identifiera komponenter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

identifiera komponenter

Inlägg av Poke »

tjena folk! jag har ett par reläer på ett kretskort som jag skulle behöva hjälp med att hitta vart jag får tag i dem.

till förklaring!
min far har en grävmaskin, därpå sitter ett kort som styr kontroller beroende på ifall stolen är bakåtvänd eller framåtvänd, det visar sig att någon har hafsat ihop något på undersidan som ser ut som en 4 åring har lödat det, nu bad han mig att bygga ett nytt kort åt honom, men jag kan för mitt liv inte hitta dessa reläer någonstans.

samt på samma kort har jag Dioder där det står 1N4

mina kunskaper om lödning och hur man lödar ett kretskort finns, men att hitta rätt komponenter är lite värre. hjälp uppskattas :)

en sak till, vilket företag kan jag få ett kretskort tillverkat, dvs bara PCB kortet? om jag gör ritningen på det
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: identifiera komponenter

Inlägg av Klas-Kenny »

Reläerna är ju några vanliga 24VDC 2-poliga växlande.
Måste ju inte vara exakt likadana, de nya, bara du kopplar likadant.

Dioderna är garanterat 1N400x (x = 1-7, finns några olika, troligen fungerar samtliga. Vrider du runt en diod hittar du säkert de sista siffrorna).

Få PCB tillverkade, har du inte så bråttom men vill ha det billigt så finns tex. iTeadStudio och några andra kineser.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

okidoki,

så skulle tex
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=18836

och

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =0&q=1N400

fungera?

hade jag inte behövt veta exakt vad de förra reläerna hade för relätyp och diverse information?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lär fungera utmärkt. :)

Nja, tror knappast att det spelar någon roll här. Bara de har rätt spolspänning och klarar av strömmen som går igenom, så är det säkerligen inga problem.
Användarvisningsbild
Poke
Kontakt:

Inlägg av Poke »

cool! då ska jag köpa komponenter imorgon och sen rita PCB ritning. tack som tusan för hjälpen!
Skriv svar