Första fräsen, vad behöver man?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
phosforos

Första fräsen, vad behöver man?

Inlägg av phosforos »

Hej alla!
Har sparat pengar ett tag för att så småningom kunna köpa mig en fräs som jag så småningom ska CNC konvertera,
mest för att lära mig och för att det är så jä**a spännande med tekniken..
Har dock rätt många funderingar jag grubblar på, tänkte ventilera här!

Kan väl börja med själva fräsen, funderade ett slag på att köpa mig en liten XJ9512 att börja med, http://www.verktygsstallet.se/2532.jpg
men har tänkt om. Känns som det kanske är bättre att köpa den jag EGENTLIGEN
vill ha och på så sätt slippa lägga ut pengar på en fräs jag förmodligen kommer byta ut iaf..
Fräsen jag vill ha egentligen är en ZX45 som verkar klara det mesta.. Synpunkter så långt?

Kan man hitta en ZX45 billigt nånstans eller är det verktygsboden.se eller dylikt som gäller? Sverige/utlandet?
Klarar en 45a samma "smålir" som en liten fräs?
Finns det någon regel när det gäller dimensionering av stepper/servo motorer och vilka ska man kolla efter/undvika?

Massor med frågor och fler har jag! =)

Ha en bra dag allihop!

//Patrik
phosforos

Re: Första fräsen, vad behöver man?

Inlägg av phosforos »

Ingen som kan hjälpa mig? Många som kollat..
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Du har fler i forummet som konverterat dylika maskiner, jag tror du kan informera dig ur dessa och få fram ett bra underlag till dina funderingar för inköp.
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Fräsen ZX45 kan du nog köpa billigare på WEMA i Vålberg (ett par mil väster om Karlstad).
Hans hemsida är http://wermlandsmaskiner.se/ men där finns inte så mycket info.
Ring till honom istället och prata och beställ en katalog.

Han har det mesta inom verktyg och har låga priser.

Jag har hans katalog och där kostar en ZX45 16160:-
Med digital positionering (ZX45D3) i tre axlar kostar den 19900:-
Med även pinolmatning och längdmatning (ZX45D3PL) kostar den 27900:-
Alla priser plus moms.
snigelen

Inlägg av snigelen »

> Jag har hans katalog och där kostar en ZX45 16160:-

Men det är ju, förvisso högst marginellt, men dock, mer än vad Verktygsstallet tar (trasiga länken i första inlägget).
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Min jämförelse var mellan verktygsboden.se och WEMA.

Nu jämförde jag verktygsstallet.se med WEMA:s katalog och de är så gott som identiska, både till produkter, bilder och priser.
Fräsen skiljer sig något i pris, dock är katalogen jag har från 2012.

De har väl samma leverantör, ser det ut som. :)
tompi

Inlägg av tompi »

Jag har tänkt i samma banor som du, ta en zx45 å konvertera. Men så vill man ha kulskruvar och sen vill man ju helst ha servomotorer med återkoppling å snart börjar det eka i plånboken, sen har väl maskinen ändå inget vidare värde efter all tid å pengar eftersom det trots allt är en kinamaskin. Vill du ändå bygga själv så görs zx45 med kulskruvar för att bygga på med egna stegmotorer. Då har den ett annat namn. Kommer inte ihåg just nu men den säljs på tyska ebay. Jag själv gav upp tillslut och efter mycket letande hittade jag en riktig industrimaskin med lite fel på. Då har man klart med servomotorer, servospindel, centralsmörjning, kulskruvar. Kolla under Pedersen vp2000. Att bygga på ett nytt styrsystem på en sån är ju ett kul pussel det med men du har en riktig maskin när det är klart. Å kostnaden... med lite tur betalar du vad en ny zx45 kostar.
phosforos

Inlägg av phosforos »

Ligger ju helt klart något i det du säger Tompi.. Har varit inne på dom spåren tidigare, tycker dock att inköpströskeln blir lite brant/dyr. Har dessutom begränsat med utrymme och strömtillgång och de flesta "riktiga" maskiner jag hittat är ju stora knäfräsar. Annars kanske man ska försöka spara ihop till en Rung Fu (?), originalet som zx45 är baserad på?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Jag kör en vad jag tror är en XJ9512 "X2" clone.
Den fungerar bra men man ser begränsningarna ganska snabbt med en sådan.
Framförallt så är Y ledden kraftigt begränsad i arbetsområde vilket hindrar en i många lägen.
Man får konvertera till remdrift direkt då den inte klarar långa stunder med plastkughjulen som är i växelådan.

Uppgraderingen som jag fungerat på är helt klart ZX45 eller liknande maskin fast med servodrift istället för stegare.
Gärna med direktdrift på spindeln så man slipper ljudet ifrån växeln och sen med VFD för varvtalsreglering.
phosforos

Inlägg av phosforos »

Ungefär så har jag tänkt med, frekvensare på spindeln (går väl reglera i Mach3 va?) Skiljer det
mycket mellan stegare och servo och vad vinner man egentligen på det? Har förstått att servomotorer
är det bättre av dem men kan man motivera ev. priskillnad?
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

En VFD går att reglera ifrån mach3, med fördel om den har modbus vad jag förstått, annars är det 0-10v reglering med PWM utgång ifrån mach3.
Fördelarna med servo är att det går att få hög upplösning och hastighet men ändå mjuk gång som jag uppfattat det.
Servos har relativt konstant moment även vid högre hastigheter vilket stegare inte har.

Skall du köra stegare kan jag rekommendera att du kör med drivare som klarar höga spänningar, själv kör jag 70v vilket ger bra hastigheter.

Ev. prisskillnad är alltid svår att motivera, själv har jag redan lagt många gånger mer på verktyg och prylar än vad jag gav för själva fräsen. Hobbyn har en konstig effekt att generera enorma ha-begär på konstiga verktyg man inte visste att man behövde för 1 år sen...

Sen kan jag tillägga att kulskruvar är ett måste vid ev konvertering, dessa kostar inte gigantiska summor om man köper ifrån kina.
Går att få de gjorda enligt spec hos många av de på ebay, finns lite info i olika trådar här på forumet om det och hur det fungerar.
phosforos

Inlägg av phosforos »

Har lite funderingar angående maskinval.. Har kollat lite på Sajo 52 och Aciera F3 alt. F4.. Kan det vara något att konvertera? Vilken känns som det mest logiska valet?
Tänker lite att en "riktig" (läs: ej kinesisk) fräs kanske är ett bättre köp i långa loppet, skiljer inte många lappar mellan ny kines och gammal finfräs! =)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Bästa är ju om du hittar en befintlig CNC maskin med typ trasigt styrsystem och rustar upp denna. Alternativet är ju att bygga om en manuell men kan bli en dyrare variant. Jag skulle föredra ACIERA F4 av de du listade upp men det finns ju annat också, allt hänger ju på hur stort arbetsområde du behöver.
phosforos

Inlägg av phosforos »

Du rekommenderar F4an p.g.a. att den är lite kraftigare? Har funderat på hur förhållandet storlek/precision ser ut egentligen. Har man samma precision i en stor maskin som i en mindre, givet fräscha maskiner. De flesta verkar ju rekommendera större maskiner..
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Har man plats och möjlighet att köra en "finfräs" som redan är CNC med kulskruvar osv så gissar jag att man vinner mycket.
Dock brukar den begränsade faktorn vara utrymme för en sådan maskin då de väger flera ton och tar en hel del plats.
Bara styrsystems skåpen är större än vad hela min fräs är!

Själv har jag precis köpt en Luna Somatic 500 (RF40/ZX45 klon med lite extra) riktigt billigt enligt mig (4500kr) som var i stort behov av justering.
Men då man ändå monterar ner hela maskinen och modifierar spindel m.m. kraftigt vid CNC konverteringen så ser jag inte detta som ett problem.
Såg att det fanns en Luna på blocket nu med mer maskiner på köpet.
http://www.blocket.se/goteborg/Pelarbor ... a=23_3&w=3

Fördelen är att man får centralsmörjning m.m.

Kommer bli en konvertering av denna.
Skriv svar