Behöver en enkel elektronikmodul

Användarvisningsbild
Sherlia

Behöver en enkel elektronikmodul

Inlägg av Sherlia »

Kortfattat. Jag har en ebutik med en massa diodlampor som är beroende vilken pol som ansluts till plus. detta innebär att 50% av alla lampor jag testar måste jag alltid byta plats på kablarna jag håller i min händer.

Skulle det finnas möjlighet att skapa en modul som drivs av 9-26VDC som växlar mellan + och minus på utgången ända till en krets sluts (lampa kopplas till) och att den sen håller den polariteten tills kretsen bryts, på det sättet skulle man kunna testa led lampor oavsett vart jag kopplar kablarna eftersom modulen "känner igen" vilken anslutning som är rätt. att koppla en ocilator som byter konstant mellan plus och minus skulle fungera men då blinkar lampan och det vill jag inte. Jag vill att den låser fast polariteten på den som fungerar.

Möjligt att fixa till mig? :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Behöver en enkel elektronik modul

Inlägg av Micke_s »

Ja, det går att fixa.
En mcu, strömbegränsning, h-brygga och strömmätningsmotstånd + lite programmering
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Borde ju även gå men en NE555 som växlar polaritet och någon operationsförstärkare som mäter strömmen. Dessvärre har jag själv fullt upp men någon annan borde kunna sätta ihop en fungerande krets.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Man kan börja enkelt.
Räcker det inte att köra AC och strömbegränsa, då blinkar led:en 50% i 50Hz men du ser att den fungerar som det är tänkt i alla fall.

Denna lösning kopplar du till en transformator som matar ut AC. den strömbegränsar på 18mA, R1 går att byta för andra strömmar.
Däremot så bör du inte mata en led med för mycket backspänning, då kan den gå sönder.

Edit: denna har kjell som du kan ställa utspänning på http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... tor-p44026.
de har också LM317, resistorer och likriktarbrygga och Experimentkort
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Du har PM
Skriv svar