Var köpa Speedglas 9100 >BILLIGT<?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Var köpa Speedglas 9100 >BILLIGT<?
Som rubriken lyder, var köper man en svetshjälm 3M Speedglas 9100 billigt?
Re: Var köpa Speedglas 9100 >BILLIGT<?
Måste det vara just den modellen? finns ju tonvis med "speedglass" varianter. Runt 1000 lappen får du en vettig om du spanar runt lite på t.ex jula och clasohlsson och de ställena.
http://www.jula.se/svetshjalm-212035 <-- där va en för 699:-
Funkar säkert utmärkt om du skall ha den till hobbygrejjer
http://www.jula.se/svetshjalm-212035 <-- där va en för 699:-
Funkar säkert utmärkt om du skall ha den till hobbygrejjer
Kolla med en lokal svetsleverantör, vet inte var du bor, men i göteborg har du t.ex Svetsteknik.
lägger du 1500 spänn får du en bra hjälm. Eller så skippar du speedglass och köper en riktig hjälm.
http://www.back-tools.fi/shop/sv/330001 ... 8-din.html
den kör jag med på jobbet, den e löjligt bra. du har ett jättevisir så du ser bra och du kan fälla upp det och så har du ett lätt tintat visir under som du kan ha när du slipar och dylikt.
lägger du 1500 spänn får du en bra hjälm. Eller så skippar du speedglass och köper en riktig hjälm.
den kör jag med på jobbet, den e löjligt bra. du har ett jättevisir så du ser bra och du kan fälla upp det och så har du ett lätt tintat visir under som du kan ha när du slipar och dylikt.
- tecno
- Kontakt:
Jag är ute efter 9100XX inte nåt annat, den du länkar till på Blocket är en 100.
Kan inte mer än instämma, detta är en löjligt bra svetshjälm, stor fördel är den låga vikten med.Karahana skrev:Kolla med en lokal svetsleverantör, vet inte var du bor, men i göteborg har du t.ex Svetsteknik.
Men annars grymt bra och som sagt var ett väldigt stort visir, många +++++
Ja den är helt suverän! Jag och flera av mina kollegor har just den och alla är mycket nöjda. Och jag jobbar ju som smed, så de är hårdtestade så att säga =)
Kan inte annat än stämma in i lovsången över Euromaski, en riktigt bra hjälm som iallafall jag väljer framför en speedglas hjälm. 

-
Jag har jobbat som svetsare i ett tag. det som funkar i längden är ju en Speedglas, har själv en 9000, man kan sätta på en luftpump på bältet och få friskluft samtidigt som glaskassetten funkar år efter år.
- tecno
- Kontakt:
LaRdA skrev:Kan inte annat än stämma in i lovsången över Euromaski, en riktigt bra hjälm som iallafall jag väljer framför en speedglas hjälm.
Berätta mer, vad gör den masken till att vara så bra?
Det är ju fasta täthets grader på svetsglasen så det kan ju inte vara så bekvämt att gå från högström till lågström när man TIGar för att byta täthet.
Den är säkerligen inte optimal för alla applikationer. Men har man ett varierande arbete så är den riktigt bra. Säg att du t.ex svetsar i trånga utrymmen eller står mellan en balk och en vägg och svetsar, så kan det vara irriterade med speedglass, råkar du skymma solcellen med armen eller att något annat skymmer så bländar den av, och detta kan bli väldigt frustrerande. Och när du vant dig vid att använda en vanlig mask så funkar det precis lika enkelt som en speedglass, man tänker lixom inte på att man gör "bländrörelsen" med huvudet. Du har ett extremt brett synfält vilket du inte har på speedglasshjälmar.
Den väger nästan ingenting, jag vet inte hur många gånger jag vart påväg till fiket med hjälmen uppfälld på huvudet hehe. Sen är det som sagt riktigt skönt att ha tintning på slipglaset, för står du och slipar länge så kan även det ljuset bli jobbigt tillslut.
Den har också bra täckning på sidorna för slipapplikationer.
Dock är ju detta precis som allt annat som har med svetsning att göra en personlig fråga, vissa föredrar självsläckande hjälmar och andra föredrar vanliga. (Min chef föredrar handhållna skärmar av någon outgrundlig anledning =))
Jag tycker att du skall skaffa det som känns bäst för dig och för det du skall ha den till. Men självsläckande är mycket dyrare om du vill ha en kvalitetshjälm. Du kanske inte behöver just 9100, dem använder vi bara när vi svetsar galvat ute på byggen då vi har portabel luftning i dem. Skall du stå hemma så köp en billigare av 3m's hjälmar och skaffa en röksug istället, det är bättre för både lokalen och de andra som befinner sig i den.
Den väger nästan ingenting, jag vet inte hur många gånger jag vart påväg till fiket med hjälmen uppfälld på huvudet hehe. Sen är det som sagt riktigt skönt att ha tintning på slipglaset, för står du och slipar länge så kan även det ljuset bli jobbigt tillslut.
Den har också bra täckning på sidorna för slipapplikationer.
Dock är ju detta precis som allt annat som har med svetsning att göra en personlig fråga, vissa föredrar självsläckande hjälmar och andra föredrar vanliga. (Min chef föredrar handhållna skärmar av någon outgrundlig anledning =))
Jag tycker att du skall skaffa det som känns bäst för dig och för det du skall ha den till. Men självsläckande är mycket dyrare om du vill ha en kvalitetshjälm. Du kanske inte behöver just 9100, dem använder vi bara när vi svetsar galvat ute på byggen då vi har portabel luftning i dem. Skall du stå hemma så köp en billigare av 3m's hjälmar och skaffa en röksug istället, det är bättre för både lokalen och de andra som befinner sig i den.
- CNC Viking
- Kontakt:
Det stod då 3M på mina grejer i alla fall när jag köpte en ny Speedglas 9002X för några år sen.
9002X har det stora solcellsdrivna glaset vilket fungerar helt kanon, MEN....
....tyvärr är jag inte nöjd med den rent ergonomiskt, särskilt när man fäller upp den mellan svetsningarna. Då får man all vikt högt där uppe som vinglar hit och dit. Den har t.o.m. ramlat av nån gång. Uruselt utvecklingsarbete att en "proffshjälm" inte är bekvämare att använda. Skall du köpa ny hjälm kolla först hos någon som har en och kolla alternativen också.
Min jobbgranne köpte en hjälm för 1200:- (ej Speedglas) som han svetsar dagligen med och den funkar kanon.
9002X har det stora solcellsdrivna glaset vilket fungerar helt kanon, MEN....
....tyvärr är jag inte nöjd med den rent ergonomiskt, särskilt när man fäller upp den mellan svetsningarna. Då får man all vikt högt där uppe som vinglar hit och dit. Den har t.o.m. ramlat av nån gång. Uruselt utvecklingsarbete att en "proffshjälm" inte är bekvämare att använda. Skall du köpa ny hjälm kolla först hos någon som har en och kolla alternativen också.
Min jobbgranne köpte en hjälm för 1200:- (ej Speedglas) som han svetsar dagligen med och den funkar kanon.