Var hittar man FR4 material?
Var hittar man FR4 material?
Hej!
Var hittar man FR4 och liknande material? Inte kretskort alltså, utan rena plastplattor i olika tjocklek.
Mvh Jonas
Var hittar man FR4 och liknande material? Inte kretskort alltså, utan rena plastplattor i olika tjocklek.
Mvh Jonas
Senast redigerad av blueint 13 maj 2013, 13:11:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: FR4
Anledning: var: FR4
- Klas-Kenny
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: FR4
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... th=158_228
Har inte mycket att välja mellan men iallafall
Swech
Har inte mycket att välja mellan men iallafall

Swech
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Re: Var hittar man FR4 material?
Beror väl på vad du vill konstruera, Vikt, Hållfasthet, Sammanfogning! Vad är viktigt! Skiss och underlag!
En aspekt att tänka på när man tittar ersättare till FR4 är just just vad 'FR' står för dvs. 'Flame resistent' om du skall ha det som bärsubstrat och montera grejor och komponenter som avger hetta och riskera att tända på saker om det inte är av flamdämpande typ.
det är ju massor av brom i FR4 just för detta och också en förklaring till dess karaktäriskiska doft när man sågar, fräser och har sig.
det finns andra boardmaterial avsedd för RF-frekvenser med låga förluster på höga frekvenser (inte teflon) och dessa lukta som en pågående plastbrand när man sågar och fräser i sådant...
det är ju massor av brom i FR4 just för detta och också en förklaring till dess karaktäriskiska doft när man sågar, fräser och har sig.
det finns andra boardmaterial avsedd för RF-frekvenser med låga förluster på höga frekvenser (inte teflon) och dessa lukta som en pågående plastbrand när man sågar och fräser i sådant...
Oj, mitt inlägg försvann i kraschen...
Jag behöver inte använda FR4 pga flamdämpning eller elektriska egenskaper. Det är mest ett användbart material i största allmänhet jag är intresserad av att hitta. FR4 är trevligt när det gäller hållfasthet och bearbetning, så något som mekaniskt liknar det vore intressant. Tips mottages tacksamt!
Mvh Jonas

Jag behöver inte använda FR4 pga flamdämpning eller elektriska egenskaper. Det är mest ett användbart material i största allmänhet jag är intresserad av att hitta. FR4 är trevligt när det gäller hållfasthet och bearbetning, så något som mekaniskt liknar det vore intressant. Tips mottages tacksamt!
Mvh Jonas
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Jo , men det är inte lätt att tänka fritt när man inte vet syfte och storlek.
Det är större att tänka rätt
än att tänka fritt!
Det är större att tänka rätt
än att tänka fritt!
Det var någon här på forumet som fräste ut saker (tror det var till en quadrokopter) i G20 glasfiberskivor med samma typ av egenskaper som i FR4. Kommer tyvärr inte ihåg mer. Du får söka lite så kanske du hittar.