Lindningsmaskin

Berätta om dina pågående projekt.
Fuling

Lindningsmaskin

Inlägg av Fuling »

God afton.

Som audiofil och rörnörd är jag i ständigt behov av udda, dyra och ibland svåråtkomliga transformatortyper. Har genom åren provat att linda själv, ofta med ganska klent resultat.
Tanken på att bygga en riktig lindningsmaskin har funnits länge och när jag för knappt en vecka sedan hade turen att få tag på kilovis med prima "skrot" hade jag inga ursäkter längre.
Med "skrot" menar jag stegmotorer, kulskruvar, växlade dc-motorer, magnetbromsar, trådspänningsgivare med mera från en skrotad trådgnistmaskin. Mer ändamålsenliga prylar går knappt att hitta och kvalitén är top notch.

Maskinen är för tillfället under uppbyggnad och består av tre olika "delsystem":

* En roterande spindel där trafobobinen spänns fast och vrids runt ett givet antal varv (baserad på axeln som håller fast trådrullen i gnistmaskinen).

* En linjär axel som flyttar sig i sidled och lägger på tråden i prydliga lager på bobinen (baserad på kulskruv och stegmotor från gnistens Z-axel).

* Någon form av servosystem som håller tråden lagom spänd medan den lindas. Här är det ännu lite oklart hur jag ska gå till väga men jag har monterat en trådspänningsgivare (fjäderbelastad vippa med potentiometer) som ska styra någon form av broms.

Värt att notera är att jag för en vecka sedan visste noll och ingenting om stegmotorer och att jag fortfarande inte har det minsta hum om programmering, vilket är en av orsakerna till att jag reggat mig här... :vissla: Nåja, några bilder (observera att allting bara är provmonterat och ingenting är komplett än):

Bild

Bild

Bild
Niklas-k

Re: Lindningsmaskin

Inlägg av Niklas-k »

Välkommen till forumet!

Ser jävligt bra ut!

Håller själv på med ett spollindarprojekt fast vilande för tillfället och kanske något enklare variant än din :D Jag har styrningen klart men mekaniken kvarstår.
Vad har du tänkt för styrning?

Här kan du se lite av mitt projekt: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 70#p798170
Fuling

Inlägg av Fuling »

Tack och tack!

Maskinen i den här videon har varit min huvudsakliga inspirationskälla:
Det enda jag inte riktigt gillar med den är att trådspänningen verkar regleras genom att själva trådrullen bromsas, det vet jag av erfarenhet kan sluta illa (i alla fall med klen tråd köpt från Elfa, tråden skär ner bland lagren i rullen och går av).
Jag ska försöka lösa den biten genom att låta tråden löpa över ett silikonbelagt hjul som i sin tur bromsas på ena eller andra sättet (det rödbruna kladdet är silikon):

Bild

Magnetbromsen jag fick från trådgnisten uppför sig inte riktigt som jag vill så det är tveksamt om jag kommer att använda den. Funderar istället på att testa att använda hållmomentet i en stegmotor som broms, har experimenterat lite hemma och redan den lilla leksaksaktiga motorn jag testade med nöp fast ganska rejält med 12VDC över ena lindning (som mäter 80 ohm ände till ände).
Tanken är att likströmmen genom lindningen då ska styras av den här prylen, via någon form av servoförstärkare:

Bild

Just biten med broms/trådspänning är jag rädd kommer att bli ganska besvärlig att få till, men det känns dumt att ge upp innan man ens har provat. Jag siktar på att få det hela att fungera ihop med trådtjocklekar upp till kanske 0,5mm, högre än så kräver nog att man är med och bromsar lite med fingrarna.

Styrningen är som sagt än så länge en helt öppen fråga, jag förlitar mig på att några kompisar med den sortens talanger ska hjälpa mig igång med den biten. Att styra från en PC skulle kännas ganska lämpligt men vad som helst där jag kan knappa in antal varv, tråddiameter och riktning för trådmataren skulle duga. Den sortens trafos jag är mest ute efter att linda (utgångsjärn till rörförstärkare) har för det mesta isolering mellan varje lindningslager så till att börja med nöjer jag mig med att kunna knappa in data för ett lager i taget, men i förlängningen vore det trevligt om man kunde få till någon form av program för hela transformatorer. Är som sagt total rookie på den biten...!
Fuling

Inlägg av Fuling »

Niklas-k: Av vad jag kan se i videon är den en tjusig programvara du har fått till! Någon liknande skulle nog funka utmärkt till mina ändamål också. Har blivit tipsad om Arduino, försöker läsa in mig på vad det är och hur man gör. Det går...långsamt... :?
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Ja, Ariduino är nog rätt väg helt klart istället för PC! Kommer du in i Mikrokontrollervärlden så kommer du få en helt ny och fantastisk dimension inom elektronik :D Börja smått med typ blinka en Lysdiod.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fulmannen: jag orkar inte leta fram länken nu, men kolla ett mitt senaste inlägg i magiska-ögon-tråden. Längst ner är länkar till en tysk sidan. På den sajten finns också beskrivning av lindningsmaskin.
Fuling

Inlägg av Fuling »

Kommer du in i Mikrokontrollervärlden så kommer du få en helt ny och fantastisk dimension inom elektronik
Jag misstänker, om än motvilligt, att du har rätt :)
Är närmast fanatisk analogförespråkare men efter att ha ägnat några timmar åt att läsa om Arduino och liknande måste till och med jag erkänna att det öppnar vissa möjligheter.

Soundbrigade: Sedärja, ett prydligt tyskt bygge! Tack för tipset, alla referenser är välkomna.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och en sällan sedd forumkompis i Åseda, lta har byggt sig en enkel (manuell??) maskin. Jag tipsar honom om dina trådar.
Fuling

Inlägg av Fuling »

En manuell maskin var faktiskt på tapeten ett tag för min del också, i alla fall så långt att jag låg på sofflocket och funderade på var jag skulle få tag på ett bredd utbud av fina precisionskugghjul billigt eller gratis. Jag gick snabbt vidare till stegmotorerna. En lagom het dröm är att bygga en manuell lindare i steampunkstil. Hjul av mässing med svängda ekrar, fundament av ek, räkneverk med nixierör och kanske en och annan kvicksilverlikriktare inslängd för det blåa skenets skull. Ett års betalt semester och en liten lottovinst så...
Användarvisningsbild
lta

Inlägg av lta »

soundbrigade skrev:Och en sällan sedd forumkompis i Åseda, lta har byggt sig en enkel (manuell??) maskin. Jag tipsar honom om dina trådar.
Hej.
Japp, en manuell lindningsmaskin har jag. Den är v-e-r-k-l-i-g-e-n manuell. Min apparat har ingen grunka som går fram och tillbaka för en jämn pålindning. Här använder vi pekfingret och tummen. För att få en bra lindning tas en sk betablockerare (Inderal), som minskar eventuellt skak och minskar hjärtfrekvensen. Då blir man stadig på hand.
Fast en programmerad stegmotor vore guld värd... :lol:
Fuling

Inlägg av Fuling »

Tjena!

Betablockerare är nog ingen dum idé i sammanhanget! Ner till 0,3-0,4mm nånstans kan jag tycka att det är görbart att linda prydliga lager för hand, vid tunnare tråddimensioner har det oftast slutat med att jag kapitulerat och kört med ruslindning istället... Ska bli spännande att se vilka tråddimensioner min styrda maskin klarar att linda, det finns en del glapp i matarmekanismen som i nuläget kanske kan ställa till det lite i början och slutet av lindningslagren. Har dock en del idéer om hur jag med enkla medel ska få till en stabilare mekanik (ska nämna återigen att allt som syns på bilderna bara är hastigt ihopmonterat på prov), motorerna och elektroniken tror jag klarar väldigt fina upplösningar så den biten är jag inte orolig över.

Satt förresten igår och kollade på skoj hur man skulle kunna bygga en helt mekanisk lindare med trådmatning. För att täcka de vanliga trådarna från 0,1 till 1mm skulle jag behöva köpa i runda slängar 14 kuggremsskivor för i snitt en hundring styck plus frakt (plus all annan mekanik), alternativt köpa kugghjul för ungefär halva priset men då blev möjligheterna att få till exakt rätt utväxling lite sämre samt att mekaniken skulle bli betydligt krångligare att få till jämfört med kuggremsväxel.
Så länge jag inte råkar få överskott av tid och pengar kan man nog betrakta tanken på en helmekanisk lindare som ren hjärngymnastik.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men nog borde man kunna bygga en helmekanisk utan sådär många kugghjul.
Tråden kan tas från en rulle som rullar av sig självt. Bromsen står för att det blir rätt.

Åkningen fram och tillbaka går att lösa ganska lätt.
Minns att jag gjorde en sådan när jag var 15-16 år ungefär, inspirerad av ett tidigare Lego-bygge.
Tyvärr har jag ingen aning om var jag har ritningen, men det borde garanterat finnas liknande på nätet.
Men det kan inte ha varit mer än hälften av ditt tänkta antal kugghul.

Man behöver ju inte heller satsa på den ultimata maskinen med alla automatiska features direkt.
Börja automatisera det som är tråkigast att göra manuellt.
Rom bryggs inte på en dag. (Det bryggs iofs inte överhuvudtaget.)

Jag tycker det här är en kul tråd och hoppar ofta in och kollar efter nya bilder. :)
Niklas-k

Inlägg av Niklas-k »

Nu har ju TS en kulskruv och förmodligen fin stegmotor redan på plats och vore dumt att göra något mera basic :D

Nu vill nog alla se denna i drift och är dilemmat styrningen så kan du testa min och funkar det så blir det din billigt om du lovar att bygga egen med mikrokontroller 8)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har ett projekt liggande, en manuell som ska rustas upp. Det saknas en och annan detalj.
Fuling

Inlägg av Fuling »

Tackar för visat intresse!

Igår hade jag bara en fästplatta och en axelkoppling kvar att tillverka för att mekaniken skulle vara "färdig", dvs sitta ihop tillräckligt bra för att kunna provköras när jag får hem stegmotordrivarna. Tyvärr blev det lite stress och panik så jag misslyckades kapitalt med både fästplattan och kopplingen, ämnar göra ett nytt försök idag. Ska dock beställa hem mjuka axelkopplingar bara jag får tid att leta rätt på dylika med rätt diametrar, mina kopplingar som jag svarvar av mässing funkar inte bra i och med att ingenting i det här bygget är 100% rakt.
Vid närmare eftertanke går den principen igen i hela bygget: allting är i nuläget bara hastigt ihopslängt för att kunna börja experimentera, jag gissar att mekaniken kommer att modifieras en hel del allt eftersom behoven visar sig. Jag är t.ex. redan nu inne på att bygga ett stadigare gejdersystem för mataren samt flytta upp hela den delen ca. 10 cm för att kunna få bort den ganska rangliga ställningen jag byggt upp av distansbultar för att komma upp i rätt höjd.

Gällande programmeringsbiten så har jag engagerat några bekanta med diverse erfarenheter av programmering och cnc-bygge till att hjälpa mig när det väl är dags. Jag försöker läsa in mig på ämnet själv också i mån av tid, kanske inte direkt i förhoppningen om att kunna skriva programmet själv utan snarare för att få en uppfattning om ungefär vad som är rimligt att förvänta sig.

Tankarna kring en helmekanisk lindare var, som sagt, mest lite hjärngymnastik jag ägnade mig åt när jag hade lite dötid på jobbet. Det antal kugghjul jag kom fram till var resultatet av vad jag snabbt skissat ihop på en lapp och skulle då täcka de flesta (nästan alla) dimensioner från 0,1 till 1mm tråd. Sätter man sig i lugn och ro och funderar kan man säkert rationalisera bort ett och annat kugghjul, dessutom kan man nog ta bort minst en tråddimension i varje ände av spannet.
Kan vara ett projekt att ta itu med framåt pensionen, men dit har jag mer än 30 år kvar... :oops:

Ska förresten fixa lite mer bilder på bygget vid tillfälle, det har tillkommit en del grejor sen senast.
Skriv svar