Hjälp med att koppla in 40 W nätaggregat till CO2 laser

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fredrik_Borg

Hjälp med att koppla in 40 W nätaggregat till CO2 laser

Inlägg av Fredrik_Borg »

Hej !

Det här får bli mitt första inlägg i detta fantastiska forum.
Sitter och bygger på en laserskärare. Efter att sneglat på de billiga Kina lasrarna så bestämde jag mig för att bygga en egen i stället. Men alla delar kommer i stort sätt från Kina. Det mekaniska arbetet börjar närma sig sitt slut och nu börjar det bli dags att koppla ihop 40w Kina tuben och börja testa. Då uppstår ett problem. Jag köper nätagget till lasern från Kina och får en klump i posten men de levererar ingen beskrivning på hur den ska kopplas in och deras engelska är för dålig för att hjälpa. Här kan ni se nätagget som jag köpte

ebay.com/../New-High-Quality-40W-Power-Supply-for-CO2-Laser-Engraving-Cutting-Machine-220V

Det var självklart det billigaste. Men jag är lite osäker på hur jag ska koppla in det.
Anslutningarna är som på bilderna.
IMG_3206.JPG
IMG_3207.JPG
IMG_3208.JPG
Och detta är vad jag tror jag vet och det gör mig inte speciellt säker på inkoppling!

FG = Jord
AC = Fas/nolla
AC = Fas/nolla
L- = ??

K+ = ??
K- = ??

G = jord 5v
IN = antingen analog eller TTL för att ställa styrkan på laser
5V = 5v för att mata till in

D+ = ??
D- = ??

24v = 24v
GND = 0an
5V = 5v
L = ??

Sedan finns det bara en sladd att ansluta till lasern. Det är den positiva men den saknar anslutnings kontakt. Någon som vet var man kan köpa bra skärmade HV-kontaktdon som fixar 30KV ? Anslutningen på lasern är en liten metallpinne ca 1mm tjock. 30KV kan ju annars hoppa rätt långt om man inte skärmar noga. Och så undrar jag vart den negativa polen på lasern ska anslutas ? Blir inte helt klok.

Hoppas på många klocka svar & tips från er här på forumet.

Tack på förhand!

//Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 27 maj 2013, 16:55:29, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
Danny

Re: Hjälp med att koppla in 40Wats nätaggregat till CO2 lase

Inlägg av Danny »

Jag skulle rekommendera att du använder http://fslaser.com/ forum.
Nissarna på det forumet kan säkert hjälpa dig
blueint
Kontakt:

Re: Hjälp med att koppla in 40 W nätaggregat till CO2 laser

Inlägg av blueint »

Ett tips kan vara att skruva loss kortet och följa kretsbanorna. De flesta switchade omvandlare likriktar och hackar ingående elektricitet först, i den ordningen. Eventuellt glättas spänningen men det går att kringå det steget i vissa konstruktioner.

Hur ordnar du skydd för oavsiktlig laserexponering? i dessa effektklasser räcker det med EN oavsiktlig REFLEKTION för att ödelägga ögonen på ett ögonblick.
Fredrik_Borg

Inlägg av Fredrik_Borg »

Hej o tack för snabba svar. Jag tänkte försöka att slippa försöka söka och räkna ut vad allt var till ;) man är liksom lite lat när det gäller sådant. Sedan är man rejält begränsad med arbetstid. Nu fixade det sig så att samtidigt som jag bestämde att fråga om hjälp så skrev jag en sista förfrågan till säljaren. Och tänka de skickade en förklaring på anslutningarna. Jag bifogar den här i fall den är tilll hjälp för någon annan.
kopplings schema 40w laser nätaggregat.JPG
Ang. säkerheten så har jag självklart införskaffat skyddsglasögon. Dessa närmare bestämt!
ebay.com/../New-Protection-Goggles-Glasses-Eyewear-for-CO2-Laser-10600nm-10-6um

Sedan gäller det att vara försiktig och inte tro att man kan skjuta från höften som någon cowboy.

Det som oroar mig mest just nu är att jag bor i ett hus utan jord. 30KV i chassit känns obehagligt men jag tänkte installera en jordfelsbrytare på själva enheten. Jag har ju ett par gamla "Jordade" uttag men de går ju bara till nollan i elskåpet så det skapas en kortslutning men med gamla sega proppar så känns det lite olustigt.

//Fredrik
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 27 maj 2013, 22:47:40, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

De 30 kV du nämner lär vara det minsta problemet. Jag skulle oroa mig betydligt mer för laserljuset. Ta det försiktigt---IR är per definition osynligt men kokar lätt en fläck på näthinnan.
Been there, done that, och det var inte någon rolig upplevelse.
Skriv svar