Koppla LED till fiberoptik?
Koppla LED till fiberoptik?
En bekant har en fiberoptikbelysning hemma. Ljuskällan är en 35W halogen som går sänder i ett. Funderar på att byta till led.
Måste man ha en lins, eller räcker det med att bara trycka fibern mot ledden?
Måste man ha en lins, eller räcker det med att bara trycka fibern mot ledden?
Re: Koppla LED till fiberoptik?
Hur ser den nuvarande optiken ut? Att bara sätta en diod framför tror jag inte blir bra alls. Men med mer info om hur den ser ut så gå det ju att ge vettiga svar.
Sorry, en svart låda där fibern kommer in. I denna en halogenlampa med reflektor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du behöver absolut optik för att koncentrera ljuset in i fibern.
OK. Typ den jag länkade till i första inlägget, eller har du bättre förslag?
Jag skulle tro att den funkar bra. Men det finns andra som är bättre på det här än vad jag är.
Samma härMen det finns andra som är bättre på det här än vad jag är.

Vet inte de har något som skulle kunna passa men ta en titt på Dealextreme annars.
Att tänka på, om det är till mikroskop, kan han vara kinkig med ljusspektrumet, beror på vad han gör...
Eftersom jag är lat, skulle jag testa först med att vira lite aluminiumfolie mellan LED och fiber.
Eftersom jag är lat, skulle jag testa först med att vira lite aluminiumfolie mellan LED och fiber.
Jag hade nog tagit en smal optik och bara lyst på änden av fiberknippet med ett par cm avstånd imellan... Det är ju typ så man gör med halogenlampan så det fungerar nig fint 

Den som det länkas till uppfattar jag att är just för den här typen av applikationer, den borde vara vettig.