Eldriven longboard/kickscooter - Idépool!

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Korken

Eldriven longboard/kickscooter - Idépool!

Inlägg av Korken »

Godagens!

Såg precis denna TED film: och vart extremt sugen på att göra något liknande själv.
Men jag som inte är direkt insatt i den här värden av elektronik tänkte man kan ha in liten idépool här! :)
Man vill ju att konverteringen ska vara billig, men det gör inget om man tex behöver en CNC för att ta fram lite delar (många har det här omkring).

Så, vad behövs:
  • - BLDC Motor: Sensor/sensorless? Effekt? Kv-rating? RC-motor?
    - ESC: Regenerativ bromsning? Kan vara mycket trevligt om man har nedförsbackar. Ställa in maxhastighet?
    - Batteri: Spänning? Kapacitet? Bra leverantör?
    - Drivning från motor till hjul: Utväxling? Remdrift? Kedjedrift?
    - Styrning: Handkontroll? Känna av om man lutar sig framåt/bakåt? Dödmansgrepp (kanske kan känna av om man står på den?)?
    - Övriga idéer? :)
Alla som kan något om detta är välkomna att slänga in sina idéer! Något säger mig att detta är väldigt likt en elcykel.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Re: Eldriven longboard/kickscooter - Idépool!

Inlägg av Bosen »

åhhh va fräck!!! Jag som precis har börjat fundera på att bygga elcykel, och så ser jag detta!!!
Jag tror jag börjar med elcykel... men en eldriven longboard hade inte varit fel!
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Om du bygger drivare för sensor baserade motorer själv så är det inte så svårt, byggde nyss en för min elcykel och den funkar bra. Får snart V2.0 som är 5x5cm och bör hantera runt ett par kW vid 16S lipo. Då blir också regenerativ broms väldigt enkelt.
Jag har regenerativ låsningsfri broms på min cykel, det var väldigt enkelt att implementera, bara att driva motorn med en spänning som blir under EMK.

Jag har en funktion som tar in ström in i motorn, + och -:
Först räknar jag ut EMK baserad på hastighet och kv.
Sedan vet jag R i motorn på ett ungefär så jag räknar ut hur mycket högre/lägre spänning jag vill ha in i motorn än EMK.
Och till sist kollar jag på batterispänningen och ränkar ut dutyn som krävs.

Så stoppar jag in +10 i funktionen får jag 10A till motorn oavsätt hastighet.
Stoppar jag in -10 så bromsar jag med 10A in i batterierna tills motorn har stannat.

Om du vill så kan du få eagle filer eller så kan jag posta PCB mot porto.

Angående motor så hade det varit intressant om det fanns BLDC med så låg kv att man kan direktdriva hjulen så man slipper remar/kedjor osv.
Det hade också varit intressant att ha 2/4 motorer och driva dem med olika kraft för att underlätta svängar.

Man måste iprincip ha sensorer eller en väldigt avancerad drivare, att bara mäta EMK för komuteringar på ett fordon som det tror jag inte på.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag antar att man bör ha en hyfsad koll på varvtalet så att den inte accelerarer iväg plötsligt enbart för att det tillfälligtvis rullar lättare.
Säg att man gungar till (eller kanske hoppar upp något för att lättare passera en skarv i asfalten) då vore det inte så lyckat om brädan pga den minskade belastningen accar iväg på egen hand. Kan gissa att en sådan blir svår att stå på.
zealotry

Inlägg av zealotry »

Har sett liknande förut och blivit sugen, jag har nedförsbacke hela vägen till stan och alltså upp hem vilket gjort att jag inte varit så sugen på just longboard, smidigare att cykla hem. Men med lite el-assistans blir det ju en annan femma!

Broms/regeneration i nedförsbacke för att sätta max-hastighet är en jättebra funktion, det skulle man ha väldigt mycket nytta av speciellt när man lär sig eller stöter på en för brant backe.

Tror det är viktigt att lösa drivningen så att det går att kicka o använda som vanligt också utan att koppla bort motor eller så. Det är en naturlig grej att ibland sätta ner en fot o ta lite fart.

Trådlös fjärrkontroll är om inte jätteviktigt ändå en grej man kommer vilja ha.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

victor_passe:
Jag funderar mycket starkt på att göra en egen kontroller (sensor baserad). Dock hade jag planen att köra lägre spänning, det är mycket enklare att hitta motorer i bra storlek vid 5-7S tycker jag (de måste få plats under longboarden).
Det största problem jag har är när det kommer till regenerativ bromsning. För säg att du rullar i nedförsbacke så kan du lätt komma upp i ett par kW som måste brännas bort (om man antar konstant hastighet).
Några ampere man man trycka in i batterierna, men inte kW effekter. Hur löser du detta? Låter du det rulla snabbare (mindre broms) om det börjar genereras för mycket ström? Eller har du en rejäl kylfläns att bränna energin i?

När det kommer till drivning så har jag kollat på två alternativ, ett är att ha två motorer bak på ca 1kW var och sen andra är att ha drivning på alla hjul med ca 600W per hjul (för att få vettigt KV).
Jag har själv inte hittat en BLDC motor med nog lågt KV för att slippa remmar eller så, men att ha ish 1:3 utväxling tycker jag personligen inte gör så mycket.
Det fina är att marknaden är överfylld med BLDC motorer till bra priser så man kan testa ganska mycket.

Jag tar gärna en titt på din design om du vill dela med dig! :)
Posta den här om du vill, annars kan vi ta det via PM/mail.

Gimbal:
Jag personligen skulle vilja ha så man kontrollerar accelerationen och då får man automatiskt att den inte sticker iväg.
Man kan ju egentligen ha vilken kontrollalgoritm man vill. :) Bara att ta det man vill ha!

zealotry:
>> Tror det är viktigt att lösa drivningen så att det går att kicka o använda som vanligt också utan
>> att koppla bort motor eller så. Det är en naturlig grej att ibland sätta ner en fot o ta lite fart.
Där håller jag med dig! Det måste fixas så ingen last läggs på lindningarna så motorn kan rotera fritt (friläge).

Bosen:
Kul läsning, tackar! :tumupp:
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Jag bromsar alltid med samma ström(10A) så det blir inga problem med för hög effekt in i batterierna.
Designen på min drivare är 2 delad, en för fetar och drivare och en för µC, man vill ha µC en bra bit bort från all ström pga den genererade störningen, det första kortet hade jag inte det, då resetade sig µC när jag gasar över 500W. Den nya (bifogade) får jag pcb imorgon eller dagen efter så den är inte testad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

victor_passe: Jag vart lite nyfiken på designen för ditt kort. skulle du vilja skriva ut det som pdf eller bild på schemat och lägga upp ?
Har inte Eagle installerat så :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Visst, här kommer en zip med pdf

På driver.pdf så är det vänstra kortet en softstart och det övre en usb-uart, samkörde några kort för att få ner priset.

Tanken är alltså att de stackas på varandra med en stiftlist och en distans.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

Snygga kort :tumupp: , är det flex kort alltså ??

Jag menade mer schemat, skulle man kunna få se det som pdf ? :)
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Snyggt! :tumupp:
För vilka strömmar har du designat kortet?
Samt, räcker det med två kondinar? Jag har märkt att rippelströmmen i kondingarna blir ganska så hög, så för att inte skada kondinarna så har jag behövt omkring 5-7st med ca 3A ripple var.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det är 2 kort, inte flex, 1,6mm pcb. laddar upp schema senare idag.
På V1.0 hade jag för bra avkoppling så jag fick sätta en konding med sladd på ca 10cm istället för på kortet, annars dog det för ofta eftersom strömderivatan blev för hög.
Så man vill inte ha bra avkoppling alltid.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Här är en till: Lagrange l1
Den driver bara på ett hjul, vilket jag även hittade flera på youtube som gjorde. Verkar inte vara något problem, men jag skulle nog helst vilja att ha drift på båda bakhjulen.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Den där Lagrange II var ju fräck, om man ser på drivhjulen ser det ut att vara så snarlika diameter att det skulle kunna vara direktdrift. Två sådana bredvid varandra.
Om någon tar hem till Skåne vill jag vara med säger Lasp
Skriv svar