Solcell + liten vattenpump som skall klara 2m räknehjälp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
holpers

Solcell + liten vattenpump som skall klara 2m räknehjälp?

Inlägg av holpers »

Tjena

Håller på med ett litet hydroponic projekt.
Ska sätta upp lite rör längs en vägg och odla lite kryddväxter utan jord. Ni vet så där i rinnande näringslösning.

Till detta behöver jag en pump och en solcell eftersom den ska stå ute långt från närmaste elkontakt..
Har hittat lite olika prylar på ebay men kan inte få ihop några saker.

Först tänkte jag köra på något 5V kit som fanns för mindre fontän i trädgårdsdamm.. tycker nog att kvalitén verkade lite rackig o lyfthöjden tveksam. Pumpen måste orka lyfta vattnet minst 1m gärna 2.

Så jag ska fixa ihop ett eget litet kit. Frågorna som dyker upp då främst är om jag ska satsa på 5v eller 12v.
Det verkar finnas lite mer 5v prylar av någon anledning. Lägre volt ger högre amp när det gäller solcellspanelerna så jag gissar att ytan är relativ till watt? (Som ni ser är jag amatör på detta men vill lära mig, ha tålamod hehe)

Om jag kollar på en pump som jag tror är ok så står det t.ex Rated voltage, 12v, Idle current 0.35A, Load current 0.6A
Vad betyder detta? Kan jag koppla den till en solcell som det står max 1w? 15v 65ma? Eller måste pumpen ha 350ma?
ElectricNooB

Re: Solcell + liten vattenpump som skall klara 2m räknehjälp

Inlägg av ElectricNooB »

Hej!

Mitt första råd är att lära dig ohms lag och formeln för effekt!

Tex: Om vi tar pumpen du kollade på. Effekt(P)=Ström(I)*spänning(U). Dvs P=U*I=12V*600mA=7.2W

Din solcell måste alltså klara att leverera minst 7.2W och helst bra mycket mer än så...

Btw: Länka gärna till produkterna du funderar på! :)
Senast redigerad av ElectricNooB 27 maj 2013, 14:51:25, redigerad totalt 4 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Pumpen verkar dra 350 mA "idle", d.v.s när den snurrar utan last.
Vad det betyder i praktiken vet jag inte, den ska väl inte gå torr... (?).
Den verkar sedan dra 600 mA vid sin specade max-belastning.

Att en solcell som levererar max 35 mA skulle orka dra den
pumpen verkar ganska osannolikt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

ElectricNooB sa två viktiga saker: Studera ohm's lag / formel för effekt. Och att din panel måste klara MINST 7W.

Jag fyller på med frågan: Ska den gå alla dagar mellan vissa tider, eller räcker det att den går när solen är framme? Då kommer den stå still en mulen dag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett batteri är nog ett krav.

Försök att inte blanda ihop storheter och enheter.
Det är inte så att du ska odla något som du inte vill ha insyn i?
Användarvisningsbild
XCore
EF Sponsor

Inlägg av XCore »

Jag skulle kört på 12 volt, tycker det finns mer pumpar till det.
Kikar du runt på husvangs saker så får du snabbt napp om pumpar som orkar en stig på runt 1-2 meter för inte överdrivet höga summor.
Biltema har en för runt 200 kr.
Tänk på att en pump kan dra en del extra ampere vid startögonblicket.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

extra ström

Snälla blanda inte ihop storhet och enhet.
holpers

Inlägg av holpers »

Haha, nej då det är inga olagliga odlingar. Jag ska odla kryddor i trädgården. Kanske jordgubbar. Mest är jag bara nyfiken på hur det kommer att fungera. Det vore ultimat om pumpen gick i intervaller, kanske 15 min stilla 15 lin osv gissar jag. Men det funkar säkert om den går lite då och då när solen är framme. Lite ström genereras väl även en molnig dag?

Man kanske kan seriekoppla några såna här? Rätt billiga? Dessutom skadar det inte om man kan hålla bredden runt 12cm eftersom solcellen ska monteras uppepå ett plank som har en 12 cm överliggare.
http://www.ebay.co.uk/itm/1x-5W-5V-500m ... 35c7eaa3ef

Kitet som jag tror är lite klent.. men det kanske funkar. Det enda som krävs är att näringslösningen pumpas upp och hålls rinnande så den rinner genom rötterna i de lutande rören.
http://www.ebay.co.uk/itm/280731864384? ... 1497.l2649

Alt. Pump 1.
http://www.ebay.co.uk/itm/K1BO-12V-Dire ... 3a80cfadf5
Alt. Pump 2.
http://www.ebay.co.uk/itm/190845789852? ... 1497.l2649
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag skulle säga att du behöver nog en 24 Watts solpanel som laddar ett större blybatteri och från batteriet har du en logik som slår på och av strömmen till vindrutespolarpumpen eller något som kanske är mer hållbart med lämplig intervall och kanske lite med hänsyn till batteriets laddstatus där det är flödigt när spänningen är hög och bra och på överlevnadsläge lagom att rotsystemet inte torkar sönder när solen inte har visat sig på 4-5 dagar .

elströmmen som du får i ljust mulet väder är bara 5-10% av strömmen som du får vid solsken...

dom ström eller effektvärden som anges på solpanel gäller för 100000 lux (~ 1kW solljuseffekt per m^3) och i Sverige så inträffar det typ en dag vid midsommar och resten av sommaren så är det betydligt mindre med ström/effekt än vad som deklarerades för solpanelen ifråga.
aske

Inlägg av aske »

Jag har tittat en del på sånt och tyckte att ett dropsystem verkade trevligast.

Det fungerar så att du har en luftpump som pumpar luft till en T-koppling i näringslösningsbehållaren, så det kommer upp droppar med näringslösning som droppar ner.
Typ såhär
Det trevliga är att man slipper skit i pumpen etc. =)
holpers

Inlägg av holpers »

Tack för era svar. Jag förstår att det inte var så enkelt alltså.
24v med blybatterier känns nog lite overkill i dagsläget..det är bara en hobbyodling.
Varför 24v istället för 12v? Vad är vinsten?

Jag vill ha en enkel lösning som dessutom kommer vara slimmad och snygg längs en vägg i trädgärden.
Tanken är att gömma pump, slangar och kablar innuti ett metallrör som sitter på en vägg.
Så det blir lite av en konstinstallation också.

Det behöver nog inte forsa vatten, det fungerar nog även med dropp, dropp?
Som du säger, bara inte växterna torkar ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
aske

Inlägg av aske »

Sen kan man också fråga sig vad som blir lättast att få tyst, en luftpump eller vattenpump (och nej, jag vet inte).

Sök på hydroponic drip system om du vill se bilder på hur jag menade.

24V eller 12V, tja, ska du ha en viss effekt behövs mer ström när du har lägre spänning. Ström ger upphov till mer förluster, vilket vore synd när man bara försörjer med solceller.
holpers

Inlägg av holpers »

Hittade lite om drip system på sidan "How to grow weed indoors" :-)

Svårigheten med den år att det är svårt att få snyggt och stilrent tror jag. Det systemet med lutande rör går ju att göra riktigt snyggt.

Tyst är bra. Jag koller konka ner systemet under vinterhalvåret i källaren och köra med elpump och lysrör.

Jag har en yta som är 12cm bred och ca 4 meter lång, uppepå överliggaren uppepå ett staket/spaljé. En Ni ser på fotot. Kanske ska sikta på att serie eller parallellkoppla ett gäng med celler då. Hittar ingen 24v pump men det borde väl vara typ spolarvätskepump till lastbil. Frågan är bara om de kan gå kostant i typ 8 timmar en solig dag. Den är ju lite mer sprutt-sprutt sen vila. Detta börjar låta dyrt. Jag vill helst hålla ner kostnaderna också. Såklart. Hehe.

Det är nästan alltid sol en stund per dag i alla fall. Gotland är ju ändå solsäkrast i sverige.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... ic#p921511

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peristaltisk_pump

Den typen av pump bör du använda, lättare att få till 'rätt' dosering samt att du slipper använda backventiler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En annan möjlighet är att ha en tank uppe och nere. Utflöden från översta tanken är justerbart och när nivån understiger ett visst nivå slås pumpen som flyttar vattnet upp igen på och när vattnet i bottentanken understiger ett visst nivå slås den av.

Om båda är låga ska det larmas.

På detta vis kan man köra pumpen när det behövs, det blir intervall och man behöver ingen trimmad pump.
Skriv svar