Efter att med åren samlat på mig en del multimetrar av olika slag (Fluke 8840, 8842, HP 3478, HP 3468, Fluke 89, Fluke 87, Fluke 83, Brymen BM 257 plus ett par el-cheapo varianter av okänt fabrikat) så fick jag för mig att det vore intressant att jämföra dem mot varandra på lite mer kontrollerat sätt.
Alltså behövs en vettig referens. VDC-varianten är väl lättast att ordna, liksom resistans (inte gratis att köra precisionsresistanser, men det finns både nya hos t ex Farnell och på ebay till ok pris).
Men hur lösa spänningsreferensen (DC)? Min första tanke var att bara slänga in en MAX6325 och en MAX6350 i en liten låda, några bananjack, mata med extern spänning.
De är specade till 1 ppm/grad C, ±0.02% noggrannhet. Sen kan man lägga in precisionsresistorn i en likadan (eller samma) låda, och voila - klart. Mycket enkelt.
Jag har testat dessa kretsar och det fungerar bra, men det känns lite för... enkelt.
Så vilka är alternativen? Att köpa referenser på ebay är inte gratis på något sätt, har inte sett något fynd dyka upp, trots att jag letat i flera månader.
Man kan så klart också köpa enklare referenser som t ex http://www.voltagestandard.com/, men vad är alternativen bortom det?
Några erfarenheter där ute om vad som fungerat bra/mindre bra?
----
Edit:
Ja - jag SKA sälja några av de där multimetrarna... Har lovat mig själv det länge nu. Snart händer det. Säker på det....
(en ligger faktiskt på Tradera nu, svårt att skiljas från den..)
Spänningsreferens
-
Re: Spänningsreferens
Vilken precision är du ute efter, och har du något att kalibrera mot?
Vill du bara ha ett värde, eller vill du kunna kolla alla mätområden?
Jag såg en lösning, som jag dock saknar kunskaper för att kunna avgöra om den är bra eller inte. Den bestod av en precis konstantströmsgenerator där strömmen leddes genom en precisionsresistor med fyra anslutningar. Spänningsreferensen togs då från de två "inre" anslutningarna. Det hela hade han sen monterat i en temperaturstyrd låda. Jag har för mig att han även hade en tempsensor i direktkontakt med precisionsresistorn.
I mitt tycke en ganska omständig lösning, men den kanske är vettig, vad vet jag?
I mitt tycke en ganska omständig lösning, men den kanske är vettig, vad vet jag?

-
Mjae, har nog inte någon konkret krav vad gäller precision, egentligen. Tillräckligt bra för att användas mot t ex en Fluke 8842, eller HP 3478.cyr skrev:Vilken precision är du ute efter, och har du något att kalibrera mot?
Har en multimeter som gick ur formell kalibrering för ca 18 månader sedan, den har jag ganska hög tilltro till. Och flera av de andra mätarna stämmer mot denna.
-
Walle skrev:Jag såg en lösning, som jag dock saknar kunskaper för att kunna avgöra om den är bra eller inte. Den bestod av en precis konstantströmsgenerator där strömmen leddes genom en precisionsresistor med fyra anslutningar. Spänningsreferensen togs då från de två "inre" anslutningarna. Det hela hade han sen monterat i en temperaturstyrd låda. Jag har för mig att han även hade en tempsensor i direktkontakt med precisionsresistorn.
Jo jag har sett liknande lösningar, och ja - det är en ganska ambitiös lösning. Men säkert bra.
Jag lutar nog åt att göra en enkel variant med Maxim-chippen, alt motsvarande från TI (ex http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ref5050.pdf).
Börja där och se om det blir tillräckligt bra.
För resistans har jag några precisionsmotstånd (0.01%, 1ppm) monterade på "dubbelbananer" med standard 19mm-avstånd. Mycket smidigt att plugga direkt i multimeter utan sladdar.
MAX6350 räcker för att kolla en 4.5-siffrig DMM, men inte mycket mer. Det är nog det bästa man kan få "off-the-shelf" utan kalibrering.
Riktigt "bra" referenser har typiskt mycket större initial tolerans (+/- flera procent) men är väldigt stabila över tid och temperatur.
Jag är sugen på att försöka bygga något med en LTZ1000. Jag har turen att ha tillgång till en kalibrerad Fluke 8508A (alla multimetrars heliga moder
), utan möjlighet att kalibrera referensen blir en sån lösning ganska värdelös.
För spänning är nog det absolut enklaste en Geller SVR eller något från voltagestandard.com. MAX6350 räcker för att kolla en 4.5-siffrig DMM, men inte mycket mer. Det är nog det bästa man kan få "off-the-shelf" utan kalibrering.
Riktigt "bra" referenser har typiskt mycket större initial tolerans (+/- flera procent) men är väldigt stabila över tid och temperatur.
Jag är sugen på att försöka bygga något med en LTZ1000. Jag har turen att ha tillgång till en kalibrerad Fluke 8508A (alla multimetrars heliga moder

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det var första gången som jag sett guldpläterade kontakter användas till något där de gör nytta.