Invertera spänning med OP AMP?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Sultanen

Invertera spänning med OP AMP?

Inlägg av Sultanen »

Jag har en 2kanals OP AMP som jag vill använda för att invertera min inspänning(kan variera mellan 0-5v), vill inte ha någon förstärkning på något sätt utan endast invertering, får jag in 3,64v vill jag ha ut -3,64v.

Kretsen jag har är LM358AN. Hur skall jag koppla den för att uppnå detta?

Försökte koppla upp den liknande det här:
Bild
Satte R1 och R2 till 1Kohm vardera.
Men det gav mig inget resultat, när jag matade kretsen med 5v fick jag ut 3,8 tror jag??

Kopplade upp PIN1,2,3, måste man även koppla in 4,8 dvs. V- V+? Vad skall jag lägga där i så fall?

Förvirrad och okunnig söker hjälp :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Invertera spänning med OP AMP?

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja, du måste givetvis även koppla in V+ och V-, det är ju matning av själva kretsen.

Dock måste du ha negativ matningsspänning för att kunna ge ut negativ spänning, du måste alltså mata kretsen med tex. +-5V (-5V på V- och +5V på V+). Och matar du med samma spänning som du vill kunna komma upp i på utgången krävs även att OP-förstärkaren är av rail-to-rail-typ.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Jaha, det är så det funkar =) Jobbar med en Arduino kopplad till en DAC som varierar min spänning, var får jag tag i en negativ matningsspänning?

Är väldigt obekant med det här känner jag. Försöker få ut en negativ variant av DAC'ens Vout på grund av att Galvanometrarna jag kontrollerar vill matas med - GND + för att kunna ge fullt utslag, i dagsläget har jag byglat - och GND vilket ger mig hälften så stort maxutslag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte lättare att flytta GND till en lämplig spänning över Arduinons jord? Då slipper du negativ matning.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Vad jag vet skall galvanometern matas med en negativ variant av den positiva spänningen, går det att komma ifrån det?

Kom på att jag läst att man skall kunna få ut -12v ifrån ett nätaggregat till datorer, kopplade in +/- 12v till kretsen och nu verkar det fungera! Tack så mycket! :D Nu måste jag bara hitta en aningen smidigare källa till -12v än ett enormt nätagg...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Normalt har en galvanometer, eller vrispoleintrument som det också kallas, bara två anslutninga. Om det är så att ditt har en mittanslutning också så är det bara att strunta i att ansluta den till jord. Annars ökar du bara strömen i den del av spolen du använder. Det går inte att ge bättre svar utan mer information.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Det är XY galvanometrar med speglar på för att styra en laserstråle.
http://www.ebay.de/itm/20Kpps-laser-sca ... 0927391837
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du ska alltså inte dirva galvanometern utan ge en insignal till ett styrsystem som gör det.
Svaren blir lätt fel när man inte får någon information.
Om du använder de prylarna så har du ju uppenbarligen en nätdel som levererar + och -15V så där har du lösningen på det problemet. Ingången är dessutom diferentiell, så den måste inte svänga exakt runt jordpotential.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Det är helt rätt, uttryckte mig fel, det är inputen till drivarna jag försöker få fram. Tänkte inte alls på att de puttade in +/-15v! tack =)

Provade att koppla in +/-15v och det funkar perfekt, blev dessutom av med någon form av brus som jag fick tidigare när jag körde med nätaggregatet, tack igen :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om jag nu tolkar dig rätt så använder du alltså en inverterande koppling för att få fram "den andra polen" av en balanserade signalen? Finns det inte färdiga kretsar just för att skapa en balanserad signal?

För nu blir det ju så att om du har 3 V utsignal så kommer du stoppa in +3 V och -3 V d.v.s. 6 V. Med en korrekt krets så tror jag att om du stoppar in 3 V får du ut +1.5 V och -1.5 V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Till en balanserad ingång som vill ha -1,5 till +1,5 funkar det alldeles utmärkt att skicka in 0-3V istället. Att fixa till rätt förstärkning i en OP koppling är för övrigt väldigt lätt.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Har du något exempel på en sådan krets?

Finns det några fördelar med att gå en annan väg än med en OP AMP? Ger det en mer exakt inverterad spänning? Där ligger min högsta prio. Prismässigt kändes lösningen jag har nu väldigt överkomlig, tror den kostade 5kr för OP AMPen + 4st 1Kohms resistorer :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om R1 och R2 är olika stora så får du en förstärkning eller dämpning utöver inventeringen. Försök läsa in dig lite på förstärkarkopplingar med OP-förstärkare.
Sultanen

Inlägg av Sultanen »

Nu har jag iofs bara mätt obelastat men när jag skickade in 5.06 i kretsen fick jag ut -5.07. Det är iofs en viss skillnad men inte tillräckligt stor för att vara en förstärkning eller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ett problem jag ser med att köra även med negativ spänning som du gör, hur går du till väga nu för att ge ut den positiva spänningen? :humm:
Använder du bara OP'ns utgång måste du ju ändå ge den negativ spänning in nu, för att få positiv ut. Annars måste du ju på något bra sätt växla mellan en positiv utgång och en negativ. Fast du kanske redan har löst det på något bra sätt?

5.06 -> -5.07 är inte att se som förstärkning, om det inte är avsiktligt. Det är snarare en feltolerans.
Skriv svar