Hej!
Jag har en gammal Unimat 3 svarv som behöver en ny motor (den gamla 90W universalmotorn vill inte hålla ett jämnt varvtal, varken på tomgång eller under belastning). Och på det här forumet har jag sett en hel del fantastiska maskiner, framförallt CNC-maskinerna har imponerat mycket! Så jag tänkte höra med er om ni har några ideer på en motor i en human prisklass. Jag har kommit fram till vad jag önskar av motorn;
Variabel hastighet (helst, vill slippa växla rem...)
Tillräckligt med kraft för att varvtalet inte ska sjunka vid bearbetning
Liten, ca 300mm lång x 200mm diam. (max)
Helst borstlös (dvs. närapå underhållsfri)
Maximalt spindelvarv runt 4000rpm (detta är väl en förutsättning för att kunna bearbeta mässing och aluminium i mindre diametrar?)
Jag har kollat runt efter 3-fas samt 1-fas motorer, DC osv men hittar inget via google iaf... Men jag tror att många här på forumet har bättre koll på vad som finns där ute i form av både motorer, styrningar och återförsäljare.
Jag har planer på att börja bygga en CNC-fräs (eller svarv) och tänkte använda denna förträffliga lilla maskin till att tillverka lite delar som kan tänkas behövas till bla ett sådant bygge!
Ursäkta det långa inlägget, jag är tacksam för all hjälp!
Mvh
Fredrik
Ny motor till Unimat 3 svarv?
-
Re: Ny motor till Unimat 3 svarv?
Renovera din motor genom rengöring och byte av kol är enklast.
Om du vill slippa byta remmar så måste du dimensionera motorn så att den klarar leverera 90W vid lägsta varvtalet, dvs högsta nerväxlingen. Det är nackdelen att inte använda växellåda.
Finns nya motorer till Unimat 3 med steglös reglering att köpa...dock lite väl pricey
https://www.emcomachinetools.co.uk/Ente ... ductNumber
annars är ju som sagt ett bra tips att rengöra och byta kol i din befintliga motor så kommer den bli som ny.

https://www.emcomachinetools.co.uk/Ente ... ductNumber
annars är ju som sagt ett bra tips att rengöra och byta kol i din befintliga motor så kommer den bli som ny.
-
Tack för svaren!
Motorn är genomgången och kolen är nya. En ny motor som arla föreslog är som sagt lite dyr, så jag fixar hellre någon annan (lite kul att inte bara köpa färdiga prylar, tycker jag).
Jag funderade ett tag på en större borstlös RC-motor, men vette tusan vilka specar man ska kolla på för det här användningsområdet eller med vad man ska styra den.
/Fredrik
Motorn är genomgången och kolen är nya. En ny motor som arla föreslog är som sagt lite dyr, så jag fixar hellre någon annan (lite kul att inte bara köpa färdiga prylar, tycker jag).
Jag funderade ett tag på en större borstlös RC-motor, men vette tusan vilka specar man ska kolla på för det här användningsområdet eller med vad man ska styra den.
/Fredrik
-
Jag har skaffat en ny motor (1-fas 550W 2810rpm asynkronmotor från Jula). Jag skulle haft en 370W 3-fas (för att kunna använda frekvensomriktare) men de var tydligen slut överallt och denna hade blivit felinventerad som en 370W...
Nu till nästa problem; Jag måste ju fortsätta med remdrift men kan inte hitta något system som inte är skitdyrt eller klumpigt eller både och. Jag tänkte att det bästa förmodligen är att ha utbytbara hjul på motoraxeln (14mm axel med kilspår och ändskruv).
Har ni några ideer??
/Fredrik

Nu till nästa problem; Jag måste ju fortsätta med remdrift men kan inte hitta något system som inte är skitdyrt eller klumpigt eller både och. Jag tänkte att det bästa förmodligen är att ha utbytbara hjul på motoraxeln (14mm axel med kilspår och ändskruv).
Har ni några ideer??

/Fredrik