Böja 15mm stålrör 1mm gods för hand?
Böja 15mm stålrör 1mm gods för hand?
Hej
Jag ska med hjälp av farsan bygga ett par mc-väskor och behöver därför bygga upp en stålram för att montera dessa på.
Jag har tänkt använda 15mm stålrör med 1mm gods för att bygga ramen och behöver böja den i 90 graders vinkel på ett par ställen.
Jag undrar om jag klarar mig på det rörbockningsverktyg som de har på biltema för 179:- (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-86056/)
Denna rörbock är dock för lite mjukare rör, typ koppar och alu, men om jag värmer stålröret, kommer jag att klara av att bocka röret med detta verktyg då?
Bör jag fylla röret med sand?
Om det inte kommer funka tillfredsställande med biltemas rörbock, vad är det för verktyg som jag behöver för att böja liknande rör?
MVH Niclas
Jag ska med hjälp av farsan bygga ett par mc-väskor och behöver därför bygga upp en stålram för att montera dessa på.
Jag har tänkt använda 15mm stålrör med 1mm gods för att bygga ramen och behöver böja den i 90 graders vinkel på ett par ställen.
Jag undrar om jag klarar mig på det rörbockningsverktyg som de har på biltema för 179:- (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... tyg-86056/)
Denna rörbock är dock för lite mjukare rör, typ koppar och alu, men om jag värmer stålröret, kommer jag att klara av att bocka röret med detta verktyg då?
Bör jag fylla röret med sand?
Om det inte kommer funka tillfredsställande med biltemas rörbock, vad är det för verktyg som jag behöver för att böja liknande rör?
MVH Niclas
Re: Böja 15mm stålrör 1mm gods för hand?
Vad är det för radie ni vill ha? är lite tveksam till att biltemas verktyg orkar men kan vara värt ett försök.
Om det är en väldigt liten radie går det att ta 15mm stång och svarva ner en bit i ändarna till 14, värma och böja, sen svetsa.
Om det är en väldigt liten radie går det att ta 15mm stång och svarva ner en bit i ändarna till 14, värma och böja, sen svetsa.
Förr i världen har jag för mig att man fyllde rör med sand och pluggade ändarna för att kunna bocka rör utan deformation. Kanske något att testa? 

Jo, men det var innan man använde bockverktyg.
Som svar till TS, det beror på stålets legering om det går att bocka eller inte, men, generellt så går det bra.
Som svar till TS, det beror på stålets legering om det går att bocka eller inte, men, generellt så går det bra.
Man *måste* ju inte använda bockverktyg idag heller, tänkte bara att det finns alternativ...
Visst, man måste inte använda verktygg, men är man ovan, dvs inte har pysslat med det varje dag i 20 år, så tenderar det att bli mycket bättre med bockverktyg.
Det finns ju en orsak till att rörläggaren använder bockverktyg, när han skall bocka rör.
Det finns ju en orsak till att rörläggaren använder bockverktyg, när han skall bocka rör.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Men rörkrökarn anväder sig av färdiga 90° böjar och gängar eller pressar kopplingarna idag, ingen röris böjer stålrör idag.
Jojjomensan, visst bockar man, kanske inte i lika stor utsträckning i dag, men bockar gör man.
- DW
- Kontakt:
TomasL
-men vi är nog inte så många längre för när jag var på Ahlsell för någon månad sedan och skulle ha ett tiotal vinklar + lite
annat i svart + 3 längder gröna ½" rör så hade man det inte på hyllan. Han tittade på mej som om jag kom ut från ett av
försvarets bergrum för att kolla årstiden
Men i Hallsberg fanns det så 06:00 fanns det hemma igen.
Så enligt säljaren var det ingen som köpte detta längre.......förut jag då......o du TomasL
-men vi är nog inte så många längre för när jag var på Ahlsell för någon månad sedan och skulle ha ett tiotal vinklar + lite
annat i svart + 3 längder gröna ½" rör så hade man det inte på hyllan. Han tittade på mej som om jag kom ut från ett av
försvarets bergrum för att kolla årstiden

Så enligt säljaren var det ingen som köpte detta längre.......förut jag då......o du TomasL

- SeniorLemuren
Det bästa tror jag är att uppsöka en hydraulfirma. Dom använder 16 eller 18 mm rör som standard och har bra bockverktyg. Jag lånade själv för 18 mm rör till hydraulstyrningen på båten det gick som en dans att bocka fina böjar.
DW, Gröna/Blåa/Röda rör används knappast längre, bara inom industri.
Dock, är det rätt vanligt att man bockar de sk MPF-rören, vilka normalt kläms ihop med diverse rördelar.
MPF-rör finns i dimensionerna 12/15 mm, bla.
Dock, är det rätt vanligt att man bockar de sk MPF-rören, vilka normalt kläms ihop med diverse rördelar.
MPF-rör finns i dimensionerna 12/15 mm, bla.
En vild gissning är att det funkar med biltemas bock, i alla fall om du värmer röret med gasbrännaren först.
Och så lite smörjmedel på ytorna där det glider mot röret som bockas ,om det inte redan är rullar !!
- Krille Krokodil
Jag har aldrig lyckats bocka en konstruktion av stålrör så snyggt att jag skulle överväga sätta dem bak på en motorcykel, hade jag haft valet hade jag i första hand TIG:at ihop stålrör med färdigköpta böjar och i andra hand letat efter rördelar som gick att hårdlöda ihop.