Är det någon som kan förklara hur man lägger till en 4e axel i mach3!?
Jag har enablat A axeln i motortuning.
Lär man fixa en ny screenset med?
Den nya axeln är roterande längs med x axeln. Så axeln borde nollas efter 360
Ny axel i Mach3?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Ny axel i Mach3?
Normalt så har du ju A axeln med i det vanlig screen settet, du har allt inställt iom att du har enablat A i config ports/pins (förutsätter att du har satt step/dir) så du kan köra motortuning.
Däremot så räknar man vidare dvs över 360 beroende på hur du hanterar rotationen (nu är det ett tag sedan jag körde A-axel men har för mig att det är så).
Kommenderar du 786° så går den till 786 och inte nollar den sig på vägen.
Däremot så räknar man vidare dvs över 360 beroende på hur du hanterar rotationen (nu är det ett tag sedan jag körde A-axel men har för mig att det är så).
Kommenderar du 786° så går den till 786 och inte nollar den sig på vägen.
Den skärmuppsättning som kommer som standard (1024.set) är gjord för 4 axlar. Om du kör med någon annan kanske du behöver modifiera den.
Config->Ports & Pins, ställ in vilka pinnar som driver den 4:e axeln.
Config->Motor Tuning, ställ in antal steg per enhet (steg per grad i det här fallet) och ställ in hastighet & acceleration
Config->General Config, vänster sida, kolla att inställningen A-Axis is angular är "aktiverad".
Config->General Config, höger sida, Rot 360 rollover väljer om den ska "börja om på noll" som du skriver. (Inte optimalt i alla lägen men du bestämmer)
Config->Toolpath, A-Rotations enabled.
Det borde vara det hela men jag kan missat något.
EDIT: Bengt var före men jag låter det stå...
Config->Ports & Pins, ställ in vilka pinnar som driver den 4:e axeln.
Config->Motor Tuning, ställ in antal steg per enhet (steg per grad i det här fallet) och ställ in hastighet & acceleration
Config->General Config, vänster sida, kolla att inställningen A-Axis is angular är "aktiverad".
Config->General Config, höger sida, Rot 360 rollover väljer om den ska "börja om på noll" som du skriver. (Inte optimalt i alla lägen men du bestämmer)
Config->Toolpath, A-Rotations enabled.
Det borde vara det hela men jag kan missat något.
EDIT: Bengt var före men jag låter det stå...
Ska jag välja sted/dir pins fast jag kör kflop/kanallog. Sköter inte dynomotion pluginet det!?
Det är altså axel 4 som är A axeln. Jag har X, Y, Z och 4.
Det är altså axel 4 som är A axeln. Jag har X, Y, Z och 4.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ja det var ju lite annat det.
Nu ska du in och hacka lite C-kod för att aktivera den axeln, har du har fått kläm på var du ska haka in dig på KFlop för att få ut dina step/dir till servoförstärkaren?
Enklaste och snabbaste är att skriva frågan på Dynomotion forumet.
Nu ska du in och hacka lite C-kod för att aktivera den axeln, har du har fått kläm på var du ska haka in dig på KFlop för att få ut dina step/dir till servoförstärkaren?
Enklaste och snabbaste är att skriva frågan på Dynomotion forumet.
Hmm nu funkar det även i Mach 3 
Var kanske toolpath enable A axis som gjorde det.
Var bara det jag inte hade.

Var kanske toolpath enable A axis som gjorde det.
Var bara det jag inte hade.