trasigt ac-dc 24v-24v var ska jag börja?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
frownlayer

trasigt ac-dc 24v-24v var ska jag börja?

Inlägg av frownlayer »

Jag har ett kort som sitter i vår styrda svarv på jobbet. i onsdags gick en säkring när maskinen startades upp. och även nästa som vi satt i.

Säkringen är på 10A och sitter till en trafo. och vidare in i denna likriktare.
kopplade man bort likriktaren så hände inget. men så fort man satt i den igen så small det. så det tyder på att denna är trasig och inte trafon.

Men vart ska jag börja?

Likriktarbrygga: KBPC3510
spänningsregulator: 7824CT QAT852
Transistor (baksidan av bild 3): MJ11015 C005

Jag ser att det är massa skit på likriktarbryggan är det kanske den som är slut? hur mäter jag upp den? (givetvis bortlödd)
Jag ser även en massa skit runt GND-sladden(röd) kan det vara så enkelt?

Eller kan det vara något annat som hänt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
nsbvzy

Re: trasigt ac-dc 24v-24v var ska jag börja?

Inlägg av nsbvzy »

Gissningsvis likriktarbrygga, dioder eller kondingar.. kan vara så mycket, men börja i den ordningen.

går säkringen om du kopplar ur lasten på +- plinten och bara mata kortet med AC? isf sitter felet på kortet iaf

//Niklas
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Ja. Det glömde jag i beskrivningen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

frownlayer skrev:Säkringen är på 10A och sitter till en trafo. och vidare in i denna likriktare.
kopplade man bort likriktaren så hände inget. men så fort man satt i den igen så small det. så det tyder på att denna är trasig och inte trafon.

Men vart ska jag börja?
Eftersom säkringen inte går när du lossar bryggan, sitter felet i bryggan eller efter bryggan.

Jag skulle löda loss endast plusanslutningen på bryggan så att resten av bryggan sitter kvar på kortet och bara + är losslöd. Då kan ingen ström lämna bryggan och gå vidare till något efter bryggan. Går säkringen då också så är felet garanterat i bryggan.

Om det inte är så får du fortsätta att löda loss komponenter för att se vidare....

Oftast brukar det vara bryggan som är kortsluten.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

på bryggan var det kortis mellan ac och + på ena sidan, och på andra var det ingen kontakt alls. så jag gissar på att det är den som har gett sig.
då är frågan. ska man köpa samma 1000v 35A eller ska man uppgradera när man ändå håller på?
troligtvis blir den varm. det syns på lödningarna och även på att det satt en 7x4cm stor kylfläns på den.

Jag har inget vitt klet som ska sättas mellan, går det lika bra med vanlig silverpasta som man har till datorer? eller kanske kopparpasta?
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

Bra, där har du troligen felet

Sätt dit det de var från början. Kontrollera även lite andra komponenter på kortet innan du spänningssätter.

Tycker man kylaren blir för varm så byt till en lite större

Lycka till med felsökningen!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

frownlayer skrev:på bryggan var det kortis mellan ac och + på ena sidan, och på andra var det ingen kontakt alls. så jag gissar på att det är den som har gett sig.
då är frågan. ska man köpa samma 1000v 35A eller ska man uppgradera när man ändå håller på?
troligtvis blir den varm. det syns på lödningarna och även på att det satt en 7x4cm stor kylfläns på den.

Jag har inget vitt klet som ska sättas mellan, går det lika bra med vanlig silverpasta som man har till datorer? eller kanske kopparpasta?
Silverpasta går bra. Tänk på att inte lägga på så mycket. Det är i mesta laget det som synns på bilden. Många verkar felaktigt tro att dessto mera pasta dess bättre värmeavledning. Men det är så att bästa värmeledningen får man då metall ligger mot metall. Pastan har alltså sämre värmeledningsförmåga än metall. Vad som är bra med pastan är att den har bättre värmeledningsförmåga än luft. Därför gör den nytta när den fyller ut de enormt små luftfickorna som bildas pga att metallen inte är en perfekt slät yta. Lagret ska alltså bara vara så tunnt att det fyller ut de små mikroskåpiska gropar i metallen, men inte hindrar metallen i övrigt att komma i kontakt med varandra. Detta förutsatt att metalytorna är plana och anligger perfekt mot varandra.

Får du tag på en likriktare med större strömtålighet är det bra, men knappast nödvändigt. Hur länge har likriktaren hållit innan den gick sönder? Spänningståligheten på 1000V verkar vara mycket i överkant men det gör inget. Är det bara 24V AC bör 100V räcka.
Skriv svar