Som audiofil och rörnörd är jag i ständigt behov av udda, dyra och ibland svåråtkomliga transformatortyper. Har genom åren provat att linda själv, ofta med ganska klent resultat.
Tanken på att bygga en riktig lindningsmaskin har funnits länge och när jag för knappt en vecka sedan hade turen att få tag på kilovis med prima "skrot" hade jag inga ursäkter längre.
Med "skrot" menar jag stegmotorer, kulskruvar, växlade dc-motorer, magnetbromsar, trådspänningsgivare med mera från en skrotad trådgnistmaskin. Mer ändamålsenliga prylar går knappt att hitta och kvalitén är top notch.
Maskinen är för tillfället under uppbyggnad och består av tre olika "delsystem":
* En roterande spindel där trafobobinen spänns fast och vrids runt ett givet antal varv (baserad på axeln som håller fast trådrullen i gnistmaskinen).
* En linjär axel som flyttar sig i sidled och lägger på tråden i prydliga lager på bobinen (baserad på kulskruv och stegmotor från gnistens Z-axel).
* Någon form av servosystem som håller tråden lagom spänd medan den lindas. Här är det ännu lite oklart hur jag ska gå till väga men jag har monterat en trådspänningsgivare (fjäderbelastad vippa med potentiometer) som ska styra någon form av broms.
Värt att notera är att jag för en vecka sedan visste noll och ingenting om stegmotorer och att jag fortfarande inte har det minsta hum om programmering, vilket är en av orsakerna till att jag reggat mig här...