Vill fixa larm i husbilen...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tant Al

Vill fixa larm i husbilen...

Inlägg av Tant Al »

Eftersom min tämligen gamla husbil ter sig mycket lätt att bryta sig in i skulle jag vilja installera ett larmsystem, men naturligtvis också klistra upp ett antal dekaler om larmat för att förhoppningsvis helt slippa inbrottsförsök.

När jag nu kollat i min vanliga kataloger, där jag bestämt vill minnas att det för några år sedan fanns rätt många trådade larmcentraler i ett antal olika storlekar och prisklasser, ser jag nu bara trådlöst, trådlöst och åter trådlöst... och det känns lite rådlöst.
Trådlöst kan ju verka mycket behändigt men jag har ju hört att välutrustade tjuvar lätt kan störa ut grejerna, och dessutom måste väl de trådlösa sensorerna förbruka batterier som i längden borde bli kostsamt?

Jag är nog mest inne på några trådade slingor för de tre dörrarna samt för baklucka och några yttre tillbehör, en siren inne och en dold ute på taket, någon liten larmcentral och en nyckelströmbrytare att slå på och av det hela med.

Vore tacksam för för råd och tips om utförande, material och inköpsställen.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Re: Vill fixa larm i husbilen...

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Ett billlarm är vad du borde köpa istället för någon larmcentral för hemmabruk.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Annars skulle väl en sådan här duga?
http://www.clasohlson.com/se/Larmcentra ... 1#moreinfo

Larmar av/på med fjärrkontroll. Ingång för extern sensor med kabel, bara dra en slinga för 3-4 magnetkontakter.
Sedan en lämplig GSM<->PSTN modul så är allt fixat.
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

:) Tack för svaren!

Det var intressant Sebastian att ta del av informationen du länkade till - jag har läst manualen också!

Det borde onekligen kunna spara en hel del jobb och ingrepp i husbilen att ha ett larm med rörelsesensor istället för ledningar till sensorer vid alla dörrar. Men fungerar fjärrkontrollen in genom fönstrens akryl- eller glasrutor?
Annars måste man väl gå in för att avlarma och då är det väl hela 15 sekunder en ev inbrottstjuv har på sig att upptäcka och krossa larmenheten.
Eller hur är det - kan tjuven med någon slags "universalfjärrkontroll" redan utifrån avaktivera larmet?

Kan du förtydliga vad GSM<->PSTN modulen skulle användas till.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

GSM<->PSTN modul är en brygga mellan vanligt tele-jack och GSM.
Du kan alltså koppla larmet till modulen och den ringer upp din mobiltelefon.

Du kan komplettera med en brandvarnare:
http://www.clasohlson.com/se/Rel%C3%A4b ... 11/32-1988
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

sebastiannielsen skrev:Annars skulle väl en sådan här duga?
http://www.clasohlson.com/se/Larmcentra ... 1#moreinfo

Larmar av/på med fjärrkontroll. Ingång för extern sensor med kabel, bara dra en slinga för 3-4 magnetkontakter.
Sedan en lämplig GSM<->PSTN modul så är allt fixat.
Den verkar vara för nätdrift med 9V-batteri som backup. Det står inte hur länge 9V-batteriet räcker, och det står inte om "allt fungerar" i batteriläget.

Minsta som behöver göras är då troligtvis att bygga en spänningsomvandlare från 12V-bilbatteriet till 9V-batterihållaren på larmet.

Jag tycker som farbrorvattenmelon att du bör köpa ett billarm.

M.v.h. farbror överkokt blomkål :wink:
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

:hacker: = länk :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Fjärrkontrollen är RF, ej optisk.
Fördröjningen går att stänga av helt och hållet. [PIN] + 7 + #
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Många har ju båda möjligheterna med både trådlöst och trådbundet, denna har 4 zoner på tråd tex och trådlöst med GSM i. Men just denna drar väl lite ström antar jag.

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 52688.html
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Tack alla för era svar och länkar! :)

...Men hur säkert är det med trådlösa grejer med tanke på ev obehörigt avsiktligt utstörande, avlarmande o.dyl?
sebastiannielsen
Kontakt:

De flesta trådlösa larm brukar ha så dem trådlösa sensorerna sänder en "OK"-signal varje X sekund och kommer det ingen OK-signal på säg 2,5X sekund så tolkas det som larm eller sabotage.
Signalerna brukar vara kodade på något sätt, antingen en fast kod men går visserligen avlyssna och replaya, eller en rullande kod som många bilfjärrkontroller har för att göra det omöjligt att replaya.

Samma med avlarmningssignal, rullande eller fast kod brukar det vara, vanligast med rullande.

Fördelen med tråd är altså att man slipper batteribyten och att ett eventuellt larm går iväg snabbare vid sabotage. säg att X är 1 sekund, då tar det 2,5 sekund innan ett eventuellt sabotagelarm går iväg om störsändaren slås på i samma sekund som sändaren sänt iväg en "OK"-signal. Med kabel går det på sekunden, oftast med dubbelbalanserad slinga så alla 4 status "sabotage - kortsluten", "ej larm", "larm" och "sabotage - avkapad" kan upptäckas.

Men det är inte så vanligt att trådlösa larmsändare störs ut, mer vanligare är det att man klipper teleledningen och sedan stör ut GSM:en så att larmet inte ska gå iväg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tant Al:
Det tar en tjuv tre minuter att söka igenom en villa och sticka därifrån med stöldgodset.
En husbil är mindre än en villa och går fortare att söka igenom.

Tar det längre tid för polisen att komma? Sannolikt. :)
Alltså kan de strunta i att larmet går. (Vilket praktiskt taget alla tjuvar gör ändå eftersom straffet är så lågt = semester.)
Det är oftast bara underåriga förstagångs-tjuvar som blir rädda.

Däremot så väljer förstås tjuvarna i första hand de som *inte* har larm, framför de som *har* larm,
så länge det inte är något speciellt de vill åt.

Man ska alltså inte se larm som något som förhindrar inbrott.
Se istället larm som något som berättar för dig att "Nu är det något som hänt"
och så ber man den som är närmast att ta sig dit så fort det bara går!

Tänk även på hur få som bryr sig när ett billarm går.
"Äh, nu är det någon stolle som glömt larma av sin bil. Hoppas det slutar snart."

Larmdekaler signalerar även att "Här finns något värdefullt."
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Montera in en sån här siren, dom är skitjobbiga att lyssna till när dom låter :)

http://www.inferno.se/swe-products-infe ... stem.shtml
Seroster

Inlägg av Seroster »

Vad är oddsen för att professionella tjuvar ger sig på din "tämligen gamla husbil", egentligen? =P
Tant Al

Inlägg av Tant Al »

Tack för svaren och tipsen. Plus funderingarna bl.a. om sannolikheten för inbrottsförsök, med respektive utan larm.

Min tämligen gamla husbil, vars hela inköpspris förra året ungefär uppgick till vad det kan kosta att hyra en modern husbil en vecka, ger minst av allt ett förmöget intryck och borde på så sätt knappast fresta till inbrott. Jag bör nog nämna att det praktiskt taget är när den befinner på främmande ort och jag tillfälligt lämnat den öde över max en dag, jag anser det kan finnas risk för inbrott.

Pga av husbilens "fattiga" utseende gör sig väl knappast professionella tjuvar besvär, men det ju kunde ju röra sig om mer tillfällighetsstjälande ungdomar på någon lite ödslig camping, parkeringsplats eller gata, som ser att det ter sig väldigt enkelt ut att ta sig in och kanske hitta åtminstone något intressant. I åtminstone sådana fall föreställer jag mig att larmdekaler kan ha en viss avskräckande effekt.

Hursomhelst fyllde jag år helt nyligen och fick då ett sånt här larm i present:

Bild

Provat i husbilens tak täcker det hela golvytan, men saknar tyvärr in- och utgångar för larmslingor och extra siren. Framförallt skulle jag önska en anordning som gjorde att en larmsiren dold någonstans fortsatte ljuda även efter någon tagit sig in och krossat larmenheten ovan. Gissningsvis skulle jag själv kunna löda in mig på den inbyggda sirenen och koppla vidare för att uppnå den effekten... bara jag hade någon lämplig tilläggsenhet.
Skriv svar