Sätter fart på en kompressor
Sätter fart på en kompressor
Jag har flyttat en kompressor och har då plockat ner den och nu ska den igång igen men jag har lite grejer som jag funderar över vart dom ska sitta nånstanns och vad funktionen är.
Det jag funderar över är vart magnetventilen? ska sitta och vilken funktion den har, sen finns det ett litet kopparrör som förbinder topplocken och sen går vidare fast ut i luften.
Jag hade nån ide att det kunde höra ihop med mjukstarten men det verkar fel ni kanske har nån bättre ide.
Det jag funderar över är vart magnetventilen? ska sitta och vilken funktion den har, sen finns det ett litet kopparrör som förbinder topplocken och sen går vidare fast ut i luften.
Jag hade nån ide att det kunde höra ihop med mjukstarten men det verkar fel ni kanske har nån bättre ide.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Uttis 27 april 2013, 21:34:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: Sätter fart på en kompressor
Magnetventilen kan vara till för avluftning, isf släpper den ut trycket från cylindrarna före start så inte motorn behöver starta mot tryck.
Det kan också vara automatisk dränering, isf sitter den i botten på tanken.
Om det inte finns en anslutning på tryckvakten för ditt lösa kopparrör är det troligt att det är där magnetventilen ska sitta.
Det kan också vara automatisk dränering, isf sitter den i botten på tanken.
Om det inte finns en anslutning på tryckvakten för ditt lösa kopparrör är det troligt att det är där magnetventilen ska sitta.
- DW
- Kontakt:
mrfrenzy har helt rätt
Om du inte har en magnetventil för dränering av tanken så sätt ditt en som du kan styra med en timer eller veckour.
Står den ute så bildas normalt ingen kondens i tanken men varför inte pytsa ut lite luft var vecka.

Om du inte har en magnetventil för dränering av tanken så sätt ditt en som du kan styra med en timer eller veckour.
Står den ute så bildas normalt ingen kondens i tanken men varför inte pytsa ut lite luft var vecka.
Det är ganska grov anslutning på magnetventilen så jag tyckte inte det passa riktigt ihop med det lilla kopparröret.
Är magnetventilen tänkt att avlufta tanken vart ska isåfall kopparröret gå nånstanns och vad är det till för?
Är magnetventilen tänkt att avlufta tanken vart ska isåfall kopparröret gå nånstanns och vad är det till för?
- Mizzarrogh
Känns ju som att det borde sitta en kran eller ventil på koppar röret, den kan helt enkelt inte vara så att man öppnar det, tex med en solenoid (eller manuell kran) när man startar motorn i Y-läget för lägre motstånd?
magnetventilen ska vara öppen vid start, för att cylindern skall vara utan tryck vid start.
Körde en liknande kompressor igår där fick man göra mostvarande manuellt,
alltså öppna en lite kran på topplocket,
slå på strömmen,
sedan stänga kranen.
Körde en liknande kompressor igår där fick man göra mostvarande manuellt,
alltså öppna en lite kran på topplocket,
slå på strömmen,
sedan stänga kranen.
Det kan nog vara en backventil som sitter vid anslutningen mellan tank och kopparrör.
Ska försöka undersöka närmare vad som händer med magnetventilen under drift, skulle vara kalas om den släpper trycket vid uppstart det behövs men då tycker jag att det borde komma luft ur kopparröret när det bara hänger i luften.
Vad är det som du tycker kan vara en backventil?
Vad är det som du tycker kan vara en backventil?
Är det du själv som plockat ner eller någon annan?Uttis skrev:Jag har flyttat en kompressor och har då plockat ner den och nu ska den igång igen men jag har lite grejer som jag funderar över vart dom ska sitta nånstanns och vad funktionen är.
- Mizzarrogh
Ser ju ut att vara hopplockad av olika delar en gång i tiden. 

Det är jag som plockat ner, dom grejerna som ligger lösa nu låg lösa redan när jag köpte kompressorn.RADIOT skrev:Är det du själv som plockat ner eller någon annan?
Senast redigerad av Uttis 27 april 2013, 19:35:16, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag kikat lite magnetventilen påverkas när man vrider igång kompressorn och den slår av när elmotorn kopplas om från mjukstart så det verkar ju vara rätt att den är till för att släppa på trycket vid uppstart. Tyvärr var membranet i ventilen sprucket så den kan man kasta.
Sen till kopparrören, skruvar jag bort anslutningarna kan jag pilla ner en ventil som gör att det blir fritt blås ut via kopparrören men jag är inte riktigt med på hur det ska funka den ventilen är och förblir ju stängd och då kan ingen luft gå ut den vägen vid mjukstart?
Sen till kopparrören, skruvar jag bort anslutningarna kan jag pilla ner en ventil som gör att det blir fritt blås ut via kopparrören men jag är inte riktigt med på hur det ska funka den ventilen är och förblir ju stängd och då kan ingen luft gå ut den vägen vid mjukstart?
Om du kan starta kompressorn så känner du om det kommer ut luft i dom smala kopparrören.
Då är det en avluftning och den skall kopplas till magnetventilen.
Det ser ut som det sitter en timer i elskåpet.
Också mycket möjligt att den är kopplad till magnetventilen.
Detta för att magnetventilen ska vara öppen en liten extra stund vid start.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja det kan nog stämma.
Kan inte starta kompressorn just nu väntar på remskivor och remmar men jag har kört den tidigare med kopparrören lösa och det var inga problem därför är jag lite fundersam hur det ska kunna komma luft ur dom vid uppstart.
Kan inte starta kompressorn just nu väntar på remskivor och remmar men jag har kört den tidigare med kopparrören lösa och det var inga problem därför är jag lite fundersam hur det ska kunna komma luft ur dom vid uppstart.
Om den gav tryck som den skulle är det en annan sak.jag har kört den tidigare med kopparrören lösa och det var inga problem
När du får igång kompressorn tag ett blås munstycke och sätt tryck på kopparledningarna,då ska kompressorn avlasta.
Då ska magnetventilen kopplas till tryck istället.