Självcentrerande potentiometer el dyl!
Självcentrerande potentiometer el dyl!
Jag skulle behöva ha tag på en självcentrerande pot.
Det behöver inte nödvändigtvis vara potten som är centrerande utan kan lika gärna vara
"skalet", "spaken" etc...
Sparkfun har en liten psp-joystick men den verkar inte hålla så hög kvalitet enl recensioner på hemsidan.
Denna
https://www.sparkfun.com/products/9426
hade kunnat vara perfekt men även den verkar hålla något dålig kvalitet och dessutom vet jag inte
om det funkar som jag tänkt mig då den inte har några potentiometrar!?!?
Det jag vill kunna göra är att styra ett rc-servo via en joystick!
Tack på förhand!
Det behöver inte nödvändigtvis vara potten som är centrerande utan kan lika gärna vara
"skalet", "spaken" etc...
Sparkfun har en liten psp-joystick men den verkar inte hålla så hög kvalitet enl recensioner på hemsidan.
Denna
hade kunnat vara perfekt men även den verkar hålla något dålig kvalitet och dessutom vet jag inte
om det funkar som jag tänkt mig då den inte har några potentiometrar!?!?
Det jag vill kunna göra är att styra ett rc-servo via en joystick!
Tack på förhand!
Re: Självcentrerande potentiometer el dyl!
Begagnad gamepad till ett xbox? har för mig dx.com har reservdelar
(inte helt säker på att dom funkar som en pott)
(inte helt säker på att dom funkar som en pott)
xbox spakarna är analoga.
Annars om du vill ha så hög kvalité som möjlig så kan du köpa en orginal xbox handkontroll och löda av spakarna.
säkert Kopia, men för det priset är det värt att chansa:
http://dx.com/p/genuine-replacement-xbo ... ule-103078
Edit: Folk verkar gilla den.
Annars om du vill ha så hög kvalité som möjlig så kan du köpa en orginal xbox handkontroll och löda av spakarna.
säkert Kopia, men för det priset är det värt att chansa:
http://dx.com/p/genuine-replacement-xbo ... ule-103078
Edit: Folk verkar gilla den.
Tack för era svar!
Den ifrån dealextreme verkar ok men de har så j*kla lång leveranstid!
http://www.electrokit.com/joystick-auro ... mbal.49121
(perfekt men för stor)
Det måste väl finnas någon liten ratt som är fjädrande sär man kan ansluta en pot?
Finns ju på alla möjliga produkter såsom bilstereos och vanliga stereos etc.
Den lilla tumjoysticken jag länkade till innan hade väl funkat!?
Tråkigt bara om de inte håller vettig kvalitet men för 40 kronor kanske man inte kan förvänta sig mer!
Går det att bygga något enkelt med en vanlig pot, jag har ju cnc-fräs, svarv, formspruta och gud vet allt men jag
behöver ett bra koncept!
Den ifrån dealextreme verkar ok men de har så j*kla lång leveranstid!
http://www.electrokit.com/joystick-auro ... mbal.49121
(perfekt men för stor)
Det måste väl finnas någon liten ratt som är fjädrande sär man kan ansluta en pot?
Finns ju på alla möjliga produkter såsom bilstereos och vanliga stereos etc.
Den lilla tumjoysticken jag länkade till innan hade väl funkat!?
Tråkigt bara om de inte håller vettig kvalitet men för 40 kronor kanske man inte kan förvänta sig mer!
Går det att bygga något enkelt med en vanlig pot, jag har ju cnc-fräs, svarv, formspruta och gud vet allt men jag
behöver ett bra koncept!
Slit sönder en xbox handkontroll, borde gå att fixa på en eftermiddag.
Känner att min kunskap är lite begränsad så en fråga.
En analog joystick kommer väl inte att fungera rakt av?
Normalt styrs ett servos läge (om man går via mottagare) av ett motstånd om jag inte har fel?
Mittläget är center (eller stillastående vid 360-servo) och sedan matchar servot motståndets läge.
Hur blir det då med en analog joystick för den är väl utan potentiometrar, eller är jag ute och cyklar här?
dvs vad är skillnaden på dessa 2?
https://www.sparkfun.com/products/9032
En analog joystick kommer väl inte att fungera rakt av?
Normalt styrs ett servos läge (om man går via mottagare) av ett motstånd om jag inte har fel?
Mittläget är center (eller stillastående vid 360-servo) och sedan matchar servot motståndets läge.
Hur blir det då med en analog joystick för den är väl utan potentiometrar, eller är jag ute och cyklar här?
dvs vad är skillnaden på dessa 2?
https://www.sparkfun.com/products/9032
Hur många behöver du, jag har några slaktade PS2/PS3 kontroller jag kan plocka ifrån!
Nej, ett servo styrs med pulsbreddsmodulering. Vid servots mittläge är pulsen 1.5 ms lång, vid fullt utslag åt ena hållet ca 1 ms och andra hållet ca 2 ms. Frekvensen är inte så viktig, servot nöjer sig med nånstans kring 30-40 Hz ända upp till 200-300 Hz.
Att en styrspak är analog innebär i normala fall att det sitter just potentiometrar på den.
Edit: för att förtydliga så kommer begreppet "analog" i det här fallet från spelvärlden, och betyder typ "steglös". Jämför med riktningsknapparna på en sån där handkontroll, de är "digitala" dvs de kan bara vara på eller inte på, fullt utslag eller inget utslag.
Att en styrspak är analog innebär i normala fall att det sitter just potentiometrar på den.
Edit: för att förtydliga så kommer begreppet "analog" i det här fallet från spelvärlden, och betyder typ "steglös". Jämför med riktningsknapparna på en sån där handkontroll, de är "digitala" dvs de kan bara vara på eller inte på, fullt utslag eller inget utslag.
Tack för erbjudandet gory men en ny kostar bara
runt 40:- så jag vill inte besvära dig.
Tack för svaret Walle.
Jag är inte så fördjupad i detta som ni förstått. :0)
Allt jag vet är att i servot sitter en pot som matchas av potten i ex radion men vad som är enellan har jag inte riktigt koll på.
Men med andra ord skulle tumjoysticken kunna funka då!?
Jag har en servostyrning ifrån elektrokit och då borde man kunna ersätta den potten med tumjoysticken!?
Sedan ska jag också komplettera detta med en stereopot för att kunna få en expontiell kurva av olika grad eller är jag ute och snurrar nu igen?
:0/
runt 40:- så jag vill inte besvära dig.
Tack för svaret Walle.
Jag är inte så fördjupad i detta som ni förstått. :0)
Allt jag vet är att i servot sitter en pot som matchas av potten i ex radion men vad som är enellan har jag inte riktigt koll på.
Men med andra ord skulle tumjoysticken kunna funka då!?
Jag har en servostyrning ifrån elektrokit och då borde man kunna ersätta den potten med tumjoysticken!?
Sedan ska jag också komplettera detta med en stereopot för att kunna få en expontiell kurva av olika grad eller är jag ute och snurrar nu igen?
:0/
Tumjoysticken borde kunna ersätta en annan pot rakt av, ja. Dock borde man kolla så att den har samma resistans som den som ersätts, ersätts en 100 kOhm-pot med en 10 kOhm-pot så tiodubblas strömmen genom potten och batterierna (om man har några) tar slut mycket snabbare.
Servostyrningen du har, är det typ en servotestare? Dvs en liten dosa/krets med pot som man kopplar ett servo till direkt? Isf borde det funka att bara byta ut potten rakt av.
Servot har mycket riktigt en inbyggd pot, den används för återkoppling, så servot vet vart på varvet det är. Dock har det inget direkt att göra med potten som sitter i en sändare, signalen till servot kan lika gärna alstras av en dator eller MCU, eller annan lämplig krets som kan alstra rätt pulsbreddsmodulering med en lämplig frekvens.
Vad potten i sändaren gör är helt enkelt att den alstrar en analog insignal till sändaren/servotestaren. Den är kopplad till matningens plus och minus, och pottens släde är kopplad till en ingång i en krets. (Det kan vara fler resistorer inblandade för att justera spänningarna, men detta är principen) På så sätt genererar potten en spänning som kan varieras steglöst från 0 V till matningsspänningen. Resistansen i sig har alltså ingen betydelse, det är spänningen ut från potten som är det "intressanta". För den sakens skull kvittar det om potten är på 10 kOhm eller 100 kOhm, spänningssvinget blir detsamma.
Jag vet inte riktigt hur du menar med stereopot, menar du en dubbel-pot, eller en pot som man kontrollerar volymen med i en stereo? Det finns två grundtyper av pottars karakteristik, linjära och logaritmiska. Volymkontrolpottar är logaritmiska, helt enkelt för att vår hörsel är logaritmisk i sin känslighet.
Servostyrningen du har, är det typ en servotestare? Dvs en liten dosa/krets med pot som man kopplar ett servo till direkt? Isf borde det funka att bara byta ut potten rakt av.
Servot har mycket riktigt en inbyggd pot, den används för återkoppling, så servot vet vart på varvet det är. Dock har det inget direkt att göra med potten som sitter i en sändare, signalen till servot kan lika gärna alstras av en dator eller MCU, eller annan lämplig krets som kan alstra rätt pulsbreddsmodulering med en lämplig frekvens.
Vad potten i sändaren gör är helt enkelt att den alstrar en analog insignal till sändaren/servotestaren. Den är kopplad till matningens plus och minus, och pottens släde är kopplad till en ingång i en krets. (Det kan vara fler resistorer inblandade för att justera spänningarna, men detta är principen) På så sätt genererar potten en spänning som kan varieras steglöst från 0 V till matningsspänningen. Resistansen i sig har alltså ingen betydelse, det är spänningen ut från potten som är det "intressanta". För den sakens skull kvittar det om potten är på 10 kOhm eller 100 kOhm, spänningssvinget blir detsamma.
Jag vet inte riktigt hur du menar med stereopot, menar du en dubbel-pot, eller en pot som man kontrollerar volymen med i en stereo? Det finns två grundtyper av pottars karakteristik, linjära och logaritmiska. Volymkontrolpottar är logaritmiska, helt enkelt för att vår hörsel är logaritmisk i sin känslighet.
Wow, vilka svar. :0)
Har för mig att det sitter 4,7k i radion/ servot normalt så 10k i joysticken bör inte vara några problem!?
Angående stereopotten/dubbelpotten så tänkte jag mig en linjär men jag tror inte det har jättebetydelse då den bara kommer användas för att ställa en bra expo och sedan stå i det läget.
Detta är vad jag tänkt mig med den.
http://jorygen.files.wordpress.com/2012 ... o_poti.png
Har för mig att det sitter 4,7k i radion/ servot normalt så 10k i joysticken bör inte vara några problem!?
Angående stereopotten/dubbelpotten så tänkte jag mig en linjär men jag tror inte det har jättebetydelse då den bara kommer användas för att ställa en bra expo och sedan stå i det läget.
Detta är vad jag tänkt mig med den.
http://jorygen.files.wordpress.com/2012 ... o_poti.png
Alltså, vad tusan är det du ska göra !?
Ska du slakta ett vanligt RC-servo ersätta den interna
återkopplingspotten med en egen !??
Varför yrar du annars om potten i servot ?
Ska du slakta ett vanligt RC-servo ersätta den interna
återkopplingspotten med en egen !??
Varför yrar du annars om potten i servot ?
För att jag inte har djupare kunskap än så? :0(
Som jag skrev innan vet jag bara vad som sitter i varje ände. I servot en pot för position och i radion etc. motsvarande pot som matchar positionen mot servot.
Jag ska göra en fristående spak (som inte sitter i en radio) som är kopplad till en kontroller som styr servot,
Väldigt enkel grej egentligen om jag kan hitta en potentiometer som fjädrar tillbaka och som ersätter befintlig pot i kontrollern.
Så frågan är då, gör de små tumjoystickarna jobbet motsvarande en potentiometer?
Som jag skrev innan vet jag bara vad som sitter i varje ände. I servot en pot för position och i radion etc. motsvarande pot som matchar positionen mot servot.
Jag ska göra en fristående spak (som inte sitter i en radio) som är kopplad till en kontroller som styr servot,
Väldigt enkel grej egentligen om jag kan hitta en potentiometer som fjädrar tillbaka och som ersätter befintlig pot i kontrollern.
Så frågan är då, gör de små tumjoystickarna jobbet motsvarande en potentiometer?
> och som ersätter befintlig pot i kontrollern.
Vilken "kontroller"?
Och vad sitter det för pot i den?
Förr tiden fanns det lösa spakar att köpa för den som
byggde sina egna RC-anläggningar, vet inte hur det är nu.
Det finns knappast några pottar med inbyggd återfjädring
utan det blir inbyggt i någon slags enhet.
Vilken "kontroller"?
Och vad sitter det för pot i den?
Förr tiden fanns det lösa spakar att köpa för den som
byggde sina egna RC-anläggningar, vet inte hur det är nu.
Det finns knappast några pottar med inbyggd återfjädring
utan det blir inbyggt i någon slags enhet.