Jag har en spänningsregulator (7805 5V/1A) som driver fyra lysdioder en pic och lite grindar. Fick för mig att känna på spänningsregulatorn och den var skapligt varm, så varm att jag brände mig om jag höll kvar mer än en sekund.
Nu undrar jag om den verkligen ska bli så här varm och är 1A som den ska klara med eller utan kylfläns?
Kylning av spänningsregulator
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det beror alldeles på vilken spänning du kopplar in till den.
Om du kör in 9V, och drar 500mA på 5V, så blir effektförlusten i regulatorn (9-5)*0,5 = 2 watt som ska kylas bort.
Om du istället kör in 20V och drar 500mA på 5V, så blir det (20-5)*0,5 = 7,5W som ska kylas bort.
Sen undrar jag hur du lyckas dra såpass mycket ström så den blir het genom bara ansluta en pic, några grindar och 4 lysdioder...
kretsen kan arbeta upp till 150° innan den stänger av sig själv
Om du kör in 9V, och drar 500mA på 5V, så blir effektförlusten i regulatorn (9-5)*0,5 = 2 watt som ska kylas bort.
Om du istället kör in 20V och drar 500mA på 5V, så blir det (20-5)*0,5 = 7,5W som ska kylas bort.
Sen undrar jag hur du lyckas dra såpass mycket ström så den blir het genom bara ansluta en pic, några grindar och 4 lysdioder...
kretsen kan arbeta upp till 150° innan den stänger av sig själv