μF 85°C
C6: 25V 100 μF 85°C
C8: 16V 470 μF 85°C

>>Ser inte R18 lite dålig ut?

Jo kretskortet ser lite bränt ut på undersidan.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är avbrott i R18 är det, efter vad jag kan se, en klar felorsak.
Doq

Inlägg av Doq »

Då ska jag ge mig på att byta den, om jag lyckas tyda färgerna :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Danny har sällan fel när det gäller reparationer av vitvaror. Har det ens hänt?
Doq

Inlägg av Doq »

Jag har nu lött bort motståndet och man ser att det blivit varmt.

Men hur tolkar jag det?

Brun Svart Brun Guld = 100 ohm 5% tolerans eller är det
Orange Svart Orange Guld = 30 kohm 5% tolerans.

Är det något av dessa som verkar vettigt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar