Har suttit många dagar och nätter för att försöka hitta en passande display till mitt projekt.
Har testat LCD, VFD och OLED och kommit fram till att jag helst skulle vilja ha en ganska stor grafisk OLED i upplösning 256x64
Problemet är att det inte verkar finnas så många att välja mellan och de få jag hittar säljs ofta av någon obskyr hemsida från Asien som ser väldigt suspekt ut.
Har hittat en på Alibaba.com som kostar skjortan. Finns mycket billigare på flertalet av de suspekta sidor jag hittat men ändå ganska dyr.
Denna är dock lite mer avancerad än jag hade velat då den kräver flertalet olika spänningar, använder ZIF kabel för anslutning osv.
En annan jag hittat ser mer ut som en traditionell displaymodul på ett kretskort. Har vanlig stiftlist till anslutning och verkar endast kräva en spänning. Mer som en vanlig DIY display modul alltså. Den finns på Aliexpress.com
Till denna har jag inte hittat någon information alls, inget datablad...ingenting men har mailat säljaren om det.
Denna kostar även mycket mindre än den första så jag lutar åt denna.
Båda dessa OLED displayer använder samma controller: SSD1322 men innebär det automatiskt att de båda har gray scale stöd?
Ingen av dessa två sidor har jag handlat på förr, går det att lita på att allt är i sin ordning om man handlar på dessa?
Tacksam för hjälp
BTW, är det någon som vet vad det är för display som NAIM använder till deras UNITIQUTE?
/Daniel
Tips på större monochrome OLED, gärna med gray scale
Re: Tips på större monochrome OLED, gärna med gray scale
Kan inte säga något om displayen, men sidorna är legit.
Har handlat från aliexpress ett antal gånger, tycker den är smidigare än ebay då den dels har escrow tjänster (sidan håller pengarna du betalat in för varan, när du har fått varan och bekräftat att du fått den/den är ok så skickar de vidare pengarna till säljaren).
Sidan har även (som du kanske redan sett) betyg och omdömen på inte bara säljarna utan även på varorna, vilket gör det lite enklare att bedöma om det är värt att köpa varan eller inte.
Både alibaba och aliexpress är samma företag, tror dock att alibaba vänder sig till personer som vill köpa större volymer (även om det går att köpa enstaka varor där med).
Länka gärna till skärmarna du hittat, till hösten så funderar jag nog själv på en liknande skärm till ett projekt jag går och fnular på.
Har handlat från aliexpress ett antal gånger, tycker den är smidigare än ebay då den dels har escrow tjänster (sidan håller pengarna du betalat in för varan, när du har fått varan och bekräftat att du fått den/den är ok så skickar de vidare pengarna till säljaren).
Sidan har även (som du kanske redan sett) betyg och omdömen på inte bara säljarna utan även på varorna, vilket gör det lite enklare att bedöma om det är värt att köpa varan eller inte.
Både alibaba och aliexpress är samma företag, tror dock att alibaba vänder sig till personer som vill köpa större volymer (även om det går att köpa enstaka varor där med).
Länka gärna till skärmarna du hittat, till hösten så funderar jag nog själv på en liknande skärm till ett projekt jag går och fnular på.
Det vart två sånna (säljs i 2-pack) http://www.aliexpress.com/item/5-6-inch ... 21307.html
Har inte hunnit med mer än att få igång ena och ritat ut en ram. Säljaren är relativt vettig att ha o göra med och skickar med datablad samt exempelkod för de olika protokoll som displayen stödjer. Dock måste man själv fråga efter det. Ganska snabb på att svara på mail.
Tänk dock på att denna kör 3-3.3V logic level
Har inte hunnit med mer än att få igång ena och ritat ut en ram. Säljaren är relativt vettig att ha o göra med och skickar med datablad samt exempelkod för de olika protokoll som displayen stödjer. Dock måste man själv fråga efter det. Ganska snabb på att svara på mail.
Tänk dock på att denna kör 3-3.3V logic level
Sedan en liten fråga: finns det med data på förväntat levtid? Efter vad jag vet är OLED för närvarande begränsat av alldeles för kort antal "bränntimmar", jag har ingen tvekan om att det jobbas på detta problem men hur långt har de kommit?
Om det har "för kort" drifftid är det dyra display, annars kan man försvara kostnaden.
Sedan är det - i mitt tycke - viktigt att man skapar en rutin som ger möjlighet att styra varje pixel på displayen. En sådan rutin är basen i mina lekar med display-modulerna.
Rita en linje är helt enkelt en rutin som interpolerar från X-Y till X-Y och tänder/släcker alla pixlarna däremellan.
En box ritas med 4 linjer.
Text kan sparas som bitmap och varje pixel som ska tändas kan sedan styras vid att tända/släcka rätt pixel.
Om det har "för kort" drifftid är det dyra display, annars kan man försvara kostnaden.
Sedan är det - i mitt tycke - viktigt att man skapar en rutin som ger möjlighet att styra varje pixel på displayen. En sådan rutin är basen i mina lekar med display-modulerna.
Rita en linje är helt enkelt en rutin som interpolerar från X-Y till X-Y och tänder/släcker alla pixlarna däremellan.
En box ritas med 4 linjer.
Text kan sparas som bitmap och varje pixel som ska tändas kan sedan styras vid att tända/släcka rätt pixel.
Såhär står det i databladet för just denna display:
End of lifetime is specified as 50% of initial brightness.
Operating Life Time: MIN 50,000 hours (80 cd/m2, 50% checkerboard)
End of lifetime is specified as 50% of initial brightness.
Operating Life Time: MIN 50,000 hours (80 cd/m2, 50% checkerboard)
OK, det betyder MIN 25k timmar med statisk display. Räknar man 8 timmar/dygn som aktiv tid blir det alltså 8½ år. Helt klart godkänd.
Vid konstant tänd blir det ung 2 år o 10 månader, inte helt illa det heller.
Vid konstant tänd blir det ung 2 år o 10 månader, inte helt illa det heller.