Skillnad mellan olika LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
lorebf
Kontakt:

Skillnad mellan olika LCD

Inlägg av lorebf »

Jag har en Gameboy Advance (gamla modellen) och den har ingen bakgrundsbelysning. Det gör det väldigt svårt att se vid dålig ljus.

Då har jag googlat runt lite, och hittat div. trådar om frontlight (afterburner) men detta finns ej att få tag på längre. Företaget som tillverkade dem gick under pga upphovsrättsbrott eller nå't liknande.

Min fråga: Varför går det inte göra den bakgrundsbelyst? (backlit)
Jag har läst på nån tråd att den blir helvit, dvs att det inte syns nånting mer än ljuset. Men enligt wiki så är det ingen skillnad mellan en bakgrundsbelyst och en ej belyst LCD mer än att det reflekterande skiktet är utbytt till ett vitt papper som belyses bakifrån.

Enligt samma forum jag läste så är det ok att bakgrundsbelysa monokroma skärmar (dvs Gameboy) men ej färg (gameboy color, Advance)

Stämmer detta? och i så fall, varför?

Jag har slaktat en gammal NDSskärm som är bakgrundsbelyst, och undrar vad det finns för hinder till att stoppa in den i en GBA(själva ljuset alltså). Jag tänker inte ha sönder mitt gba i onödan :)

mvh
Användarvisningsbild
Henry

Re: Skillnad mellan olika LCD

Inlägg av Henry »

Har lyst upp en enkel billig monokrom LCD bakifrån en gång i tiden för skoj skull och det fungerade fint men man måste förstås ta bort vissa skikt på baksidan så att ljuset kan gå igenom och det är inte alltid det lättaste utan att skada resten för de kan sitta riktigt hårt fast och det blir oftast lim kvar som måste bort och än en gång utan att skada resterande skikt. Om detta sedan går att göra med alla typer av LCDer vet jag inte.

Vad gäller färgskärmar sedan så finns det nog bara två typer i omlopp just nu där en typ så är pixlarna helt enkelt lysdioder som ger ljus ifrån sig och behöver således inte någon bakgrundsbelysning. Sedan är det den andra typen som påminner i princip om en monokrom LCD i sin upbyggnad men innehållande färgfilter och lite annat och behöver bakgrundbelysning för att kunna visa något. Vilken typ Gameboy Color, Gamboy Advance och dylika har vet jag dock inte men finns säkert att hitta på nätet.

Ett test skulle kanske kunna vara att montera en del små SMD lysdioder med kraftig spridning runt om kanten som lyser nedåt så de täcker så mycket som möjligt av skärmen. Hur pass bra eller dåligt det skulle fungera vet jag dock inte, bara en tanke men borde göra något tycker jag.
lorebf
Kontakt:

Inlägg av lorebf »

Jag har sett exempel på skärmar som de belyst från sidan, och resultatet är väl inte direkt tillfredställande..
Det verkar vara väldigt svårt att få en jämn belysning..

Som sagt så verkar de monokroma skärmarna väldigt lätta att göra bakgrundsbelysta.. Men de är ju samtidigt väldigt tråkiga pga avsaknaden av färger :)

Det jag har hittat är att man mha en adapter kan klämma in en bakgrundsbelyst skärm från en GBAsp, så verkar det vara det bästa alternativet... problemet är att de går på 85$

Det är mao bättre(och billigare) att köpa ett trasigt NintendoDS och modda om det så att den bara har nedre skärmen :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror väl på om skärmen ifråga är transreflektiv, transmissiv eller reflektiv,
lorebf
Kontakt:

Inlägg av lorebf »

TomasL: Du får gärna beskriva skillnaden :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

lorebf
Kontakt:

Inlägg av lorebf »

Det är en reflektiv LCD..
GalFisk

Inlägg av GalFisk »

Jag har inte pillat isär en Gameboy, men jag har gjort det med några gamla game&watch med reflektiv LCD. Jag hade en tanke på att göra kantbelysning, men då syntes figurerna väldigt dåligt.
Vad jag upptäckte var att det reflektiva lagret bakom skärmen var sammansvetsat med ett bakre polarisationsfilter, så ifall jag skulle ha bytt ut bakgrunden mot en bakgrundsbelysning skulle jag behövt ett nytt filter mellan belysning och LCD. Utan detta bakre filter blev figurerna i princip genomskinliga, och det är säkert vad som beskrivs av de som provat.
Ifall det bakre filtret ligger löst i GB borde det funka att ta bort bakgrunden och lägga dit en belysning, annars kommer du att behöva ett extra filter av rätt typ. I game&watch hade filtrena diagonal polarisationsriktning.
Jag har också sett reflektiva LCD-paneler där hela bakgrunden är påklistrad, då kan det bli svårt utan att få limrester och/eller förstöra lagrena du skalar av.

En variant för frontbelysning vore att använda LED, eller en CCFL från någon gammal smartphone.
Skriv svar