Modifiering av servo (RC-typ). Skillnader i Ohm på pot/mots?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Modifiering av servo (RC-typ). Skillnader i Ohm på pot/mots?

Inlägg av JimmyAndersson »

När man ska modifiera ett servo från att ha t.ex max 180°C rotation till att ha kontinuerlig rotation
så plockar man bort ett mekaniskt stopp och återkopplingen till den interna potentiometern.
I de flesta beskrivningar för detta så brukar de ersätta poten (som brukar vara på 5k) med två 2,2k motstånd.

Det jag funderar på är kort och gott:
1) Vad är skillnaderna i att sätta dit större respektive mindre motstånd?
2) Vad blir skillnaderna i att sätta dit två motstånd av samma värde, jämfört med två motstånd av olika värden?

I ett servo jag modifierar nu så satt det en pot på 5k Ohm. Uppmätt till 4,66k.
När servo-axeln var i mittposition så var ena halvan av poten 2,40k och andra halvan 2,26k.
Potens axel var alltså inte riktigt centrerad. Jag vet inte om fabriken gjort detta medvetet
eller om det egentligen ska vara så att poten ska vara i mitten-läget?

Någon som har koll på detta? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Modifiering av servo (RC-typ). Skillnader i Ohm på pot/m

Inlägg av Klas-Kenny »

1) Ingen skillnad, agerar bara spänningsdelare.
2) Om du har olika värden så kommer inte gränsen för höger eller vänster-rotation att ligga mitt emellan utan förskjutet en bit. :)

Edit: Sista frågan:
Hur vet du säkert att servot var exakt i mitten-läget?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Re: Modifiering av servo (RC-typ). Skillnader i Ohm på pot/m

Inlägg av JimmyAndersson »

Var det bara så. Intressant. :)
Tänkte ifall det påverkade hastigheten också, men då vet jag.

När det gäller sista frågan:
Jag har sedan långt tidigare byggt en servo-testare, ett litet kort med 555-krets och pot mm
där jag kan ställa in exakt mitten. Pulslängden kan förstås variera lite mellan olika typer av servon,
men mitten på servotestarens pot motsvara mitten-positionen på alla mina servon.

Hur jag just vet att det är mitten: Först vrider jag servo-axeln till max åt ena håller och sedan max åt andra.
Precis mellan de gränserna är mitten. :)

Parentes:
Ett av servona jag modifierade är ett Traxxas 2055. Jag har inte hittat en enda bild på nätet där någon lyckats
lossa kretskortet utan att förstöra poten. Men jag lyckades. Poten sitter fast med två plast-tappar
och om man är försiktig så kan man lirka på kretskortet tills poten hakas loss från tapparna.

Fascinerande att såhär kraftiga motorer (servot klarar 6kg/cm) är så små.
Mätte upp en en vanlig gammal bandspelarmotor som jämförelse och den klarade ca 20g/cm. Viss skillnad,
visserligen utan växellåda men ändå. Även utan växellåda så kan jag inte hålla emot servomotorns axel...
Bandspelarmotorns axel är hur lätt som helst att hålla emot.
Skriv svar