Funderingar Angående dator-portar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Madman
Kontakt:

Funderingar Angående dator-portar

Inlägg av Madman »

Hejsan! :)
det här är mitt första inlägg och jag tänkte börja hårt.

Det är så att jag håller på med en liten grej, och har lite funderingar..
det är nämnligen så att jag inte riktigt vet hur tex, Lpt1 porten fungerar, vilka kablar man kan använda till "eget" bruk.
För jag ska styra vissa elektroniska kretsar via datorn, (relän och en volymkontroll)
Måste köra med multiplexer oxå tror jag.
eftersom jag tänkte köra rätt många steg på volymkontrollen..
hörde av en bekant att det finns 8 kablar på lpt1 porten som man kan använda sig av.
vad är det för spänning? 5 v?
ursäkta för den lite luddiga texten, men svara gärna, så ska jag försöka förklara bättre om det är otydligt.

:)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Här är en länk http://www.lvr.com/parport.htm där du hittar en hel massa info om paralellportens funktioner och hur du kan använda den i egna projekt.

Du har totalt 12 bitar ut. 8 st data och 4 st kontrollsignaler som du kan styra. Och ja det ärm +5 volt som gäller på utgången. Fast vissa av dom 4 stryrutgångarna är omvända (inverterade) och lägger ut 0 volt när man skickar signal från programmet och +5 volt när man inte skickar.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag har oxo lite info om det
Gjorde specialarbete i skolan 1995 om styr å regler med par-porten.
å det är säkert samma standard fortfarande
Madman
Kontakt:

Inlägg av Madman »

perfekt,, tack så mycket nu har jag lite att läsa på.. :)
det är ju så oxå att jag måste ha ett datorprogram som man kan använda till att skicka iväg lite signaler.. någon som har nått tips? :)

sen är det så att jag har då 2^8 signaltillstånd, måste fundera på hur det ska se ut, för det blir en massa alternativ... 256 olika tillstånd...
+ 4 stycken.

Är det en bra lösning att köra relän för att ändra på vilken signal som ska in?
hade tänkt mig 4 stereo ingångar och 1 utgång, 4 st relän borde göra biffen, (har fixat så det bara kan komma 1 signat till relän:a)
(så det inte kan bli kortis)

ännu mer ursäkter för dåligt skrivande.. :(
Skriv svar