Jag har precis börjat designa ett pan-tilt huvud till en kamera...
Något i denna stilen:

Polecam
Nu har jag inte jättemycket erfarenhet av mekanikkonstruktion och tänkte bolla lite tankar med den bästa expertisen jag vet, nämligen forumet! =)
Jag tänker låta fräsa själva huvudplattorna till "bygeln" i 3-4mm Alu. Sedan montera ihop dessa med distanser ungefär som i länken ovan. Där jag behöver infästningar för lager, motorer eller liknande så blir det en fräst "kloss" eller platta med samma bredd som distanserna. Tanken är att alla delar skall vara lätta att fräsa, t.ex. på Schaeffer som jag brukar använda. En lagerplatta kan då t.ex. bestå av två identiska 4-5mm rektangulära plattor som skruvas ihop och där lagret hålls plats "mellan" plattorna.
Sedan tror jag remdrift med små enkla "tandremmar" blir bra, det är ju så det brukar se ut i t.ex. rörliga "moving heads" lampor...
Drivningen funderar jag lite över, och jag tar gärna emot synpunkter, stegmotor eller servomotor?
Fördelar med stegmotorer är i mina ögon att dom klarar sig med en brytare för "home" och sedan kan man räkna steg.
Vidare så blir det enkelt att styra med Step/Dir och ev färdiga drivare.
Fördelen med servo är väl främst att det blir jämnare positionering utan stegen från stegmotorn.
Lager / Upphängning?
Det är ju två typer av lager. Dels två lager för tilt-rörelsen. Här skulle det ju vara smidigast med separat upphängning i ändarna så man kan sätta "vridningspunkten" i kamerans tyngdpunktscentrum eller i fokusplanet...
Det innebär i så fall ett ganska enkelt "platt" lager som monteras mellan bygeln och "kameraplattan" som i länken ovan.
Alternativet är väl en lösning med en längre axel som är lagrad i bägge ändar mot bygeln och som sedan kameraplattan fästs vid.
Det andra lagret är för pan-rörelsen. Där handlar det om ett lager som skall fungera med bygeln både hängande och stående. Alltså både tryck och dragkraft. Jag antar att man bygger upp detta med två axiallager?
Om man gör så, måste man ändå ha ett cylindriskt lager "mellan" axiallagren där axeln passerar sin infästning?
Som ni ser så är det rätt många frågor, och jag är som sagt grön på både lager & motorer...
Hur skall man tänka?
Är det förresten någon här som är sugen på att hänga med i projektet och bygga så hör av er!
//B1N4RY