Bygga egen hasplåt till Octavian

Användarvisningsbild
Repaterion

Bygga egen hasplåt till Octavian

Inlägg av Repaterion »

Kör en del grusväg med en del fina gropar/avgrunder, iom att VW har tänkt till så har de satt oljetråget med dess givare framför framvagnsbalken... :doubt:

Funderar lite på material vi har 5mm aluminium på jobbet, fast inte tillräckligt stor.

Det jag funderar på är framför allt vikt och förmågan att ta emot smällar från vassa stenar, iom alu är segt medans rf är ju sprödare.
RF är betydligt hårdare och slitstarkare, men betydligt tyngre. Det vore ju trevligt om jag slapp regga om den pga. vikt ;)
Om jag inte fått allt om bakfoten så motsvarar 1mm RF ca 2mm svart vad det motsvara i Al vet jag inte.

Vet att dessa finns att köpa i plast och "plåt", varav de i "plåt" ligger på ca 2000:- plus monteringsdetaljer vilket är ocker.
Användarvisningsbild
Noxin

Re: Bygga egen hasplåt till Octavian

Inlägg av Noxin »

RF och svart väger lika mycket (ungefär). Al väger hälften av det.
Anders Olsson

Re: Bygga egen hasplåt till Octavian

Inlägg av Anders Olsson »

Om du verkligen vill ha nåt som tål stryk så kan du ju svetsa ihop något i 3mm hardox eller liknande.
Den lär väl väga en 20-40kg om den ska täcka hela undersidan av motorn, men frågan är om den extra vikten är nåt problem.
Även en aluminiumplåt väger ju om den ska tåla stryk och aluminium är mindre tacksamt om du behöver svetsa och liknande.
Fast kan du bocka till nåt i 5mm aluminium av någorlunda god kvalitet lär väl också räcka om du kör någorlunda sansat.
Skriv svar