Tidtagning för löpning

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
djangdal

Tidtagning för löpning

Inlägg av djangdal »

Hej.

Jag har tänkt mig att bygga tidtagning för löpning, upp till 100m.

Upställingen är som följande. En eller två stolpar vid start och en eller två stolpar vid mål. Löparen startar så han "bryter" strålen vid start och när han lämnar strålen startar tidtagningen. När han sedan kommer till mål och bryter strålen stoppar tiden och den visas på en display vid målet.

Tidigare har jag erfarenhet av PIC och lite Arduino och programmeringen kommer inte vara något problem. Däremot är jag lite osäker på vad som ska detektera löparen. Någon slags ljuskälla och en sensor på andra sidan kanske är lämpligt, eller en reflex på andra sidan.
Annars kanske det kan vara möjligt att ha bara en stolpe med t.ex. ultraljud som känner av om det kommer någon förbi.

Mellan start och mål tänkte jag skicka trådlöst men har inte bestämt mig för vilken krets ännu. Tips kan gärna lämnas

Vad är en lämplig metod och vilka komponenter kan ni rekommendera?
Hoppas ni har några synpunkter och tips inom ämnet.

/David Jangdal
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Tidtagning för löpning

Inlägg av Micke_s »

Laser + reflex i båda ändarna. Köra utan reflex känns sådär.

Typ denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19130

Du behöver nog kunna synca enheterna bra och sedan bara skicka över en tidsstämpel. DS3232M och använda 1Hz utgången för skapa en 1ms tidbas i processorn.

Radio plus omsändingar så vet du inte riktigt när du får stämpeln.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag jobbar just med sådana system och just "trådlöst" ger upphov till en massa problem!

Det system jag har utvecklat används på bilbanor och halkbanor just för att mäta tid och konvertera till hastighet via en känd sträcka och laser-sensor + reflex kan duga fint, finns till räckvidd på 15m.

Det som är mycket svårt är att hålla båda enheter synkroniserat på rätt sätt via radio och med "bara lagom" programmeringsvana kommer jag att förutspå en hel del problem.
djangdal

Inlägg av djangdal »

Min första tanke var att inte ha dom synkroniserade utan det bara är mål-delen som räknar tiden. När löparen startar skickar den signal till målet som börjar räkna och när löparen når målet slutar den räkna. Det blir antagligen ett fel i tiden för att målet börjar räkna lite för sent. Förhoppningsvis är felet tillräckligt litet men det borde dock vara relativt konstant för varje löpning.

Har du någon länk till laser-sensor + reflex? Det får gärna vara billigt, max någon hundring
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Problemet om du kör radio att mottagaren kan missa att start:en har börjat.

Köp hellre 120 meter ethernetkabel och kör både ström + signal till lasergivaren i andra sidan.
Du kommer få en resistans på ca 23ohm per tråd på 120 meter, inte helt omöjligt om du tar lasergivarna jag länkade till, de drar ca 35mA utan last.
Man kan använda flera par för få ner resistansen.

Utgången från lasergivaren kör man genom en optokopplare + LM334 t.ex för bilda en optoisolerad strömloop. Strömloop är rätt så robust mot störningar.

Edit: tror du skulle kunna köra modularkabel också http://www.kjell.com/sortiment/telefoni ... lig-p55948 => 240kr för 120meter, dock får man nog boka på kjell, de brukar inte ha så mycket kabel liggande hemma.

problemet dock är att den inte är twistad, det förhindrar störningar lite.
Matning bör du ha 24 volt för kunna hantera resistansen i kabeln.

Edit: 100kr per lasergivare lär du inte få något vettigt vad jag vet.
Möjligtvis att du kan bygga med 38khz IR. En enkel enhet med batteri + 555 + IR diod som skickar 38khz och en IR mottagare i andra ändan. Fast det är inte lika driftsäkert mot störningar som laser.

Edit2: finns andra frekvenser än 38khz(vilket är standard i fjärrkontroller) http://www.electrokit.com/tsop4830-irmodul-30-khz.44084

Edit3: Ir sändare schema: http://www.electroschematics.com/6114/l ... ansmitter/

Var bor du förresten?
djangdal

Inlägg av djangdal »

Tack för ditt svar!

Hm. Ja det kan vara möjligt att den missar starten. Men det är ju lättare och bekvämare om man skulle slippa sladd.
Ir lösningen tyckte jag lät intressant. Att bygga en egen lite krets är jag inte något emot så länge jag inte behöver tänka ut precis allt själv, som i schemat du länkade. Får räkna om lite värden för att ändra från 1kHz antar jag.
Hemma har jag lödstation, multimeter med frekvensmätning osv. Om jag behöver oscilloskop måste jag låna på skolan. Det finns även möjlighet att skriva ut kretskort på skolan.

Har du något tips på hur en mottagare för IR skulle kunna se ut?

Jag bor i Stockholm och läser mitt fjärde år på KTH. Bor ca 500 meter från elfa, så det är lätt att gå och impulshandla ibland :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad hände med detta projekt?
Det var ju nära till Elfa, så prylar borde inte vara problem.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Vad jag förstått har väl GPS:ers 1pps-signal väldigt hög noggrannhet? Med tanke på hur billig en GPS-modul är skulle man nog kunna använda två sådana för att synca enheterna?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du ska ha två GPS med speciella utgångar, då kan det fungera utmärkt. Jag skulle då vilja påstå att det kan gå utmärkt med ett par korthållsradiomoduler, ett par skapligt noga kristallfrekvenser på µC'na och lite tankearbete. Jag funderar faktisk på att testa detta när jag får bestyckat den nya styrkort vi har gjort.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Både neo 6 och billiga kina- ET318-GPS-modul tror jag de hette hade PPS-utgång, jag har tittat på utgången med oscilloskop, blir en kort puls.
Skriv svar