3-fas kontakt på 230V spishäll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tallkottebarr
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 april 2013, 13:32:07

3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av tallkottebarr »

jag har köpt en spishäll, från 2012 på annons.. har alltså vart installerad hos tidigare ägare, som nu skulle byta hela köket.
Det är en electrolux EHF6240xok.
Det jag undrar över är att det står att den ska ha 230V, men det sitter en 3-faskontakt på den.

När jag frågade förra ägaren sa denne bara att det skulle vara standard.

att skicka in 400V i en 230V produkt förstår även jag som inte är något proffs inom området, att det kommer gå sönder.

Kan den vara kopplad så att det blir rätt ändå? eller varför har man denna kontakt till denna produkt?

tack på förhand, och hoppas någon mer insatt kan berätta detta för mig.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Klas-Kenny »

Moderna spisar går på 230V, och nyttjar tre faser. Den kan ha tex. två plattor på en, två plattor på en annan och ugnen på den tredje fasen.

Men! Det är viktigt att ditt spisuttag har nolla inkopplat, inte alla gamla som har det. Så det måste kontrolleras noga innan inkoppling, annars riskerar du förstöra spisen med en gång.
tallkottebarr
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 april 2013, 13:32:07

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av tallkottebarr »

okej, detta är dock bara en inbyggnadshäll. ugnen har jag för sig, och den har en vanlig 230V kontakt..

3-faskontakten i väggen satte en elektriker dit åt mig för 2-3år sedan, när jag bytte spis (den förra var fast installerad) så det borde väl vara ok. Men fortfarande är det ju 400V?

kan hällen alltså vara kopplad så att det blir 230V trots detta?
Användarvisningsbild
swapper
Inlägg: 1075
Blev medlem: 14 augusti 2012, 23:18:15
Ort: Helsingborg

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av swapper »

i 3fas- kontakten så får du enbart ut 400v mellan de 3 olika fasterna.
Mäter du mellan en av fasterna och nollan så får du 240v.
Plattan är kopplad så att den tar 240v ifrån flera av faserna mot nollan.

Tänk dig som att du har 3 st vanliga eluttag en "platta" på varje, vare "uttag" är kopplat på en fas.
MathiasP
Inlägg: 395
Blev medlem: 19 januari 2011, 23:47:02
Ort: Göteborg

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av MathiasP »

Det ska funka i ditt fall. MEN, kolla med en elektriker som hjälper dig koppla in den. Saknar du nolla tex kommer du garanterat elda upp spisen. Eller om du försöker dig på en fulkoppling mot jord kan det vara förenat med livsfara.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av adent »

Enkelt uttryckt:

I en trefas-kontakt bör finnas tre faser, en nolla (och jord).

Mäter du mellan en fas och nolla får du 230V, som i ett vanligt eluttag, det är så eluttagen är kopplade.
Mäter du mellan en fas och en annan fas (vilka som) kommer du få 400V, en del el-element är kopplade så här (kanske en del spisar/ugnar också, vet inte).

Det är sällan(?) som alla tre faser är inkopplade till "samma" pryl, det är väl typiskt en motor som använder alla tre faserna,
vanligare är nog att två av dem används för att få 400V.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefas

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33829
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Glenn »

Man kan ju om man vill köpa en "splitter" som delar upp ett trefasuttag till tre enfasuttag.

Ibland ser man även enfas 230V-svetsar med trefas-stickpropp, antagligen för att det oftast är 16A i trefasuttagen och oftast 10A i enfas (även om man får ha 16A i dom)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Icecap »

Just spiskontakten är en typ som har anslutningar för 3 faser, nollan samt skyddsjord. Och precis som Klas-Kenny skriver kan det ibland sakna nollan. Att uttaget är "nyss installerat" är inte alltid en garanti, alltså mäter man först och då vet man!

Är det sedan en 230V grej som ska anslutas och man har säkrat att det finns nollan framdragit är det bara att ansluta mellan fas och noll, då är det 230V som kommer. Inget konstigt alls.

Känner man sig osäker är det behörig elektriker som gäller! Eller person med "nödvändigt kännedom".
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Walle »

Sån här kontakt sitter det på min spis. Innebär det att spisen är en 400 V-spis? Det finns ju bara fyra stift, varav en är jord. Är en av de andra tre nolla, eller är alla tre faser? Jag misstänker det sistnämnda eftersom det är tryckt ett P bredvid alla tre stiften.

Är det en sån här kontakt TS har? Eller ett vanligt CEE-don? Eller någon annan typ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Icecap »

Walle: det uttag heter Perilex, är för upp till 16A, 400V 3-fas + N + PE.

Finns på Biltema som infälld (46418).

Lite Wikipedia
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av MadModder »

I Walles fall sitter inget stift för nollan, så då är det faktiskt en äkta trefasare.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11076
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av prototypen »

Kanske lite bättre förklaringar hos Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Protte
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av Tommy_Naseem »

De flesta spisar / hällar av nyare modell kan byglas om i anslutningsplinten beroende på om de skall gå på 3 fas eller 1 fas. Sen så finns det många som kan byglas för den norska varianten av 3 fas dvs 230 v mellan faserna.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av MadModder »

Min häll av väldigt nytt snitt kan bara byglas mellan 1x230V och 2x230V. Ugnen är 1x230V. Så var det på alla ugnar och hällar jag kollade på för lite drygt ett år sen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26422
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 3-fas kontakt på 230V spishäll?

Inlägg av danei »

Det är det normala, alla går på 230V. Men man kan fördela lasten på flera faser om man vill. Trefasspisar verkar inte finnas längre.
Skriv svar