Läromedel om arduino på svenska?
Re: Läromedel om arduino på svenska?
Tack!
Jag har redan beställt massa saker från kinessidor
Jag har redan beställt massa saker från kinessidor

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tycker du borde tacka Lawicel för hjälpen genom att handla lite där också 

Jag stödjer inte mellanhänder.
Det gäller samma sak om Rädda barnen, SOS barnbyar, Röda Korset, BRIS med flera.
Det gäller samma sak om Rädda barnen, SOS barnbyar, Röda Korset, BRIS med flera.
Fast supporten som tex guider vill du inte ha på Kinesiska eller... 

Om inga mellanhänder är med, hur många arduinos är minsta bulk ordern ifrån dom?
Med tanke på att du lär köpt rakt ifrån fabrik isåfall?
Med tanke på att du lär köpt rakt ifrån fabrik isåfall?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Man faktiskt handla en och en direkt från arduino.cc, http://store.arduino.cc/eu/index.php?ma ... cts_id=226 tex.
Fast butiken för EU ser ut att finnas i Spanien.
Fast butiken för EU ser ut att finnas i Spanien.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Men ändå, har du nytta av Lawicels guide tycker jag du ska köpa något där. Det är en mycket bra shop med trevlig personal och mycket roligt för oss elektroniknördar.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
Citat Al blindo " jag stödjer inte .."
Det var taskigt sagt, när man vet vad som ligger bakom Lawicel!
Hoppas att du kommer på bättre tankar eller kollar in kinesiska hjälpsidor.
Jag sätter dig på min Ignorera lista så länge.
Det var taskigt sagt, när man vet vad som ligger bakom Lawicel!
Hoppas att du kommer på bättre tankar eller kollar in kinesiska hjälpsidor.
Jag sätter dig på min Ignorera lista så länge.
Håller med, Lawicel har ett bra utbud från flera leverantörer och håller acceptabla priser. Att de sedan har ett antal guider är ett plus.
Jag köper också direkt från leverantör från t.ex ebay bland men jag försöker i möjligaste mån stödja "lokala"(=Svenska) importörer som håller vettiga priser.
Och när du beställer många saker så betyder det att varje sak är billigare men du blir tvungen att betala separat frakt för varje sak så i slutändan blev det kanske inte så billigt.
Du kan även fundera när du köper för större belopp hur din garanti fungerar, avsaknaden av garanti är en del av det "billiga" priset.
Jag köper också direkt från leverantör från t.ex ebay bland men jag försöker i möjligaste mån stödja "lokala"(=Svenska) importörer som håller vettiga priser.
Och när du beställer många saker så betyder det att varje sak är billigare men du blir tvungen att betala separat frakt för varje sak så i slutändan blev det kanske inte så billigt.
Du kan även fundera när du köper för större belopp hur din garanti fungerar, avsaknaden av garanti är en del av det "billiga" priset.
-
Hmm, du köper mat av mellanhänder, bilar, kläder el, datorkomponenter etc. Hela ditt liv går via mellanhänder, get used to it! Utan mellanhänder så kan du inte se eller känna på grejorna innan du köper!
<ironi>Al_Bundy skrev:Jag stödjer inte mellanhänder.
Intressant! Du måste med andra ord leva ett väldigt arbetsamt liv? För jag antar att du åker till mjölkbonden för att köpa mjölk och grädde, att du åker till lantbrukaren för att köpa vete och andra sädesslag som du sedan själv mal till mjöl i en kvarn som du själv har byggt med en kvarnsten som du själv har brutit? Om du äter själv så gissar jag att du antingen slaktar själv hos en bonde, eller jagar ditt vilt själv? Jag antar att du ö.h.t. inte nyttjar någon slags färskvara som du inte kan köpa inom rimlig färdväg från där du bor, eftersom det då i princip uteslutande involverar mellanhänder.
Hur löser du det hela med kläder? Antingen syr du själv, av tyg som du själv har vävt från material du själv har odlat eller framställt på konstgjord väg, eller så köper du av en skräddare som i sin tur inte använder några mellanhänder, d.v.s. en som tillverkar sitt tyg och tråd själv. Hur kontrollerar du att hela ledet är "mellanhandsfritt"?
Köra bil är naturligtvis omöjligt, det förstår jag, det är på tok för många mellanhänder inblandade både under produktionen av bilen, försäljningen av den samt försäljningen av drivmedlet. Men jag undrar, har du köpt hästen/hästarna direkt från uppfödaren, eller har du fött upp dom själv? Hur är det med vagnen, det måste väl vara ganska svårt att hitta någon som inte bygger vagnar av virke köpt via mellanhänder? Man kanske måste ha egen skog så man kan fälla träden själv? Eget sågverk så man kan såga virket själv?
Det där med bostad kan inte heller vara lätt, fast det är klart, har man skog nog för en bostad så kan man nog lösa det där med vagnen också.
Men eftersom du skriver här så måste du ju ha gjort det med en dator, är den också tillverkad hemma av hemmatillverkade delar, eller av delar direkt från en fabrik som i sin tur inte köper in något material utan tillverkar allt i fabriken?
<slut ironi>
Det är helt enkelt omöjligt att leva ett modernt liv utan att stödja mellanhänder. Tror man något annat så lurar man sig själv. Ovanstående skribent skrev "get used to it", men det är du garanterat redan. För såvida du inte gör precis som i ovan så stödjer du mellanhänder mer eller mindre varje dag, det är så livet fungerar idag.
Tyvärr vet jag inget om läromedel på Svenska för Arduino, jag googlade lite med det verkar tunt, förutom länken till Lawicell som du redan har fått.
Precis som Walle skriver, så lever man på mellanhänder idag. Det går inte att undvika. Sedan kan det vara ett en bra grej att minska antalet mellanhänder rent generellt. Det håller jag med om. Det är då man måste börja välja och se över vilka man ska använda och inte. I det här fallet, med Lawisel, så är dom faktiskt en riktigt bra mellanhand med vettiga priser, bra prylar och som sagts även en del eget engagemang. Så dom tycker jag definitivt man kan stödja med gott samvete.
Jag handlar alltid från Lawicel i första hand och är jättenöjd med deras superba och snabba service!
Det har hänt flera gånger att jag lagt en beställning vid 2-3tiden på eftermiddagen och haft grejerna i
brevlådan förmiddagen dagen efter.
Så, just den mellanhanden tillför faktiskt ett rejält mervärde tycker jag!
/johan
Det har hänt flera gånger att jag lagt en beställning vid 2-3tiden på eftermiddagen och haft grejerna i
brevlådan förmiddagen dagen efter.
Så, just den mellanhanden tillför faktiskt ett rejält mervärde tycker jag!
/johan