Intresse för ritn. till gravyrmaskin/kretskortsfräs/borr?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Shargo

Intresse för ritn. till gravyrmaskin/kretskortsfräs/borr?

Inlägg av Shargo »

Under ett projekt i skolan var det tänkt att vi skulle ta fram en gravyrmaskin - konstruktion, ritningar o tillverkning. Tyvärr fanns det inte i närheten av tillräcklig tid för tillverkning så denna är inte provad.
Tanken är att använda växelwire för cyklar för kraftöverföring på denna. Motorerna på bilden kommer från Elfa och är vanliga DC drivna med utväxling. Jag har ingen aning om dessa verkligen är lämpade men det var dessa som läraren för automationsteknikerna valde. Skulle jag bygga själv skulle jag nog satsa på stegmotorer och död räkning. Som spindel skulle en Dremel användas.
Kravspecen var att kunna gravera i plast.
Jag har gjort dessa filer i Inventor men tänkte exportera soliderna till annat format (då min inventor studentlicens går ut snart). Finns intresse delar jag gärna med mig av solidmodellerna. Finns det väldigt starkt intresse kan jag sätta mig och ta ut måttsatta ritningar vartefter. Jag skulle tro att delarna är klara till ca 85-90%
Tankar om konceptet mottages dessutom gärna!
Komplett.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Re: Intresse för ritn. till gravyrmaskin/kretskortsfräs/borr

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tycker att detta ser intressant ut.
Du får gärna komplettera med lite mer skisser, tankar, materialval osv.
För visst borde det gå att bygga med vajerdrift!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

funkar kanske med wire, men det känns onekligen mycket enklare att köra kuggrem och stegmotorer ?
aske

Inlägg av aske »

Som du är inne på har du inte stegmotorer med död räkning utan måste skaffa någon slags återkoppling till styrningen, typ encoder.

Dessutom som ovan nämnde, kuggremmar känns vettigare.

Hur ska du kontrollera den i Z-led? Jag har en kretskortsfräs jag håller på med hemma (som för närvarande skickar ut för korta styrimpulser till stegmotorerna), den har en solenoid för z-axeln. Ett annat sätt som inte genererar värme är att använda tryckluft.
Shargo

Inlägg av Shargo »

Vad gäller material val är tanken för glidstänger slipade i stål och det som är gult mässing/brons övrigt i stål eller aluminium beroende på vad som finns tillgängligt. För bottenplatta stavlimmad ek.

Lasp: är det nåt särskilt du vill se? Allt på bilden finns som 3D-solider så det är tämligen lätt att plocka ut olika delar samt vinklar.

För att förtydliga vajertänket så är tanken för Y och Z bowden kabel (dvs det styva men flexibla höljet + inerwire) för att kunna ha motorn stationärt utanför det rörliga, så få in kuggremmar blir nog inte så lätt på den här basen.

Tanken med drivningen av de här motorerna var PLC och avläsning av de tandade hjulen men det var inte mitt val utan givet i förutsättningarna och andras huvudvärk att genomföra... Såvitt jag vet fick aldrig de som gick den utbildning ens till styrningen av prototypen för motortest som byggdes.
Gränslägesbrytare på nåt sätt saknas också oavsett lösning.

Tror inte jag kommer bygga denna själv då jag redan har betydligare stabilare projekt på gång baserat på en Dynamyte 2400.
Eventuellt att den blir byggd i uppskalad version för snabb bearbetning av mjuka material (skum). Nångång, när jag har tid o plats. Kanske.

Tanken med Z-led är att ha en wire som bara lyfter (alternativt drar ner) med fjädrar för returen. Detta skulle för ändamålet kunna ersättas av ställskruv plus solenoid.
Jag ville först använda en tryckluftsdriven gravyr-penna från typ Jula/Biltema pga dess nätta form. Det var docka inte uppskattat hos lärarkåren då de ville att den skulle kunna stå i reception / tas med ut for demonstration. Om vi nu hade haft nån chans att hinna tillverka...

Om nån är intresserad och verkligen börjar bygga bistår jag gärna med justeringar och anpassningar :)
Skriv svar