Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Har köpt:
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=505
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=335
Men fattar inte vart man ska koppla in bromsen.
Läser man i manualen står det "The power supply should be connected to these connectors" Trodde först att bromsen ska vara mellan motorn och drivsteget men om ja fattat rätt när ja läser så är det mellan kondensatorn och drivsteget?
Mvh Terho.
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=505
http://www.cnc4pc.com/Store/osc/product ... cts_id=335
Men fattar inte vart man ska koppla in bromsen.
Läser man i manualen står det "The power supply should be connected to these connectors" Trodde först att bromsen ska vara mellan motorn och drivsteget men om ja fattat rätt när ja läser så är det mellan kondensatorn och drivsteget?
Mvh Terho.
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Förstår jag det rätt ska den ligga parallellt bara. När spänningen släpps så bromsar den.
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Är det mellan kondingen och drivsteget eller drivsteget och motorn?
Blir väl bakom drivsteget så inte den genererade spänningen går in i transformatorn?
Blir väl bakom drivsteget så inte den genererade spänningen går in i transformatorn?
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Tja du, ritningen du la upp är den från tillverkaren? I så fall är det väl bara koppla enl den.
-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
- Ort: BORÅS
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Det ser ut att vara på rätt plats på din bild
Bromsmotståndet som du har i din brake unit kopplas in över kondensatorn i DC-mellanledet i servostyrningen.
När motorn bromsar så genereras ström som måste ta vägen någonstans som då blir det kondensatorn och när den blir uppladdad över en viss nivå så kopplas motståndet in för att spänningen inte ska stiga ännu mer. När motorn bromsat färdigt upphör uppladdningen och kondensatorns spänning sjunker till den nivå som matningsspänningen ger.
Ganska dyr elvärme va!!!
Denna lösning används även i frekvensstyrninger för vanliga asynkronmotorer.
Så brake unit blir helt enkelt en överspänningsvakt för kondensatorn i strömförsörjningen.
Bromsmotståndet som du har i din brake unit kopplas in över kondensatorn i DC-mellanledet i servostyrningen.
När motorn bromsar så genereras ström som måste ta vägen någonstans som då blir det kondensatorn och när den blir uppladdad över en viss nivå så kopplas motståndet in för att spänningen inte ska stiga ännu mer. När motorn bromsat färdigt upphör uppladdningen och kondensatorns spänning sjunker till den nivå som matningsspänningen ger.
Ganska dyr elvärme va!!!

Denna lösning används även i frekvensstyrninger för vanliga asynkronmotorer.
Så brake unit blir helt enkelt en överspänningsvakt för kondensatorn i strömförsörjningen.
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Nej ja gjorde den självMatsN skrev:Tja du, ritningen du la upp är den från tillverkaren? I så fall är det väl bara koppla enl den.

-
- Inlägg: 219
- Blev medlem: 2 februari 2013, 17:50:41
- Ort: BORÅS
Re: Lite hjälp att koppla in servo rätt ^_^
Man borde läsa länkarna du anger lite noggrannare
Mycket riktigt bromsmodulen kopplas parallellt på kondensatorn i nätdelen precis som alla servodrivers du använder
den jobbar på 180V (grundinställning) och har bara en + och - anslutning som kopplas till (den gemensamma) kondensatorn i strömförsörjningen.
När du sedan mäter någon gång i framtiden så kommer du att upptäcka att spänningen stiger på kondensatorn när motorn bromsar in tillräckligt kraftigt.
Det betyder att om du bara ska bromsa försiktigt med motorn så kanske strömgenereringen blir lägre än egenförbrukningen och då behövs ingen bromsenhet.
Men det är väl 'fullt ös medvetslös' som gäller.

Mycket riktigt bromsmodulen kopplas parallellt på kondensatorn i nätdelen precis som alla servodrivers du använder
den jobbar på 180V (grundinställning) och har bara en + och - anslutning som kopplas till (den gemensamma) kondensatorn i strömförsörjningen.
När du sedan mäter någon gång i framtiden så kommer du att upptäcka att spänningen stiger på kondensatorn när motorn bromsar in tillräckligt kraftigt.
Det betyder att om du bara ska bromsa försiktigt med motorn så kanske strömgenereringen blir lägre än egenförbrukningen och då behövs ingen bromsenhet.
Men det är väl 'fullt ös medvetslös' som gäller.
