Böja typ J-givare?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Böja typ J-givare?

Inlägg av Walle »

I en maskin jag håller på och bygger har jag en tempgivare typ J som är lite för lång, så den kolliderar med ett par andra saker, tror ni jag förstör den om jag böjer den ca 45 grader ca 15mm från crimpningen?
ImageUploadedByTapatalk1368698613.659096.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Böja typ J-givare?

Inlägg av tecno »

There is one way to find out :mrgreen:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det beror helt på vad det är inuti röret...

Själva givaren är ju ett par tunna trådar som är ihoplödda (antagligen längst ut i spetsen), men om röret t.ex. är fyllt med nån epoxy eller nåt finns kanske risken att det är så hårt så det sliter av nån av trådarna om man böjer.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Så sant som det var sagt! :) Tyvärr har jag inga extra till hands, så det är bara att hålla tummarna!

Nerre: ja, det är ju sant. Jag får lov att testa och se vad som händer. Jag försöker iaf böja den så "snyggt" som möjligt, med lite radie så det inte blir ett veck.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eller gör flera små veck (dock inte så lätt) så minskar risken lite att förstöra någon tråd men personligen tror jag inte det är några större problem om det görst försiktigt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja, jag böjde den typ på tre ställen, totalt ca 40-45 grader, och den verkade klara det galant. Iaf så verkade tempregulatorn glad :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl ett vanligt termoelement, dvs två ihopsvetsade trådar, sannolik i någon form av isolering mot höljet.
I dessa finns det i princip inget som kan gå sönder, möjligtvis kontakt med höljet vilket iofs kan orsaka problem
Skriv svar