oljesmörjning utav vk lagren
oljesmörjning utav vk lagren
håller på att bygga en spindel till en cnc.
jag vill ha oljesmörjning utav vk lagren.
nu undrar jag hur man löser det på bästa sätt.
jag vill inte ha tryckluft med dimsmörjning.
utan någon typ av pump.
någon som har tips eller info eller vart man kan få tag
på info är välkommen.
jag vill ha oljesmörjning utav vk lagren.
nu undrar jag hur man löser det på bästa sätt.
jag vill inte ha tryckluft med dimsmörjning.
utan någon typ av pump.
någon som har tips eller info eller vart man kan få tag
på info är välkommen.
Re: oljesmörjning utav vk lagren
I den här tråden finns en ritning på min oljesmorda spindel.
Ta en titt på den.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9646&start
Ta en titt på den.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 9646&start
Vad är orsaken till att du vill köra med oljesmörjning istället för fett, tänkt köra väldigt höga varvtal?
- Mizzarrogh
Om man vill använda fett kan man lösa det med multipla injektorer för att slippa "byrålåde-effekten" tipsade någon mig en gång för länge sedan, han körde tre injektorer (kvävepatroner) på ett avel lager till en ultrasnabb maskin, men detta var främst pga att det var en specialare där lagren förbrukade mycket litet smörjmedel så att han ville designa bort oljepumpen han designat in från början av praktiska orsaker.
Så jag vet inte hurpass stor praktisk betydelse det har även för högvarviga lager, men olja låter ju mer rätt även i mina öron, iaf torde det ju vara enklare om man behöver öka trycket tycker man.
Edit, ang kylning så löste han saken genom att använda specialtillverkade gjutjärnslager istället för aluminium, men finns tyvärr inte så många kvar idag som kan göra dessa längre.
Edit, Nu var det som sagt axel lager och inte själva spindeln, men maskinen i fråga arbetade med extremt högt varv, ca 30 000/rpm eller någonting sådant har jag för mig, därav specialgrejerna.
-
Så jag vet inte hurpass stor praktisk betydelse det har även för högvarviga lager, men olja låter ju mer rätt även i mina öron, iaf torde det ju vara enklare om man behöver öka trycket tycker man.
Edit, ang kylning så löste han saken genom att använda specialtillverkade gjutjärnslager istället för aluminium, men finns tyvärr inte så många kvar idag som kan göra dessa längre.
Edit, Nu var det som sagt axel lager och inte själva spindeln, men maskinen i fråga arbetade med extremt högt varv, ca 30 000/rpm eller någonting sådant har jag för mig, därav specialgrejerna.
-
Fungerar olja bättre än fett vid höga varvtal?
Jag inbillar mig att det är tvärtom.
Finns det någon spindeltillverkare som kör med olja idag?
- Mizzarrogh
Skulle onekligen vara intressant att veta hur det ser ut idag vad gäller detta?
Men, som jag fattade, nu var dock detta väldigt länge sedan så kan ha glömt en massa, så körde han enbart med fett efter ombyggnaden, men med multipla injektorer för att undvika problem vid start som sagt..
-

Men, som jag fattade, nu var dock detta väldigt länge sedan så kan ha glömt en massa, så körde han enbart med fett efter ombyggnaden, men med multipla injektorer för att undvika problem vid start som sagt..
-
Ska man tro specifikationerna från lager tillverkarna så är olja det som skall användas vid höga RPM.. Men som du säger, tror ingen spindeltillverkare kör med olja idagsläget utan flesta använder ngn form av syntetiskt teflonbaserat fett.säter skrev:Fungerar olja bättre än fett vid höga varvtal?
alltså skall man ha skall man ha tag på någon slag injektor då.
var får man tag på det?
var får man tag på det?
Strunta i oljesmörjning.
Gör som proffsen, permanentsmörj lagren med rätt sorts fett, i rätt mängd.
Gör som proffsen, permanentsmörj lagren med rätt sorts fett, i rätt mängd.
kujau tycker du det e jobbigt o fetta lagrena så finns det tryckluftsbaserade dimsmörjare o montera.. men de kräver jue då att du har lite olja o luft som pressar in i spindelhuset hela tiden.
- Krille Krokodil
Misstänker att det finns någon gräns beroende på varvtal och diameter på lager där centrifugalkraften blir så stark att fett och olja slungas iväg ganska omgående, och då återstår väl bara lösningen att kontinuerligt spruta oljedimma på lagret.säter skrev:Fungerar olja bättre än fett vid höga varvtal?
Edit: Samt att man då kontinuerligt även kyler lagren. I en rapport jag läste från en tysk spindeltillverkare så var slutsatsen att livslängden berodde ganska direkt på temperaturen, och temperaturen i sin tur stack iväg ungefär exponentiellt efter varvtalet på en dåligt kyld höghastighetsspindel.
Senast redigerad av Krille Krokodil 31 mars 2013, 19:22:34, redigerad totalt 1 gång.
Dom spindlar jag skruvat i är alla fettsmorda. Bygger det värme har man fel/för mycket fett. När man kommer upp till 10000 varv och över är det ju vattenkylning som håller tempen.