Får inte fart på motorstyrkort...
Får inte fart på motorstyrkort...
Hej på er, ni som kan...
Jag har problem med ett motorstyrkort som jag inte får till att fungera som jag vill, så jag tänkte att det finns säkert någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig lite...
Jag har idag en PWM-signal, 0-3,6V 100Hz, som jag vill förstärka för att kunna varvtalsregulera en motor på 12V. Problemet är att signalen ut från kortet är konstant 12V och skiter fullständigt om jag reglerar pwm-signalen...
Kortet är ett VNH3SP30, http://www.pololu.com/catalog/product/705 och jag har kopplat in det enligt den bifogade bilden. Så, min fråga är vad jag gör för fel =)
Mvh,
Pär
Jag har problem med ett motorstyrkort som jag inte får till att fungera som jag vill, så jag tänkte att det finns säkert någon vänlig själ som kanske kan hjälpa mig lite...
Jag har idag en PWM-signal, 0-3,6V 100Hz, som jag vill förstärka för att kunna varvtalsregulera en motor på 12V. Problemet är att signalen ut från kortet är konstant 12V och skiter fullständigt om jag reglerar pwm-signalen...
Kortet är ett VNH3SP30, http://www.pololu.com/catalog/product/705 och jag har kopplat in det enligt den bifogade bilden. Så, min fråga är vad jag gör för fel =)
Mvh,
Pär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Får inte fart på motorstyrkort...
Hur mäter du upp utsignalen?
Grejen är den att i din koppling så ger OUT B alltid 12V. Läser du databladet för kretsen så hittar du att PWM-signalen enbart styr FET'arna på "Low-side", mäter du alltså mellan jord och OUT B så ser du alltid 12V.
Mäter du istället mellan 12V och OUT A, eller egentligen ännu hellre, mellan OUT A och OUT B, där kan du få ut det du är intresserad av.
Grejen är den att i din koppling så ger OUT B alltid 12V. Läser du databladet för kretsen så hittar du att PWM-signalen enbart styr FET'arna på "Low-side", mäter du alltså mellan jord och OUT B så ser du alltid 12V.
Mäter du istället mellan 12V och OUT A, eller egentligen ännu hellre, mellan OUT A och OUT B, där kan du få ut det du är intresserad av.
Wow, snabbt svar!
Ja, jag kanske har missuppfattat allting, vilket inte är helt ovanligt. Men jag har kopplat OUT A till "plus" på motorn och OUT B till "minus". Och det var när jag mätte mellan OUT A och OUT B som jag får konstant 12V.
Ja, jag kanske har missuppfattat allting, vilket inte är helt ovanligt. Men jag har kopplat OUT A till "plus" på motorn och OUT B till "minus". Och det var när jag mätte mellan OUT A och OUT B som jag får konstant 12V.
- Klas-Kenny
Vad kommer PWM-signalen ifrån?
Det är inte så enkelt som att den kommer från någon annan källa och du missat att koppla ihop deras jord med varandra?
Edit: Annars så kan det ju eventuellt ha med att göra att det är lite låg spänning på PWM-signalen. Den vill trots allt ha 5V-logik på ingången, även om det SKA räcka med 3,25V enligt datablad.
Det är inte så enkelt som att den kommer från någon annan källa och du missat att koppla ihop deras jord med varandra?

Edit: Annars så kan det ju eventuellt ha med att göra att det är lite låg spänning på PWM-signalen. Den vill trots allt ha 5V-logik på ingången, även om det SKA räcka med 3,25V enligt datablad.
I ditt schema står det "?" på dessa pinnar...In normal operating conditions the DIAGx/ENx pin is considered as an input pin
by the device. This pin must be externally pulled high.
- Klas-Kenny
Sodjan, kika på schemat över hela kortet:

Är 5V-matningen ansluten så är där pull-up.

Är 5V-matningen ansluten så är där pull-up.
Nu är vi nåt på spåren... Som sagt, jag kör verkligen lite freestyle när jag försöker få ihop det hela. så jag har kopplat som den bifogade bilden...
Edit: Angående DIAGx/ENx så läste jag någonstans att de endast behövdes om man vill ha diagnostik och kunde annars lämnas "tomma"
Edit: Angående DIAGx/ENx så läste jag någonstans att de endast behövdes om man vill ha diagnostik och kunde annars lämnas "tomma"
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
> Sodjan, kika på schemat över hela kortet:
Aha !
Glöm vad jag skrev...
Aha !

Glöm vad jag skrev...

Vad har du för signal på PWM ingången?
D.v.s, hur *vet* du att du har en signal där?
Varför kör du inte Arduinon på samma 5V som styrkortet?
D.v.s, hur *vet* du att du har en signal där?
Varför kör du inte Arduinon på samma 5V som styrkortet?
Det kan knappast komma in 5V från en 3,6V spänningskälla.
Det som började så bra, blev så rörigt...
Sodjan: Det jag vet om signalen är att jag kan dimma en LED med den och när jag mäter med en voltmeter så kan jag variera spänningen mellan 0-3,6 V. Har inget oscilloskop så jag kan inte se vågen...
Icecap och Sodjan: Det är ju klart... Jag har ju inte 5V in i kortet... hmm... just det! =) Kanske inte räcker med 3,6... För arduinon och styrkortet går på samma spänningsmatning, kanske lite slarvigt ritat i min paint-bild =)
Sodjan: Det jag vet om signalen är att jag kan dimma en LED med den och när jag mäter med en voltmeter så kan jag variera spänningen mellan 0-3,6 V. Har inget oscilloskop så jag kan inte se vågen...
Icecap och Sodjan: Det är ju klart... Jag har ju inte 5V in i kortet... hmm... just det! =) Kanske inte räcker med 3,6... För arduinon och styrkortet går på samma spänningsmatning, kanske lite slarvigt ritat i min paint-bild =)
> För arduinon och styrkortet går på samma spänningsmatning,
Det står "3.6V" vid Arduinon och "5V" vd styrkortet.
Den *kan* inte vara "samma spänningsmatning".
Stämmer inte det? Om inte det stämmer så är det
inte alls "slarvigt", det är totalt fel och förvirrande.
Det står "3.6V" vid Arduinon och "5V" vd styrkortet.
Den *kan* inte vara "samma spänningsmatning".
Stämmer inte det? Om inte det stämmer så är det
inte alls "slarvigt", det är totalt fel och förvirrande.
Tar mössan i hand och ber så hemskt mycket om ursäkt. Det är inte 5V in på styrkortet, utan den matas med samma spänning som arduino-kortet, 3,6V alltså... Och det är ju klart, det är ju inte rätt...
Men förövrigt, verkar jag ha kopplat resten rätt? "borde" det funka om jag ser till att få 5V in i styrkortet?
Jag är ledsen, jag kan som sagt inte detta och jag gör mina tattarkopplingar på en höft och hoppas på det bästa...
Men förövrigt, verkar jag ha kopplat resten rätt? "borde" det funka om jag ser till att få 5V in i styrkortet?
Jag är ledsen, jag kan som sagt inte detta och jag gör mina tattarkopplingar på en höft och hoppas på det bästa...
> "borde" det funka om jag ser till att få 5V in i styrkortet?
Spelar ju ingen roll just nu.
Återkom när du har kopplat rätt.
Det är ju inte alls omöjligt att styrkortet inte
fungerar som det ska med 3.6 V matning...
Spelar ju ingen roll just nu.
Återkom när du har kopplat rätt.
Det är ju inte alls omöjligt att styrkortet inte
fungerar som det ska med 3.6 V matning...
Hej igen,
Testade igår med 5V matning utan någon större framgång tyvärr...
Har jag 12V-batteriet "påkopplat" men inte 5V-matningen så är det 0V mellan OUT A och OUT B. Men så fort jag slår på 5V så blir det "full fräs" genom kortet och det blir 12V mellan Out A och Out B...
Testade igår med 5V matning utan någon större framgång tyvärr...
Har jag 12V-batteriet "påkopplat" men inte 5V-matningen så är det 0V mellan OUT A och OUT B. Men så fort jag slår på 5V så blir det "full fräs" genom kortet och det blir 12V mellan Out A och Out B...