victor_passe:
Jag funderar mycket starkt på att göra en egen kontroller (sensor baserad). Dock hade jag planen att köra lägre spänning, det är mycket enklare att hitta motorer i bra storlek vid 5-7S tycker jag (de måste få plats under longboarden).
Det största problem jag har är när det kommer till regenerativ bromsning. För säg att du rullar i nedförsbacke så kan du lätt komma upp i ett par kW som måste brännas bort (om man antar konstant hastighet).
Några ampere man man trycka in i batterierna, men inte kW effekter. Hur löser du detta? Låter du det rulla snabbare (mindre broms) om det börjar genereras för mycket ström? Eller har du en rejäl kylfläns att bränna energin i?
När det kommer till drivning så har jag kollat på två alternativ, ett är att ha två motorer bak på ca 1kW var och sen andra är att ha drivning på alla hjul med ca 600W per hjul (för att få vettigt KV).
Jag har själv inte hittat en BLDC motor med nog lågt KV för att slippa remmar eller så, men att ha ish 1:3 utväxling tycker jag personligen inte gör så mycket.
Det fina är att marknaden är överfylld med BLDC motorer till bra priser så man kan testa ganska mycket.
Jag tar gärna en titt på din design om du vill dela med dig!

Posta den här om du vill, annars kan vi ta det via PM/mail.
Gimbal:
Jag personligen skulle vilja ha så man kontrollerar accelerationen och då får man automatiskt att den inte sticker iväg.
Man kan ju egentligen ha vilken kontrollalgoritm man vill.

Bara att ta det man vill ha!
zealotry:
>> Tror det är viktigt att lösa drivningen så att det går att kicka o använda som vanligt också utan
>> att koppla bort motor eller så. Det är en naturlig grej att ibland sätta ner en fot o ta lite fart.
Där håller jag med dig! Det måste fixas så ingen last läggs på lindningarna så motorn kan rotera fritt (friläge).
Bosen:
Kul läsning, tackar!