frekvensdelare i gammal el-orgel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
eLGe

frekvensdelare i gammal el-orgel

Inlägg av eLGe »

hej ett par toner i en av mina gamla orglar (elka/unicord panter 300) har fel oktav.
de ljusa oktaverna funkar bra men går man ner så spelar den samma oktav, vad jag vet så bör en av frekvensdelarna i tonkorten vara defekt.
Men jag är inte helt 100 på hur dessa kretsar fungerar, som det är nu är det som om att signalen går förbi ett steg i de 6 delarna.
SM3BDZ

Re: frekvensdelare i gammal el-orgel

Inlägg av SM3BDZ »

Vilken beteckning har frekvensdelarkretsen? På den tiden jag jobbade med service på musikinstrument, var SAJ110 väldigt vanlig. Det var på 70/80-talet. Däremot har jag inte råkat ut för det felsymptom du beskriver. I regel brukar högsta oktaven fungera ok men sedan blir det helt tyst för "problem-tonen" på de lägre oktaverna. När du kollar, se till att du enbart har det högsta fot-läget inkopplat, ex. 4'. Enklast kan du ju kontrollera direkt på kretsens utgångar att du har de signaler och frekvenser som förväntas.
eLGe

Inlägg av eLGe »

Här är lite bilder på ett tonkort(F)
Köpte ett gammalt oscilloskop och läste av signalen först på oscilatorn sen första delaren osv..(hade kortet löst men med kablar dragna från orgelns + & -) och kom fram till att den tredje är den felande länken, där blir inte frekvensen halverad utan är lika fast darrande/fladdrande, borde kanske tagit kort på det också...
men vad jag fattar så borde det vara konding eller en transistor som felar
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Man kan ju dela frekvensen med stabilisatorrör också, typ OC1, 2 .... Kan det vara sådana i miniatyr??
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Aha.. det är delare med diskreta komponenter - transistorvippor. Då får du kolla transistorerna i vippan som inte delar och kanske även kondingar för triggpulsen. En bistabil vippa är ju annars motståndskopplad och även om det inte är omöjligt, så är det ovanligt med motståndsfel i dessa sammanhang.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Ser ut som gamla ACxxx kapslar!?
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Precis! Germaniumtransistorer. AC127??
eLGe

Inlägg av eLGe »

SFT352 Germanium :P

kondingarn heter "MIAL 5000 J" de små "MIAL 1000 J" det är det ända som står, finns det att få tag i? eller finns det nya diton som skulle kunna funka?
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Möjligen betyder det att de är 1nF resp 5nF...? Börja med att mäta transistorerna!
Skriv svar